ZakenVerhalen

Jeroen van Netten, Rhinoz (web)tekst + advies: “Ik wil activeren”

Leestijd: 5 minuten

SOEST – Jeroen van Netten begon als junior tekstschrijver, werkte daarna als copywriter en vervolgens als creatief adviseur voor grote en kleine bedrijven. Vervolgens verkocht hij zijn reclamebureau. Inmiddels runt hij zo’n 10 jaar met veel plezier zijn 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + advies in Soest. Zijn specialisme is het schrijven van activerende, verkoopgerichte teksten voor online media waaronder websites en e-mailings.

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?
“Da’s een tijdje geleden. Ik woonde toen in Rijssen, Overijssel. Direct na mijn studie Commerciële Economie ben ik in 1982 in Enschede begonnen als junior copywriter bij een bureau voor industriele reclame. Al na een jaar besloot ik als freelance copywriter te gaan werken voor reclamebureaus in het Oosten van het land. Toen heb ik het vak echt geleerd en voor vele mooie merken gewerkt. Na mijn freelance-tijd kwam ik in dienst bij Trend Group Nederland, het toenmalige ICT-bedrijf van mijn 6 jaar oudere broer Erik. Zijn bedrijf was gevestigd in Nieuwegein. Nadat hij 10 jaar later zijn bedrijf had verkocht aan een Amerikaans bedrijf zijn we in Zeist samen reclamebureau Aquitte begonnen. Dat was een prachtige tijd, waarbij we ongeveer dag en nacht werkten en diverse aansprekende klanten hadden, vooral in de business-to-business-markt.”

“Mijn specialisme? het schrijven van bondige teksten die de lezer activeren om een product of dienst te kopen”

“De fusie die ik na zo’n 7 jaar aanging met een marketingbureau in Amersfoort was – zacht gezegd – niet echt een succes. Al na 1 jaar heb ik mijn aandelen in dat bedrijf verkocht. Met 0 klanten ben ik toen in Amersfoort van start gegaan met mijn 1-manszaak Rhinoz. Inmiddels ben ik nu zo’n 8 jaar gevestigd in Soest. Sinds februari van dit jaar deel ik in ondernemershuis Birkstaete in Soest een kantoorruimte met Raymond Veldkamp, specialist in zoekmachine-optimalisatie. Samen zijn wij de ‘founding fathers’ van het project ZakenVerhalen en hebben we een prima WAT-relatie (working apart together) en allebei heel veel plezier in ons werk.”

Korte promotalk: wat doe je? Wat is daar uniek of bijzonder aan?
“Met mijn teksten ondersteun ik de verkoop van mijn klanten. Ik schrijf onder meer bondige teksten voor websites, blogs e-mailings, interviews en advertorials. Mijn specialisme is het schrijven van klant- en zoekmachinevriendelijke webteksten (SEO webteksten) waarmee je hoog scoort bij Google. Vaak voeg ik aan mijn teksten een vleugje verkoopgerichte creativiteit toe. Ik vind het vooral een uitdaging om complexe producten en diensten ‘aan de man’ te brengen met toegankelijke en overtuigende teksten. Klanten schakelen mij ook in voor creatief marketingadvies, bijvoorbeeld over hun bedrijfsprofilering. Op basis van WordPress-software maak ik ook complete websites. Bijna altijd werk ik op projectbasis. Klanten weten daardoor tevoren precies welke kosten ze kunnen verwachten.”

“Het schrijven van overtuigende webteksten die zowel klant- als google-vriendelijk zijn is een vak op zich”

Wie is je doelgroep?
“Ik werk voor MKB-ondernemers en ZZP’ers maar ook voor marketing- en communicatiebureaus, vooral in Midden-Nederland. Afgelopen tientallen jaren heb ik veel kennis en ervaring opgedaan in de ICT, de automotive branche, de medische branche, de bouw/vastgoedbranche en de financiële branche. En ik heb gewerkt in opdracht van uiteenlopende handelsbedrijven. Of ik verstand heb van elke branche? Natuurlijk niet, maar ik durf wel te zeggen dat ik mij materie heel snel eigen maak.”

“mijn grootste zakelijke blooper? MIDDENIN DE ZOMERSE KOMKOMMERTIJD Een mailingkaart STUREN naar prospects”

Jouw grootste zakelijke blooper?
“Dat is gelukkig al een aardig tijdje geleden. Om ons toenmalige reclamebureau in Zeist onder de aandacht te brengen verstuurden we, middenin de zomer, een mailingkaart met een mooie pakkende foto van komkommers. Het idee daarachter: het is komkommertijd, waarschijnlijk hebben bedrijven dan juist tijd voor een afspraak en kennismaking. Die mailing verstuurden we naar zo’n 1.500 bedrijven en kostte ruim € 2.000,-. Resultaat: geen enkele reactie. De les die ik daaruit heb geleerd: je moet niet gaan zeilen als er geen wind is.”

“MET AL TE hippe marketingkretEN HEB IK NIKS”

Aan wie of wat heb je een enorme hekel?
“Ik stoor me wel eens aan al te hippe marketingtermen die in mijn mooie vak gebezigd worden. Pas geleden dook bijvoorbeeld ergens de uitdrukking ‘Storyshowing’ op bij iemand die ‘storytelling’ niet interessant genoeg vindt klinken. Waarschijnlijk valt me dit meer op dan een ander omdat ik natuurlijk nogal ‘tekstgericht’ ben.”

“het jaar van de neushoorn bleek nooit bestaan te hebben”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Ha, ha, afgelopen jaren is me minstens 272 keer gevraagd waarom ik de bedrijfsnaam Rhinoz heb gekozen. Dat zal ik uitleggen. Dat heeft te maken met mijn voormalige reclamebureau Aquitte in Zeist. Toen we startten had een ontwerper een mooi bedrijfslogo voor ons gemaakt gemaakt. Met een neushoorn. Omdat het toen het jaar van de neushoorn was en hij een neushoorn een stoer beest vond en daarmee passend voor ons reclamebureau. Zo vertelde hij. Na een paar jaar bleek dat er nooit een jaar van de neushoorn heeft bestaan. Ondanks dat heb ik in 2010, aanhakend op het logo van ons toenmalige reclamebureau, mijn huidige 1-mans bedrijf gedoopt tot Rhinoz, een afgeleide van Rhinoceros.”

“beste zakelijk advies dat ik kreeg: nooit opgeven, er zijn altijd zakelijke kansen en mogelijkheden!”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?
“Op zakelijk gebied heb ik vroeger heel veel geleerd van mijn broer Erik. Van hem kreeg ik bijvoorbeeld het advies om op zakelijk gebied nooit op te geven omdat er, hoe dan ook, altijd zakelijke kansen en mogelijkheden zijn. En zo is het natuurlijk ook. Zaak is natuurlijk wel om die verkoopkansen te zien en te benutten. Dat is natuurlijk de dagelijkse sport en uitdaging voor bijna elke ondernemer. En dat maakt het ondernemerschap zo boeiend.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?
“Ha, ha, eerlijk gezegd kom ik niet veel verder dan het netjes scheiden van afval en het gebruik, thuis en op de zaak, van groene stroom. En minstens 2 keer per week ga ik met de fiets naar kantoor en dus niet met de auto. O ja, ik betaal ook belasting, hopelijk komt een deel daarvan ten goede aan het milieu.”

“Met Lastpass, een soort van digitale kluis, heb je nog maar één waCHTWOORD NODIG”

Welke business tools raad je anderen aan. Waarom?
“Ik ben niet supertechnisch en zeker geen techno-nerd. Ik gebruik dan ook niet meer dan zo’n tien gebruiksvriendelijke tools. De tool Trello bijvoorbeeld vind ik heel handig bij het samen met een groot aantal anderen realiseren van langdurige projecten. En ik ben een echte fan van LastPass. Dat is een supermakkelijke digitale kluis waarmee ik, via één wachtwoord, toegang heb tot het Content Management System van de websites die ik beheer voor mijn klanten.”

Welke boekentip heb je voor andere ondernemers? Waarom?
“Voor wie zakelijk online actief is, en wie is dat niet, is het nieuwe boek ‘Online invloed’ een regelrechte ‘must read’. Geloof me: ik heb geen aandelen in de uitgeverij van dit topboek. Was het maar waar.”

Rhinoz logo

Nadere informatie
Nadere informatie en voorbeelden van gemaakt werk: www.rhinoz.nl


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"

gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Dit e-book bevat onder andere:

  • 10 pagina's vol met bruikbare tips
  • Advies voor beginners en gevorderden
  • Extra aandachtspunten voor een betere vindbaarheid
Ontvang het e-book

Lees ook:

Peter Brouwer, Brouwer Systeemplafonds: “Bewust gekozen voor 
niche-markt”

Jeroen van Netten

Judith de Pagter, De Social Media Training: “Verbinden is mijn missie!”

Jeroen van Netten

Henk van Asch, BMO Soest: “O.a. druk met parkmanagement”

Jeroen van Netten