Een ondernemingsplan is een document dat jij als ondernemer kunt gebruiken om je bedrijfsideeën, doelstellingen en strategieën uit te werken en te communiceren naar potentiële investeerders, financiers of partners. Het geeft een gedetailleerde weergave van de manier waarop je bedrijf functioneert, hoe je er met je bedrijf geld gaat verdienen en hoe je de bedrijfsdoelstellingen gaat bereiken.
Haalbaarheid bepalen
Het ondernemingsplan is een belangrijk hulpmiddel voor het starten van een nieuw bedrijf, omdat het je helpt bij het bepalen van de haalbaarheid van je bedrijfsconcept en het tijdig ontdekken van potentiële problemen of uitdagingen. Het helpt ook bij het aantrekken van investeerders of het verkrijgen van financiering, aangezien het een gedetailleerde beschrijving geeft van hoe het bedrijf geld gaat verdienen. Investeerders krijgen hiermee informatie over de plannen waardoor ze geld gaan verdienen aan hun investering.
Intern management tool
Een ondernemingsplan kan ook als een interne management tool worden gebruikt. Omdat het helpt bij het bepalen van de strategische richting van het bedrijf en bij het meten van de prestaties van het bedrijf in verhouding tot de bedrijfsdoelstellingen.
‘Smart’ en grote contouren
Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over het opstellen en uitvoeren van een ondernemingsplan. Veel van die boeken zijn nogal ‘old school’. Simpelweg omdat ze niet of veel te weinig rekeninghouden met het feit dat allerlei ontwikkelingen in onze maatschappij tegenwoordig razendsnel gaan, onder meer dankzij technologische innovaties. Hoe dan ook: het opstellen van een enorm uitvoerig ondernemingsplan waar je een flink aantal maanden of misschien wel een half jaar aan werkt is volgens ons echt zinloos. Want wanneer het dan eindelijk af is, is het achterhaald en kun je weer opnieuw beginnen.
Ons advies daarom: maak een ‘smart businessplan’ voor de grote (strategische) contouren van je bedrijfsbeleid en zorg dat er altijd volop ruimte is voor flexibiliteit om je businessplan bij te stellen. Anders gezegd: maak een praktisch ondernemingsplan, blijf leren en blijf je plan en je beleid verbeteren. Wat moet er in je ondernemingsplan staan?
1. Samenvatting
Korte samenvatting van het bedrijfsconcept, het product/de dienst, doelstellingen, financiering en opbrengsten.
2. Bedrijfsomschrijving
Uitgebreide beschrijving van het bedrijf, zijn geschiedenis, organisatiestructuur en werknemers.
3. Product of dienst
Beschrijving van het product of de dienst, zijn unieke kenmerken, voordelen en hoe het aan de vraag van de markt voldoet of gaat voldoen.
4. Marktonderzoek
Analyse van de markt, de concurrentie, de klanten, de verkoopkanalen en de verkoopprognoses.
5. Verkoop en marketing
Uitleg van de verkoop- en marketingstrategieën, de distributiekanalen, de prijsstrategie en de promotie-inspanningen.
6. Uitvoering
Beschrijving van de bedrijfsprocessen, de bedrijfslocatie, de apparatuur en de werknemers vereisten.
7. Financiering
Financiële prognoses, inkomsten- en uitgavenplannen, balansrekeningen, winst- en verliesrekeningen en cashflow-prognoses.
8. Management en organisatiestructuur
Beschrijving van de managementstructuur, de functies/rollen en verantwoordelijk- heden van de leden van het managementteam en eventueel de aandeelhoudersstructuur.
9. Bijlagen
Bijlagen zoals onder meer de cv’s van het managementteam, referenties, vergunningen, patenten of andere relevante documenten.
Wellicht heb je zelf de kennis en ervaring in huis om een goed ondernemingsplan op te stellen. Zo niet, dan zijn er vele specialisten waar je uit kunt kiezen.