Afgelopen 5 jaar heb ik met heel veel plezier allerlei ambitieuze en inspirerende ondernemers het hemd van het lijf gevraagd, zowel op zakelijk gebied als privé-gebied. Ter gelegenheid van ons 50e ZakenVerhaal kom ik dit keer zelf aan het woord. Dat was een tikkeltje onwennig, maar wel leuk.
“Mijn vak is mijn lust en mijn leven”
3 verkoopgerichte diensten
“Ik ben al tientallen jaren werkzaam in de marketing en communicatie. Dit vak is echt mijn lust en mijn leven. In een vorig leven werkte ik enkele jaren als freelance copywriter voor reclamebureaus in het Oosten van Nederland waar ik toen woonde. Daarna kwam ik in dienst bij de ICT-bedrijven Trend Group Nederland en Ingram Micro. Bij dat laatste bedrijf runde ik de interne marketingcommunicatie-afdeling. Zo’n 10 jaar later startte ik samen met mijn broer Erik een eigen reclamebureau in Zeist. Na 5 jaar hebben we dat verkocht aan een marketingbureau in Amersfoort en werd ik één van de 2 directeuren. In 2008 ben ik gestart met mijn huidige 1-mans bureau Rhinoz Marketing Resultancy. Mijn werk is heel gevarieerd. Ik help ZZP’ers en MKB-ondernemers met 3 verkoopgerichte diensten: business consultancy, marketingcommunicatie consultancy en online creatie. Tot dat laatste behoren het maken van websites, webshops, e-mail nieuwsbrieven en commerciële teksten.”
A.I. geen ultieme tekstschrijver
“Er zijn mensen die denken dat copywriting, oftewel het schrijven van commerciële teksten, niet echt een vak is. Dat is het natuurlijk wel degelijk. Want een commerciële tekst moet kort, pakkend, overtuigend en activerend zijn. En voldoen aan de laatste eisen van de zoekmachines waaronder Google. ChatGPT is een superhandig en steeds slimmer hulpmiddel voor het verzamelen en structureren van informatie. Deze veelgebruikte tool kan ook aardige teksten produceren. Maar geen topteksten en de echte ‘human touch’ ontbreekt. Ik gebruik ChatGPT intensief bij steeds meer projecten maar doe altijd zelf de eindredactie.”
Niet gek op acquisitie
“Mijn grootste zakelijke uitdaging/ambitie is dezelfde als bij veel andere ZZP’ers: het tijdig vullen van mijn orderportefeuille. Ik heb gelukkig een aantal vaste klanten, met name op het gebied van tekstproducties, maar dat mogen er volgend jaar best een paar meer zijn. Onlangs heb ik een uniek abonnement bedacht. Dat ga ik in januari 2025 introduceren. Eerlijk gezegd ben ik niet gek op acquisitie-werk, maar het hoort er wel bij natuurlijk.”
Intensieve communicatie-inzet
“Wat ik zelf doe op het gebied van online communicatie? Ik houd mijn website aardig goed bij, onder meer door regelmatig nieuwe content toe te voegen. Voor het promoten van mijn 3 diensten zet ik daarnaast landingpages in en verstuur ik ongeveer twee keer per maand een informatieve e-mail nieuwsbrief. En ik streef er naar om minstens 3 keer per week actief te zijn op social media, met eigen posts of door te reageren op bijdragen van anderen. Doordat ik werk met een handig contentplan kost mij dit alles bij elkaar niet al te veel tijd en moeite.”
“Ik ben een groot bewonderaar van frank boeijen”
Absolute wereldster
“Volgens mij ben ik een open boek en heb ik niet al te veel geheimen. Ik ben dol op alles uit en in Italië, speel tennis en padel en ben bijzonder geïnteresseerd in psychologie en architectuur. Maar volgens mij weet bijna niemand dat ik een groot bewonderaar ben van de zanger Frank Boeijen. Zijn liedteksten waren een tijdje nogal wazig of zweverig maar hij heeft ook prachtige, poëtische teksten geschreven, vaak met een mooie dubbele bodem. Als hij in Frankrijk was geboren en Franse chansons zou zingen, zou hij een absolute wereldster zijn. Daar ben ik heilig van overtuigd.”
“Altijd mogelijkheden en kansen”
Negativiteit is nergens goed voor
“Afgelopen 5 jaar beantwoordde maar liefst driekwart van de geïnterviewden mijn vraag over hun grootste ergernis als volgt: ‘Ik heb een enorme hekel aan oneerlijkheid’. Mijn eigen grootste ergernis is negativiteit. Ik weiger om negatief te zijn of negatief te denken. Het helpt niemand, bovendien: er zijn bijna altijd mogelijkheden en kansen, ook op zakelijk gebied.”
“Met a.i. blijf je ontdekken, leren en verbeteren”
Gewoon ermee aan het werk gegaan
“A.I. is overal om ons heen en wordt, op zichtbare en onzichtbare wijze, steeds meer en steeds slimmer toegepast. Ik ben zelf – zachtjes uitgedrukt – niet de grootste techneut. Ik had het dan ook niet gedacht maar ik heb A.I. echt omarmd om het maar zo te zeggen. Afgelopen jaar heb ik er veel over gelezen en met name ChatGPT veel in de praktijk ingezet. Dat ging en gaat soms met vallen en opstaan. Het leuke is: je blijft ontdekken, leren, ontdekken en verbeteren. Het bespaart me steeds meer tijd en moeite.”
In één dag een perfecte wereld!
“Welk bekend persoon ik een dag zou willen zijn? Ik ga nu misschien een gevaarlijk antwoord geven. Dat moet dan maar. Ik zou 1 dag het almachtige Opperwezen willen zijn. Maakt niet uit hoe je die noemt. In die ene dag zou ik alles perfect maken in deze wereld en op de planeten om ons heen en ervoor zorgen dat dat zo zou blijven. Jammer genoeg zal die wens helaas niet in vervulling gaan, het is niet anders.”
“De verkoop van ons reclamebureau was geen succes”
‘Match’ ontbrak volledig
“De verkoop van mijn reclamebureau aan een marketingbureau in Amersfoort was een even pijnlijke als leerzame ervaring. Na de verkoop ging ik in het nieuw geformeerde marketingbureau werken en was ik ook eigenaar-directeur. We hadden elk een duidelijk takengebied maar op ongeveer alle gebieden bleken we totaal niet te ‘matchen’. We hebben het dan ook maar kort met elkaar uitgehouden, ha, ha. Ik heb ervan geleerd dat je tevoren zo goed mogelijk moet proberen te onderzoeken of er ook qua samenwerking een klik is. ”
Slimmer werken met A.I.
“De veelgehoorde tip ‘Doe het werk waaraan je plezier beleeft’ is natuurlijk veel te voor de hand liggend. Daar durf ik niet mee aan te komen. Ik heb een andere tip voor ondernemers: ‘Investeer in A.I.’ Niet morgen, maar vandaag. Een goed begin is het lezen van het heel laagdrempelige bestseller boek ‘Slimmer werken met A.I.”.
Nadere informatie
Ga voor nadere informatie naar https://rhinoz.nl/
Interesse in een eigen ZakenVerhaal?
Promoot jouw bedrijf, producten, diensten en jezelf op een unieke en impactrijke manier bij andere ondernemers in Nederland: Bestel jouw ZakenVerhaal hier