ZakenVerhalen

Mark van der Last, AV AT LAST: “Totaal-partner op audiovisueel gebied”

Leestijd: 5 minuten

Mark van der Last is al ruim 20 jaar gespecialiseerd in audiovisuele producten, oplossingen en diensten voor onder meer de overheid, bedrijven en retailers. Je zou misschien verwachten dat hij een onverbeterlijke techneut is. Je weet wel: iemand die technisch heel goed is met apparatuur maar een tikkeltje moeizaam communiceert met mensen. Mark is zowel technisch als communicatief begaafd. Goed luisteren, meedenken en snel praktische oplossingen/mogelijkheden aandragen is zijn tweede natuur en is, evenals een prima serviceverlening, onderscheidend voor zijn in Amersfoort gevestigde bedrijf.

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

‘Na mijn opleiding installatietechniek was ik lange tijd werkzaam bij het bedrijf Nettenbouw/Imtech in Amersfoort. Ik verzorgde de technische installatie van de toegangscontrole en de beveiliging van panden en ik verhielp storingen. Sinds 2000 ben ik werkzaam in de verhuur van AV-installaties. Dat begon als een vakantie- en weekendbaantje, samen met een collega. Van 2007 tot 2015 werkte ik als freelancer in opdracht van allerlei bedrijven gespecialiseerd in AV-installaties. In 2016 ben ik in Leusden mijn eigen bedrijf gestart. Dat liep meteen heel goed. Had ik achteraf gezien misschien veel eerder mee moeten beginnen. Op 1 januari 2021 zijn we verhuisd naar ons huidige pand op bedrijventerrein De Isselt in Amersfoort. We hebben hier alles in huis om demo’s aan klanten te geven zodat de verschillende mogelijkheden duidelijk worden.’

Wat doet AV AT LAST?

‘Ik durf wel te zeggen dat we een nogal breed producten- en dienstenaanbod hebben. We verzorgen AV-installaties voor de meest uiteenlopende bedrijven in heel Nederland. Onder meer voor showrooms en vergaderzalen maar bijvoorbeeld ook in hotellobby’s en trainingslokalen van bedrijven en instlellingen. Door corona heeft het gebruik van audiovisuele producten en middelen een enorme vlucht genomen. Een paar jaar geleden hadden maar enkele bedrijven een supergroot scherm in hun vergaderzaal. Tegenwoordig maakt ongeveer elk middelgroot bedrijf volop gebruik van videoconferencing.’

‘We hebben een nogal breed dienstenpakket op Audio/Video-gebied’

‘We installeren naast grote LED-schermen en projectieschermen ook touchscreens. Daarnaast verhuren we AV-apparatuur voor zakelijke events en festivals en camera’s voor professionele opnames. Bij diverse uitvaartbedrijven hebben we ook de geluidsapparatuur in hun aula geïnstalleerd. Een specialisme van ons is ook narrowcasting voor retailers. Daarnaast verzorgen wij de domotica voor een toenemend aantal bedrijven.’

Gratis e-book "25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt"

gratis e-book gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk ons nieuwste e-book (12 pag.) met praktische tips/adviezen voor o.a.:

  • Opbouw van je teksten.
  • Overtuigende schrijfstijl.
  • Content creatie/middelen-inzet.

‘Ik ben dol op techniek en complexe uitdagingen. Maar nog meer op supertevreden klanten’

‘Ik ben dol op techniek. En ook op complexe uitdagingen op AV-gebied. Maar het allerleukste vind ik om de wensen van gebruikers te vertalen in de door hun gewenste oplossing. Steeds meer moeten audio-, video, ICT-apparatuur maar ook de bediening voor bijvoorbeeld het licht en de airco geïntegreerd worden. Het is dan een hele puzzel om te komen tot de best mogelijke oplossing. Want een klant wil bijvoorbeeld niet 5 of 6 verschillende afstandsbedieningen moeten gebruiken en heeft vaak heel specifieke wensen en eisen.’ Lachend voegt Mark toe: ‘Het kan mij niet gek genoeg, ik laat me graag uitdagen.’

Wat zijn jullie doelgroepen?

‘Wij werken voor gemeenten en werken in opdracht van bedrijven en instellingen met minimaal 50 medewerkers en een vergaderzaal. Daarnaast werken we, samen met een partner, voor ziekenhuizen. Onlangs hebben we voor een ziekenhuis het prachtige project ‘Healing Environment’ met LED-projectie van allerlei vissen, inktvissen en kwallen op de wanden en op het plafond afgerond. Een andere branche waarin we werkzaam zijn is de horeca. Voor café De Observant in Amersfoort hebben we bijvoorbeeld pas geleden 3 camera’s geschikt voor live streaming geïnstalleerd. Een mooi en technisch gezien nogal uitdagend project. Eveneens belangrijke doelgroepen voor ons zijn vergadercentra en experience-ruimtes van bedrijven en merken.’

‘Mijn grootste zakelijke blooper: benaderen van schoolkoepels en niet de scholen zelf’

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

‘Ik weet niet of het een echte blooper is, maar een tijd geleden boden we onze diensten aan bij schoolkoepels en niet bij de scholen zelf. Dat werkte niet. Met het direct benaderen van de scholen hadden we wel succes. Inmiddels werken we voor een groot aantal scholen in Amersfoort en omgeving. Wat ik ervan geleerd heb? Heel simpel: je moet bepaalde ideeën gewoon uitvoeren. Alleen dan kom je erachter of iets werkt of niet.’

‘wij doen bewust niet aan service-contracten.
Heb je een vraag of probleem? Bel gewoon en we helpen je’

Waaraan heb je een enorme hekel?

Lachend: ‘Aan servicecontracten. In het algemeen heeft volgens mij ongeveer iedereen daar een grondige hekel aan. Bij AV AT LAST doen we dan ook niet aan servicecontracten. En we hebben ook geen geautomatiseerd en daardoor heel onpersoonlijk serviceticket-systeem. Bij ons bel je gewoon. Ik zie onszelf als het verlengstuk van een klant. Als er bij wijze van spreken brand is moet je direct blussen.’

‘Extreem klant- en oplossingsgericht’

‘Een goede en snelle service is bij ons vanzelfsprekend en is niet afhankelijk van een contract. Ik mag wel zeggen dat we in de markt bekend staan om onze extreme klant- en oplossingsgerichtheid en persoonlijke betrokkenheid. O ja, wat ik niet fijn vind is als klanten niet melden als iets niet of niet volledig naar wens werkt. Want als ik het probleem of wens niet weet kan ik het natuurlijk niet oplossen. Gelukkig hebben we vooral mondige klanten.’

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

‘Ik heb 5 locomotieven op schaalgrootte 1:22,5 in mijn achtertuin. Die treinen heb ik zelf gebouwd en gesoldeerd en produceren zowel rook als geluid. De een noemt het een hobby, de ander een afwijking. Ik beleef er vooral veel plezier aan om ze te bouwen en telkens opnieuw technisch aan te passen.’

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

‘Thuis heb ik zonnepanelen op ons dak en ik rij in een hybride auto. Mijn eerstvolgende auto wordt trouwens een model dat rijdt op waterstof, ik denk dat het een Hyundai wordt.’

‘De ontwikkelingen in de internationale av-industrie, vooral in Amerika, volg ik op de voet’

Welke business tools gebruik je?

‘Ik lees en bekijk ongeveer alles op het gebied van AV, vooral online. Velen denken dat het Verre Oosten koploper is op AV-gebied maar dat is Amerika. Ik volg de AV-industrie van de Verenigde Staten op de voet. Enerzijds natuurlijk om mijn klanten goed te kunnen adviseren anderzijds omdat ik gewoon altijd op de hoogte wil zijn van de nieuwste producten, mogelijkheden en oplossingen.’

Welke boeken lees je? Heb je een mediatip voor andere ondernemers?

‘Ik lees allerlei e-books op het gebied van management. Mijn laatste e-book was ‘Find Your Why’ van de auteur Simon Sinek’. (Link naar Bol.com)

‘DOE HET OP JE EIGEN MANIER / LEVENSLESSEN ZIJN BELANGRIJKER DAN ZAKELIJKE LESSEN’

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

‘Ik wil er graag twee noemen. De eerste is ‘Doe het op je eigen manier’. De tweede is, wellicht klinkt het wat zweverig maar zo ben ik totaal niet: ‘Levenslessen zijn belangrijker dan zakenlessen.’

Nadere informatie

Nadere informatie over AV AT LAST www.avatlast.nl

Lees ook:

Ramon Lenssen, XtraSpace: “Prettig, snel en veilig werken staat voorop!”

Jeroen van Netten

“Harold van Bourgondiën, VBA Accountancy & Advies: “We zijn heel laagdrempelig!”

Jeroen van Netten

Yourlease leasing: “Er zijn bijzonder veel maatwerkmogelijkheden”

Jeroen van Netten