ZakenVerhalen

Martijn van Dijk, Green XS: totaalontzorger in telecom

Leestijd: 5 minuten

De aimabele Soester Martijn van Dijk is al jarenlang gespecialiseerd in zakelijke telecom-oplossingen die kleine en middelgrote bedrijven tijd, moeite en kosten besparen en ervoor zorgen dat hun telefonische communicatie optimaal functioneert. Samen met zijn team werkt hij voor bedrijven in heel Nederland en heeft hij ook een aantal klanten die in het buitenland gevestigd zijn. Vreemd genoeg heeft Green XS weinig klanten in Soest. Hoewel ook die natuurlijk van harte welkom zijn.

Wat is in het kort het verhaal achter Green XS?

“Ik ben in 1995, dat was op mijn 24e, begonnen in de telecom business, bij het bedrijf Terberg Telecom om precies te zijn. In 2005 besloot ik om een eigen bedrijf te starten omdat ik volop kansen zag op het gebied van abonnementen voor de zakelijke mobiele telefonie en VOIP (internetbellen). Samen met mijn toenmalige compagnon ben ik toen letterlijk op een zolderkamer begonnen. Uitgangspunt daarbij was, net als nu, het bieden van maatwerk. Na de wensen en eisen te hebben doorgesproken met de klant was en is het zaak om voor alle telefonie een passende oplossing te bieden en te beheren. Gericht op een optimale bereikbaarheid en service is het fijn als ook de kosten op orde zijn.”

“Na zo’n 8 jaar besloten mijn toenmalige compagnon en ik om zakelijk gezien afscheid van elkaar te nemen en ging ik van start met Green XS. Inmiddels hebben we een team van zo’n 10 man. We hebben allerlei leuke klanten in diverse branches, groeien op een gezonde manier en hebben samen dagelijks veel plezier in ons werk.”

“Je telecom-partner is je aanspreekpunt voor advies, service en support”

Wat is het grootste misverstand over jullie diensten?

“Veel zakelijke eindklanten denken dat je voor advies, service en support op het gebied van telecommunicatie bij de telecom-provider moet zijn. Maar dat is niet hun kernkwaliteit. Voor een objectief advies, een goede onderlinge vergelijking en slagvaardige service kun je het beste direct contact opnemen met je telecom-partner. Ontzorgen en natuurlijk ook besparen zijn wel de kernkwaliteiten van telecom-partners. Dat geldt uiteraard ook voor Green XS. Daarnaast denken klanten dat ze ook voor telefonie het beste uit zijn bij hun IT partner. Maar telefonie is niet de corebusiness van die bedrijven wat vaak ten koste gaat van bereikbaarheid, aandacht en kwaliteit.”

“Groei is voor ons geen doel op zich, topservice aan klanten blijven bieden is dat wel”

Wat is jouw grootste zakelijke uitdaging/ambitie?

“Een half jaar geleden zou ik waarschijnlijk geantwoord hebben dat we onze processen nog beter op elkaar afgestemd en geautomatiseerd zouden moeten hebben. Dat hebben we, al zeg ik het zelf, nu al een tijdje tiptop op orde. Natuurlijk hebben we als ambitie om te blijven groeien wat betreft klanten en omzet maar groei is voor Green XS geen doel op zich. Het blijven bieden van topservice aan klanten is dat wel. In onze dynamische markt, waarin telecom en ICT steeds meer in elkaar overgaan, moeten we tijd en moeite blijven investeren om altijd te beschikken over de meest actuele en uitgebreide kennis zodat we klanten goed kunnen adviseren. Dat is en blijft een leuke uitdaging.”

Wat is jouw grootste zakelijke blooper?

“Een blooper kan ik me niet zo herinneren wel een nogal bijzonder voorval van zo’n 8 jaar geleden. Samen met een collega was ik de verouderde telefoontoestellen op de kamers van een hotel met zo’n 50 kamers aan het vervangen voor de nieuwste draadloze telefoons. Dat ging heel vlot, maar we schrokken nogal toen we een hotelkamer binnengingen waarvan we dachten dat er geen hotelgasten aanwezig waren. Twee mensen hadden het daar namelijk heel erg naar hun zin met elkaar. We wisten niet hoe snel we naar de volgende kamer moesten gaan, ha, ha.”

“twee hotelgasten hadden het nogal erg naar hun zin met elkaar!”

Hoe werf je klanten/opdrachten?

“Via online marketing maar vooral via referenties. We zeggen tegen prospects vaak dat ze onze klanten gerust mogen bellen. Daar kijken ze soms wel eens van op, maar wij vinden dat eigenlijk heel gewoon, we zijn heel transparant.”

Wat weet (bijna) niemand van je?

“Dat ik een opleiding op het gebied van levensmiddelentechnologie heb gevolgd omdat ik een passie had om nieuwe levensmiddelenproducten te ontwikkelen. Ik doe dat nu in mijn vrije tijd: samen met een paar vrienden brouw ik een speciaal bier. O ja, volgens mij weet ook niet iedereen dat ik ooit (in mijn jongere jaren) Risk-kampioen was van Leusden. Ik heb dat namelijk nooit op mijn CV gezet, ha, ha.”

“WEINIGEN WETEN DAT IK een opleiding op het gebied van levensmiddelentechnologie HEB gevolgd”

Wat is jouw grootste ergernis?

“Ik heb eerlijk gezegd niet veel ergernissen en ga meestal blij door het leven. Maar de alsmaar toenemende bureaucratie bij sommige organisaties vind ik soms nogal ergerlijk omdat ze daardoor niet slagvaardig en flexibel zijn.”

Welk (bekend) persoon zou jij een dag willen zijn?

“Ik heb grote bewondering voor wat Reinout Oerlemans heeft bereikt als zakenman in de mediawereld, maar ik zou hem niet willen zijn. Ook niet één dag. Wat mij helemaal geweldig lijkt is om één dag treinmachinist te zijn op een hogesnelheidslijn in Frankrijk of Spanje en met 320 kilometer per uur door allerlei prachtige landschappen te zoeven.”

“een dag lang treinmachinist ZIJN op een hogesnelheidslijn IN FRANKRIJK OF SPANJE LIJKT ME GEWELDIG”

Wat dacht je nooit te gaan doen en heb je tóch gedaan?

“In 5 dagen een kleine 1.000 km op een racefiets door een akelig koud land fietsen. Van de Noordkaap naar Kiruna. Dat heb ik toch gedaan voor de stichting ‘Geef om Kinderen’ die geld inzamelde voor jonge kinderen met hersenstamkanker en een energiestofwisselingsziekte. Onze fietsrit was een heel bijzondere en emotionele belevenis en we hebben veel geld weten op te halen, maar ik weet niet of ik zo’n avontuur nogmaals zou aangaan.”

Welk boek, documentaire of film heeft grote indruk op je gemaakt en waarom?

“De Franse film ‘Intouchables’. De acteur die de rol van verpleger speelt weet je op een onvergetelijke manier te raken. Ik raad iedereen aan om die film te bekijken.”

“A.i. GEBRUIKEN WE NU NOG VOORAL VOOR VERTALINGEN EN HET MAKEN VAN OFFERTES”

Vind je A.I. bedreigend of biedt het juist kansen?

“A.I. biedt nu al geweldige kansen en het aantal tijd- en kostenbesparende toepassingen groeit natuurlijk razendsnel. Momenteel gebruiken we het zelf onder meer om informatie te vertalen en in korte tijd voorstellen en offertes op maat te maken.”

“mIJN ADVIES/TIP: HAAL ALLES UIT HET LEVEN”

Jouw beste advies of tip voor andere ondernemers?

“Eigenlijk heb ik meer een advies in algemene zin: Haal alles uit het leven, besef hoe belangrijk de gezondheid van jezelf, je familie en je vrienden is en geniet met volle teugen.”

Welke knoop heb je recentelijk doorgehakt?

“Dat we ons volledig blijven focussen op telecom en niet ook nog automatisering gaan doen hoewel we daar wel vaak vraag naar krijgen. Daarnaast hebben we onlangs ons productportfolio uitgebreid met Mobile Engine. Dat is een Mobile Device Management softwarepakket waarmee we smartphones en tablets volledig kunnen beheren en vooral goed kunnen beveiligen. Wie interesse heeft vertel ik daar graag meer over.”

logo GreenXS

Nadere informatie

Ga voor nader informatie naar www.green-xs.nl


Interesse in een eigen ZakenVerhaal?

Promoot jouw bedrijf, producten, diensten en jezelf op een unieke en impactrijke manier bij andere ondernemers in Nederland: Bestel jouw ZakenVerhaal hier

Gratis: "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen"

actieplan
Meld je nu aan en ontvang direct het e-book “Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen” – jouw complete gids om als zelfstandige écht te slagen!

Ontdek stap voor stap hoe je:
  • Een winstgevend ondernemingsplan opstelt
  • Slim je financiën regelt zonder stress
  • Effectieve marketing inzet om klanten aan te trekken

🚀 Schrijf je vandaag nog in en zet de eerste stap naar een bloeiende business!

Lees ook:

Linda Spaanbroek, Shift Academy: ‘geluksfacilitator’

Jeroen van Netten

Alexsander Vermeulen, Zicht op Water: “totaalaanbod voor watersportliefhebbers”

Jeroen van Netten

Maykel Korndewal, Korndewal IT-WorkX: IT-recruitment 3.0

Jeroen van Netten