ZakenVerhalen

Sebastian Ott, de Eetvilla: “Toegankelijk restaurant”

Leestijd: 5 minuten

Samen met zijn oudere broer Stephan (zeg maar Stef, links op bovenstaande foto) runt Sebastian Ott het restaurant de Eetvilla in Soest, bij velen bekend onder de voormalige naam Eetvilla van den Brink. Net als vele andere horeca-ondernemers hadden ze het de afgelopen 1,5 jaar niet echt makkelijk. Gingen ze bij de pakken neerzitten? Dan ken je ze niet. Ze zetten de schouders er samen onder en bedachten nieuwe mogelijkheden die meer dan goed uitpakten.

“Onze drive-in take-away bleek een schot in de roos te zijn en houden we zeker aan”

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

‘Net als mijn broer ben ik een horecaman in hart in nieren. Beiden hebben we gewerkt in allerlei restaurants. Ikzelf heb in de bediening gewerkt bij onder andere De Wilgenplas in Maarssen en Mariënhof in Amersfoort.  Die hadden beiden 1 Michelin-ster maar een Michelin-ster op zich zegt niets vind ik. Stef heeft onder andere gewerkt bij restaurant Kastanjehof in Lage Vuursche. Nadat ik 2 jaar in de bediening bij restaurant De Generaal in Baarn had gewerkt hakten mijn broer, onze zus Claudia en ik de knoop door: mijn zus trok zich terug uit de zaak en ik trad toe. Samen met Peter Spier, Daniel van de Kant en Eric Brons hebben we vervolgens de zaak verder weten uit te bouwen.’

“Na een lovende Telegraaf recensie zat ons restaurant 3 maanden avond aan avond vol”

‘Ons restaurant liep goed maar kreeg een enorme boost na een lovend artikel in De Telegraaf van de bekende culinaire journalist Ton de Zeeuw in zijn rubriek ‘Over de tong’. Lachend: ‘Ruim 3 maanden achter elkaar zaten we elke dag tot de laatste plaats vol en kwamen er gasten uit heel Nederland bij ons over de vloer. Een prachttijd. Ongeveer datzelfde gevoel kregen we toen bleek dat onze nieuwe afhaal- en bezorgservice, die we kort na het ingaan van de Corona lock-down introduceerden, enorm aansloeg. Hiermee bleven we in contact met onze gasten. Het leuke was: we trokken hiermee ook tal van nieuwe gasten aan. Nu ons restaurant weer bijna als vanouds geopend is blijven we die service bieden. Het werkt heel simpel: je bestelt online of aan onze desk buiten, rijdt naar ons restaurant, betaalt contactloos en wacht in je auto op de parkeerplaats achter ons restaurant enkele minuten totdat je bestelling wordt overhandigd.’

Wat doet De Eetvilla?

‘Mag ik even reclame maken? Wij zijn een restaurant dat heel toegankelijk is voor iedereen en voor iedere gelegenheid. Je kunt bij ons 7 dagen per week een kopje koffie of thee doen, al dan niet met iets lekkers erbij en we verzorgen lunches en diners, natuurlijk ook voor zakelijke gasten. Daarnaast kun je bij ons prima en in stijl vergaderen en zijn we een uitgelezen locatie voor zowel trouwfeesten als rouwbijeenkomsten. En we verzorgen, bij zowel particulieren als zakelijke gasten, de catering. Vandaag de dag hebben we een aanbod voor ongeveer elke denkbare gelegenheid. Iedereen is bij ons ook van harte welkom voor een drankje en bijvoorbeeld een bitterbal. Velen kijken daar een beetje van op en dat begrijpen we natuurlijk want voorheen waren we alleen maar een restaurant. Laat ik vooral niet vergeten te melden dat je 7 dagen per week kunt bestellen via onze Drive-in take-away.’

“We willen vooral heel toegankelijk zijn, voor elke denkbare gelegenheid”

Wat is jullie doelgroep?

‘Inmiddels hebben we een bijzonder gevarieerd gastenbestand bestaande uit particuliere en zakelijke gasten vanaf ongeveer 30 jaar. Steeds meer gasten weten ons te vinden en hebben ontdekt dat we geen chiq of superduur restaurant zijn en dat ze ook welkom zijn voor alleen maar een drankje. Ons doel is om het onze gasten zo goed mogelijk naar hun zin te maken, onder meer met een topkeuken zonder poespas waarbij er regelmatig net iets anders dan bij een collega op de kaart staat. Onze keuken en bediening doen dat blijkbaar goed: bij Trip Advisor scoren we een 9,6!’

“Grootste blunder? ONS CONCEPT DINER4ALL WAS VOOR GASTEN NOGAL ONDUIDELIJK”

Jouw grootste zakelijke blunder?

‘Een paar jaar geleden introduceerden we bij ons het concept ‘Diner4All’. Hierbij kon je voor een aantrekkelijke prijs onbeperkt kleine gerechtjes van de kaart bestellen. Dit was niet echt een blooper of blunder van ons maar we moesten al die tijd enorm veel uitleg geven aan onze gasten. Vandaar dat we hiermee na enige tijd gestopt zijn. Ach, als je een idee hebt moet je het soms gewoon in de praktijk uitproberen. Twee weken na de lock-down door het uitbreken van de Corona-epidemie introduceerden we onze Drive-in take-away. Dat was en is een schot in de roos. Ook in de horeca geldt natuurlijk: ondernemen bestaat uit vallen en opstaan. We zijn uiteraard enorm blij dat de horeca inmiddels weer open mag en dat bestaande en nieuwe gasten De Eetvilla goed weten te vinden.’

“Bestaande en nieuwe gasten weten de eetvilla goed te vinden, daar zijn we bijzonder blij mee!”

Waaraan heb je een enorme hekel?

‘Aan mensen die hun afspraken niet nakomen en aan gasten die zich onbeschoft gedragen of ongeveer denken dat het restaurant hun eigendom is. Dat laatste gebeurt gelukkig vrijwel nooit.’

Gratis e-book "25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt"

gratis e-book gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk ons nieuwste e-book (12 pag.) met praktische tips/adviezen voor o.a.:

  • Opbouw van je teksten.
  • Overtuigende schrijfstijl.
  • Content creatie/middelen-inzet.

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

‘Lekkere vraag. Misschien is het een onthulling of verrassing dat ik jarenlang badminton heb gespeeld. Of anders: mijn broer heeft de naam dat hij nogal een fanatieke Feyenoord-supporter is. Op zicht klopt dat, maar in het Feyenoord-stadion ben ik fanatieker dan hij. Is dit onthullend genoeg?’

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

‘We gebruiken op de zaak groene stroom, bieden ons restafval aan in speciale kliko’s voor varkensvoer en we zijn bezig met plannen voor het laten plaatsen van zonnepanelen.’

Welke business tools gebruik je?

‘Facebook, Instagram en LinkedIn en natuurlijk onze tool voor online reserveringen.’

Welke boeken lees je? Heb je een mediatip voor andere ondernemers?

‘Ik ben niet echt een boekenlezer. Maar het blad Quest vind ik altijd leerzaam en het tv-programma ‘Keuringsdienst van waarde’ is leuk en informatief. Via allerlei programma’s op Netflix en door het lezen van uiteenlopende vakbladen houd ik allerlei trends en ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken bij.’

“Beste zakelijke advies: nooit je eigen kinderen in de zaak laten werken”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

‘Mijn broer Stef en ik werken inmiddels 10 jaar samen en dat gaat heel goed. We zijn 2 verschillende personen en hebben ons eigen werkterrein. Ik weet niet meer wie dat tegen me zei maar ik kreeg als advies om nooit je eigen kinderen in de zaak te laten werken. Bij vele anderen die dat wel deden hebben we het flink mis zien gaan. We houden ons daarom aan dat advies.’

Nadere informatie

Nadere informatie over Restaurant de Eetvilla is te vinden op www.eetvilla.nl

Lees ook:

Ronald Snel, SIT Injectietechniek: “24/7 paraat voor injectiewerk”

Jeroen van Netten

Robert van Asch, Consignium Riskmanagement: “Nachtrust voor ondernemers!”

Jeroen van Netten

Jan Blankestijn, BINsystem: “Overstelpende vraag naar onze afvalbakken!”

Jeroen van Netten