ZakenVerhalen

Pieter Klaasse, Finedi: specialist in financiële dienstverlening

Leestijd: 5 minuten

Pieter Klaasse, samen met Carlo Schreurs eigenaar van het in Leusden gevestigde administratie- en financieel adviesbureau Finedi, wilde op jonge leeftijd kok worden. Het liep een beetje anders. Met een compact team van 7 medewerkers bieden ze klanten – voor een eerlijke prijs – een compleet dienstenpakket op financieel gebied. Pieter: ‘Je mag ons gerust een laagdrempelige no-nonsense adviseur en uitvoerder noemen’.

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Na mijn opleiding op de MAVO, richting Bedrijfs Administratief Medewerker, en vervolgens NIMA-A gehaald te hebben besloot ik om een baan te zoeken met de combinatie van financiële dienstverlening en horeca. Dat lukte. In 1998 werd ik controller van het Regardz-hotel in Amersfoort, voorheen het Berghotel. Vervolgens kreeg ik de functie van regio-controller voor een aantal Regardz-hotels. Daarna was ik werkzaam op het Regardz-hoofdkantoor in Amersfoort en, samen met een collega, controller van alle 18 aangesloten hotels. De hotelketen heet tegenwoordig trouwens The Onemeeting Company. Aansluitend op mijn tijd bij Regardz was ik 2 jaar werkzaam bij Vitae, een detacheringsbureau gespecialiseerd in financiële dienstverleners. Letterlijk vanuit een zolderkamer hielp ik in mijn vrije tijd familie, vrienden en steeds meer bedrijven met hun financiële zaken via mijn eigen 1-mans zaak Finedi. Dat staat overigens voor Financiële Nederlandse Dienstverlening. In december 2008 had ik bijna 100 klanten, hakte ik de knoop door en vertrok ik bij Vitae zodat ik mij volledig kon toeleggen op Finedi.”

“Onze klanten en wij vinden toegankelijkheid en gezelligheid op zijn tijd heel belangrijk”

“Eigenlijk heeft de groei er alle jaren goed in gezeten. Op 1 januari 2010 kwam Carlo erbij en dat werkte vanaf minuut 1 prima. We vullen elkaar mooi aan en zijn beiden heel openhartig en direct. Naar elkaar toe maar ook naar klanten. Ik wil niet zeggen dat we een inloopcafé zijn, maar af en toe lijkt het er wel op. Dat komt misschien ook wel omdat we een gezellige eigen bar hebben, ha, ha. Onze klanten en wij vinden een persoonlijke benadering, toegankelijkheid en gezelligheid op z’n tijd van groot belang.”

“We werken zoveel mogelijk digitaal en geven klanten 24/7 online financieel inzicht en overzicht”

Korte promotalk: wat doet Finedi? Wat is daaraan uniek of bijzonder?

“Wij verzorgen de financiële administratie en salarisadministratie, stellen tussentijdse financiële rapporten op en verzorgen de volledige belastingaangiftes voor bedrijven waaronder diverse horecabedrijven. Het is onze taak om klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Dat doen we onder meer door zoveel mogelijk digitaal te werken en klanten 24/7 online inzicht en overzicht te geven in al hun financiële informatie. Of het uniek is weer ik niet maar bij ons mag de klant rekenen op een uitstekende dienstverlening, inclusief gevraagd en ongevraagd advies. Voor een goede prijs.”


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

Wie is jullie doelgroep?

“Ons klantenbestand is heel gevarieerd. Ook dat maakt ons werk zo leuk. In het algemeen kun je zeggen dat we werken voor ZZP’ers en voor MKB-bedrijven met maximaal 50 medewerkers. Een groot deel van onze klanten is gevestigd in ‘regio 033’ zoals wij dat noemen. Maar we hebben ook klanten in Amsterdam, in Volendam en in het zuiden van Nederland. Afstand is niet echt belangrijk. Het gaat erom of er een klik is tussen de klant en ons. Ik durf wel te zeggen dat we ons kwetsbaar durven op te stellen in onze klantenrelaties. Maken we bijvoorbeeld een fout, dan geven we dat onomwonden toe. Dat klinkt normaal en dat is het volgens ons ook. Hoe dan ook: onze no-nonsense aanpak spreekt veel klanten aan en daar zijn we blij mee natuurlijk.”

“Ik mocht in mijn favoriete restaurant plotseling voor 25 gasten koken”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Leuke vraag. Aan een blooper kan ik je niet helpen, wel heb ik een leuke anekdote. In mijn favoriete café, dinercafé ‘De Dikke’ in Leusden, had ik in een overmoedige bui eens geroepen dat ik met alle gemak van de wereld hun keuken kon runnen. Op een dag belden ze me: hun kok was ziek en ze wilden dat ik diezelfde avond ging invallen en koken voor een groep van 25 gasten. Dat heb ik toen gedaan en dat ging goed. Maar wat een hectiek was er de hele avond. Aan het eind van de avond was ik volledig gesloopt. Ik was en ben blij dat ik financieel dienstverlener ben geworden en toch geen kok, zoals ik lange tijd van plan was.”

Waaraan heb je een enorme hekel?

“Aan werken. Maar helaas valt daar niet altijd aan te ontkomen, ha, ha. Even serieus: ik heb dagelijks heel veel plezier in mijn werk maar ik zou soms wel eens wat meer tijd willen besteden aan mijn hobby’s. Ik ben een echte golf-liefhebber, ga vliegvissen in Frankrijk en probeer het voetbal van onze zoon zo intensief mogelijk te volgen. Daarnaast ga ik graag uit, onder meer in Leusden of omgeving.”

 

“Ik ben een onvervaste fan van keiharde heavy metal muziek”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“De meeste klanten weten volgens mij niet dat ik een onvervalste fan ben van keiharde heavy metal muziek. Denk aan Rammstein, Iron Maiden, Metallica, Guns N’ Roses, de Deense band Volbeat en het ACDC van vroeger toen ze nog niet zo commercieel waren. Heavy metal muziek speel ik het liefst keihard af, vooral als ik alleen in de auto zit. Thuis ligt dat wat moeilijker, mijn vrouw houdt niet echt van dit genre, mijn dochter gelukkig wel.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“Finedi is bijna volledig papierloos. Zo’n 90% van onze klanten levert informatie op digitale wijze aan. Dat scheelt papier maar ook tijd. We zijn ons momenteel aan het oriënteren op het gebied van elektrische auto’s.”

“Beste zakelijke advies? Zag ik op een poster: hij gaf altijd korting”

Beste zakelijke advies dat je ooit kreeg?

“Misschien een beetje vreemd maar een kreet op een poster in het kantoor van een voormalige werkgever van me in Soest is me altijd bijgebleven. Bij een illustratie van een zwerver stond: ‘Hij gaf altijd korting.’ Ik vind dat je als bedrijf gewoon moet zorgen voor een goede prijs/prestatieverhouding waar de klant blij mee is en waardoor je je bedrijf op een gezonde manier kunt runnen. Korting geven gaat bijna altijd ten koste van iets. Van service bijvoorbeeld of van trainingen voor medewerkers. Kortom, ik vond en vind het een prima advies op die poster.”

Welke business tools raad je anderen aan. Waarom?

“We werken niet met allerlei hippe tools. Ons financiële softwarepakket Twinfield online biedt ons alle gewenste mogelijkheden en is te koppelen met vrijwel elk digitaal boekhoudpakket. Met de tool Basecone scannen we documenten en lezen we ze geautomatiseerd in binnen klantendossiers. Ingewikkelder willen we het niet maken.”

Welke mediatip heb je voor andere ondernemers? Waarom?

“Ik ben niet echt een lezer. Wat ik elke ondernemer aanraad om te kijken is de film Moneyball met in de hoofdrol Brad Pitt. Het gaat over een honkbalclub die ambities heeft om de top te bereiken maar een klein budget heeft. Na enkele tegenslagen lukt hen dat alsnog en wel op een geheel eigen manier. Ik ga niet vertellen hoe, wat dan verraad ik de clou, maar het komt neer op het volgende: durf anders te denken dan anderen en durf voor een onderscheidende formule te kiezen.”

Nadere informatie

Nadere informatie over Finedi is te vinden op www.finedi.nl

Lees ook:

Toon van Doorn, i-Reserve: “Europa verder veroveren”

Jeroen van Netten

“Harold van Bourgondiën, VBA Accountancy & Advies: “We zijn heel laagdrempelig!”

Jeroen van Netten

Frans Davelaar, Office Centre: “Soort Bol.com aan het worden”

Jeroen van Netten