ZakenDeals

Boekbespreking: ‘A.I. in marketing’ door Charida Dorder

Leestijd: 3 minuten

A.I. (Artificial Intelligence) zet al enige jaren onze wereld volledig op z’n kop. Beangstigend? Integendeel: uitdagend. Want de toepassing van kunstmatige intelligentie biedt – in vrijwel elke branche – tal van nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld geestdodend repeterend werk te vervangen of allerlei werkzaamheden te vergemakkelijken en te versnellen. Door een steeds slimmer en intensiever gebruik van A.I. veranderen ook de dagelijkse werkzaamheden van iedereen die actief is op het gebied van marketing op een ingrijpende manier. Dat geldt binnen grote bedrijven, maar ook voor MKB’ers en ZZP’ers. A.I. is volgens de auteur, winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2023, niet in eerste instantie een tech/ICT issue maar een business issue.

Veel sneller dan we allen denken

De transitie van human A.I. marketing naar uiteindelijk machine A.I. marketing gaat veel sneller dan de meesten van ons kunnen inschatten. In het boek ‘A.I. in marketing’, geschreven door Charida Dorder en co-auteur A.I., krijgen marketing-professionals op een heel toegankelijke wijze (storytelling-stijl) heldere stappenplannen en methodes aangereikt. Deze 220 pagina’s tellende gids leert je anders kijken naar je huidige en toekomstige marketingwerkzaamheden en jouw (nieuwe) rol als marketingprofessional. Hierdoor kun je tijdig je bakens verzetten.

Praktische voorbeelden en case studies

Dorder, een vooraanstaande internationaal actieve expert op het gebied van digitale marketing en A.I., maakt in lezingen maar ook in dit boek A.I. heel begrijpelijk voor iedere marketingprofessional, ook als je niet technisch bent. In haar waardevolle boek gaat ze veel verder dan dat. Onder meer aan de hand van praktische voorbeelden, case studies en interviews met klanten geeft ze eveneens heel concreet aan hoe je A.I. kunt toepassen in de praktijk waarbij je profiteert van het zelflerende vermogen van A.I. Deze ‘real-world’ toepassingen maken de theorie heel begrijpelijk, maar ook inspirerender als je overweegt om A.I. te implementeren in je eigen werk. Een stelling van haar: ‘A.I. is geen technisch onderwerp en niet in eerste instantie een ICT-taak. De implementatie van A.I. moet daarom anders worden aangepakt dan bij ICT-trajecten’. Hoe je dat doet geeft ze aan in haar boek.

Toekomstgerichte trends en inzichten

In ‘A.I. in marketing’ kijkt Charida Dorder relatief kort terug op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Een verstandige keuze natuurlijk want de ontelbare ontwikkelingen op het gebied van A.I. gaan razendsnel. In haar boek kijkt ze vooral naar de toekomst van A.I. binnen het vakgebied marketing. Hierbij gaat ze diepgaand in op tal van trends en technologieën en doet ze prognoses. De uitgebreide informatie in het boek is op een overzichtelijke manier gegroepeerd en helpt je om je voor te bereiden op toekomstige veranderingen. Bijzonder nuttig en uitdagend vond ik de reflectievragen aan het eind van een hoofdstuk. Hiermee dwingt ze je als het ware om na te denken over je eigen praktijksituatie. Goed vond ik ook dat er bij bepaalde complexe onderwerpen handige linkjes naar video’s met aanvullende informatie worden gebruikt.

Ethische overwegingen en gevaren

Als bevlogen specialist denkt Dorder in kansen en mogelijkheden van en met A.I. maar ze is ook, volgens mij terecht, van mening dat de mens en niet de machine het belangrijkste is en blijft in de marketing. Ze heeft zeker ook oog voor de ethische implicaties en de mogelijke gevaren en bedreigingen van A.I. In haar boek gaat ze dan ook uitvoerig in op de noodzaak van transparantie, privacy en een verantwoord gebruik van A.I. en hoe je daar controle over krijgt en houdt.

In één klap A.I. specialist?

Na het lezen van dit laagdrempelige boek heb je als marketingprofessional een compleet en toekomstgericht totaalbeeld van de vele mogelijkheden om te profiteren van de samenwerking tussen mens en machine waarbij A.I. jouw digitale assistent is en niet meer dan dat. Maar je bent na de laatste bladzijde  natuurlijk nog niet een A.I.-specialist. Zo makkelijk en snel gaat het niet. Als verdiepend vervolg op dit boek zou je, afhankelijk van je werkzaamheden en interesses, bijvoorbeeld vakliteratuur over ChatGPT (inmiddels ruim 100 miljoen actieve gebruikers) of andere ‘Generative Pre-trained Transformer tools’ kunnen lezen. Ik vind het boek ‘A.I. in marketing’ weliswaar soms enigszins basaal maar zeker een aanrader voor elke toekomstgerichte marketingprofessional.

Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen

actieplanWil je een vliegende start maken met jouw onderneming? Schrijf je dan in voor ZakenMail en ontvang inspirerende ondernemersverhalen, handige praktijktips, leerzame zakelijke bloopers en veel meer.

Direct na je inschrijving ontvang je het e-book "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen" als welkomstcadeau!

Dit actieplan geeft antwoord op al jouw ondernemersvragen:

• Praktische informatie en tips