ZakenVerhalen

Marijke de Jongste, hulporganisatie Present Soest: “Onderscheidende aanpak”

Leestijd: 4 minuten

SOEST / AMERSFOORT – Marijke de Jongste werkt als vrijwilligerscoördinator en fondsenwerver voor Present Soest, onderdeel van de landelijk actieve vrijwilligersorganisatie stichting Present. Vaak in nauwe samenwerking met Present Amersfoort en altijd met aanstekelijk enthousiasme zet zij zich in voor de Present-missie: een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden.

“Brug slaan tussen aanbieders en

ontvangers van hulp”

Hoe en wanneer begonnen bij Present?
“Stichting Present Amersfoort is opgericht in 2006. In 2011 ging Stichting Present Soest van start. Ik ben sinds oktober 2018 werkzaam bij Present Soest en werk bij allerlei projecten heel nauw en prettig samen met mijn collega’s van Present Amersfoort. Voorheen werkte ik bij ZOA (Zuid Oost Azië), een landelijke stichting voor ontwikkelingssamenwerking. Mijn werkrayon bestond daar uit de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Voor Present is mijn werkgebied Soest waarbij ik regelmatig samenwerk met Present Amersfoort. Ik enthousiasmeer mensen om deel te nemen aan vrijwilligersprojecten. Wanneer mensen wel een bijdrage willen leveren maar niet mee willen of kunnen doen probeer ik ze te enthousiasmeren voor een eenmalige of periodieke donatie.”

“Bij ons is het aanbod en de expertise
van vrijwilligers altijd het uitgangspunt”

Een korte promotalk: wat doet Present Soest/Amersfoort?
“Ha, ha, we doen heel veel. En gelukkig maar. Want we hebben veel hulpvragen. Dat geldt voor heel Nederland, zo horen we van onze collega’s in den lande. In totaal bestaat de Present Nederland-organisatie nu uit 80 stichtingen die volgens een soort van franchiseformule werken. We zijn een hulporganisatie met een andere manier van werken dan de meeste anderen. Andere organisaties hebben een hulpvraag en zoeken daar de juiste vrijwilligers bij. Wij hebben het omgedraaid. Bij ons is het aanbod en de expertise van de vrijwilligers het vertrekpunt. Ik zal een voorbeeld geven. Tijdens gesprekken met mogelijke vrijwilligers, bijvoorbeeld vrienden of collega’s, kan naar voren komen dat ze het leuk vinden om samen een middag een tuin voor iemand op te knappen. Wij zoeken daar dan een passend project bij.”

“Hulp bieden – voor een paar uur – kan op talloze manieren en is heel waardevol”

Collega’s willen door hun deelname iemand helpen maar zien het project, vaak een halve dag, ook als een vorm van teambuilding. Het leuke bij een dergelijk project is dat iemand bijvoorbeeld de schop pakt, de ander broodjes verzorgt en weer een ander een verslagje van het project schrijft en dat plaatst op het intranet van hun werkgever. Het aantal mogelijkheden om een persoon of een gezin met praktische hulp ondersteuning te bieden is enorm groot. Vrijwilligers kunnen bijvoorbeeld een huis of een deel ervan schilderen, het huis opruimen en spullen afvoeren, maar het is ook mogelijk dat er samen met de hulpvrager een uitgebreide boswandeling wordt gemaakt. Op onze website lees je over allerlei inspirerende voorbeeldprojecten.”

Wie zijn jullie samenwerkingspartners?
“Als ik me beperk tot Soest: we werken nauw samen met onder meer het sociale team en wijkteams van de gemeente Soest, stichting Welzin, stichting Balans, stichting SWOS en het Leger des Heils. Bij onveilige thuissituaties voor kinderen werken we samen met de stichting Veilig Thuis. Kortom, we hebben een nogal uitgebreid netwerk.”

Wie is je doelgroep?
“Da’s een lekker makkelijke vraag. We hebben twee doelgroepen. Enerzijds zijn dat hulpaanbieders zoals een enkel persoon, een gezin, een groep vrienden of een aantal collega’s van een afdeling. Anderzijds zijn natuurlijk ook hulpvragers onze doelgroep.”

“grootste zakelijke blooper: Ik had mijn presentatie slecht voorbereid en bleef maar doorpraten”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?
“Ik mocht een hele tijd geleden een presentatie geven aan een grote groep binnen een zorginstelling.
Zonder voldoende voorbereiding stak ik heel enthousiast van wal. Maar ik bleef, zonder enige structuur, maar doorpraten. Het duurde veel te lang. Na een tijdje raakte ik de draad dan ook volledig kwijt. Gelukkig werd ik tijdig ‘wakker’ en kwam het alsnog goed. Ik was dan ook heel blij met de enthousiaste reacties na afloop.
Mijn les: onderschat een presentatie niet, dat doe je niet zo meer even, bereid je altijd goed voor.”

Aan wie of wat heb je een enorme hekel?
“Als iemand een ander die het minder heeft veroordeelt of er zelfs op neerkijkt. Sommige mensen denken dat zij nooit in een hulpbehoevende situatie zullen komen en vinden dat het de eigen schuld van iemand die daar wel mee kampt. Het blijkt dat iedereen te maken kan krijgen met financiële problemen, bijvoorbeeld door het verlies van zijn of haar baan en dat sociale en/of psychische problemen echt niet alleen spelen in kansarme wijken. Wij als Present staan klaar voor alle hulpbehoevenden en zijn bijvoorbeeld niet gebonden aan een kerk.”

“Ik hou van gekkigheid en leuke grappen”

Even heel eerlijk zijn: onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Oef, wat een vraag. Is het verrassend genoeg als ik zeg dat ik heel creatief ben en vooral thuis heel gek kan doen? Of dat ik dol ben op het verhaal van de Mattheus Passion? Of dat ik het leuk vind om via Whatsapp gekke grappen en leuke foto’s te delen met familie, vrienden en zakenrelaties?

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?
“Heel praktisch: we scheiden ons afval netjes en gebruiken groene energie. En bij het kopen van kleding let ik er altijd goed op dat er geen gebruik gemaakt is van kinderarbeid.”

Welke businesstool raad je anderen aan. Waarom?
HootSuite is een ideale tool om social media posts te beheren en in te plannen. Het is heel overzichtelijk. Van deze tool heb ik veel plezier. Net als ongeveer de helft van de wereld gebruiken wij binnen Present ook Microsoft Teams om te beeldbellen en te vergaderen op afstand. Dat werkt heel makkelijk, ook als de groep wat groter is.”

Welke boekentip heb je voor andere ondernemers? Waarom?
Het boek ‘Grip, het geheim van slim werken’ kan ik iedereen aanraden. Zoals op de achterflap te lezen valt zorgen de tips in dit boek er echt voor dat je meer ruimte in je hoofd en agenda krijgt.”

Beste zakelijke advies dat je ooit gehad hebt?
“Ik weet niet meer van wie ik dat advies heb gekregen maar ik heb er dagelijks plezier van, in mijn werk en privé. Het advies luidt: ‘Gewoon doen, dan pas zie je of iets werkt. Als je je plannen niet uitvoert blijven het slechts plannen en zul je nooit weten of het werkt.”

Hoe contact opnemen?
“Nadere informatie is te vinden op www.stichtingpresent.nl en www.presentsoest.nl
Ik ben te bereiken via marijke.de.jongste@presentsoest.nl

close
gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Lees ook:

Smeeing Mobility Solutions: misschien wel Nederlands leukste mobiliteitswinkel!


Jeroen van Netten

Gerben Branderhorst, Branderhorst Facilitaire Diensten: “Schoonmaakspecialist 2.0”

Jeroen van Netten

Rombout Verschoor Video & Projecten: “Het moet kort en duidelijk!”

Jeroen van Netten

Plaats een reactie