Bij het bouwen van een website komt veel kijken. Hieronder geven we je 10 praktische tips voor het (laten) bouwen van een professionele website.
1. Definieer je doel
Bepaal heel duidelijk wat je met je website wilt bereiken. Wil je informeren, verkopen of vooral heel veel interactie met gebruikers? Heb je vele producten die je online wilt verkopen? Dan kan het een goede keuze zijn om een webshop te (laten) bouwen.
2. Ken en begrijp je doelgroep
Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van je huidige en toekomstige doelgroep en stem je webontwerp, de content en de functionaliteit van je website af op hun behoeften en verwachtingen.
3. Kies de juiste website-ontwikkelaar of het juiste ontwerpbureau
Selecteer een aantal webbouwers of ontwerpbureaus met een goed track record op het gebied van websites en/of webshops. Ga met hen een vrijblijvend gesprek aan en vraag om een voorstel met een (fixed price) prijsopgave. Aan te raden is om een voorstel te vragen waarin de verschillende werkzaamheden, functionaliteiten en kosten duidelijk worden gespecificeerd.
4. Kies voor een overzichtelijke structuur en lay-out
Bepaal, samen met je webbouwer, de structuur/opzet van je website. Die moet heel overzichtelijk en toegankelijk zijn. Want zoals je wellicht weet: een webbezoeker bepaalt binnen 5 seconden of-ie op je website blijft of afhaakt. Een goede layout, navigatie en gebruikerservaring zijn eveneens essentieel voor je website.
5. Maak een responsive website
Zorg ervoor dat je website responsive is zodat hij goed werkt en er goed uitziet op zowel smartphones, desktops als tablets.
6. Maak een snelle website
Een webbezoeker heeft bijna altijd haast. Het is daarom belangrijk dat je website of webshop een korte laadtijd heeft. Jouw webbouwer weet hoe je daar voor zorgt.
7. Maak en plaats waardevolle content
Plaats relevante, boeiende en waardevolle content (inhoud) op je website of webshop die je doelgroep aanspreekt. Contentvormen zijn onder andere: tekst, afbeeldingen, video’s en andere media. Het is aan te raden om regelmatig extra content op je website te plaatsen, niet alleen voor je webbezoekers, ook voor Google. Want die heeft een voorkeur voor ‘actieve websites’.
8. SEO-optimalisatie
Er zijn diverse manieren om je website te optimaliseren zodat je goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google. Je kunt dat optimaliseren (laten) doen met zoekmachinevriendelijke tekst (SEO tekst), zoekmachinevriendelijke afbeeldingen (foto’s en illustraties) en zoekmachinevriendelijke techniek. Deze vormen heten on-site SEO. Daarnaast zijn er tal van andere vormen van SEO-optimalisatie.
Al enige jaren is SEO (Search Engine Optimization) nogal complex en is het een vak apart. Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines? Google dan op de termen ‘SEO-specialist’ of ‘SEO-expert’. Je kunt ook een kijkje nemen op Tows.nl. Dat is het bedrijf van Raymond Veldkamp; SEO specialist en mede-eigenaar van Zakenverhalen.nl.
9. Beveilig je website
Het aantal cyberaanvallen neemt elk jaar toe. ZZP’ers en kleine MKB-bedrijven denken dat zij niet interessant zijn voor cybercriminelen, maar niets is minder waar. Juist kleinere bedrijven krijgen steeds meer te maken met hacks en malware. Een goede eerste beveiligings- maatregel om je website te beschermen is het gebruik van HTTPS (groen slotje). Dit geeft aan dat de verbinding tussen jouw computer en de server waarde computer op staat beveiligd is. Een groen slotje is tegenwoordig eigenlijk een eerste vereiste. Heb je of wil je een website op basis van WordPress-software, installeer dan gratis Wordfence beveiligingssoftware.
10. Onderhoud en updates
Een verouderde website of website is onaantrekkelijk voor bezoekers en zoekmachines. Bezoek daarom regelmatig je eigen website of webshop en zorg ervoor dat de vormgeving, inhoud, functionaliteit en techniek up to date zijn. Update ook regelmatig de beveiligingsfunctionaliteiten van je website.
Bekijk hier de mogelijkheden om een effectieve WordPress website te laten maken
