Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?
“De eerste helft van mijn werkzame leven was ik actief op directie/boardniveau in de automotive branche en digitale media. Vervolgens ben ik ThunderMinds gestart als innovatiebedrijf. Daarbij hielp ik met name bedrijven met innovatieprojecten waaronder start-ups, participatiemaatschappijen en private equity partijen. Dat werk doe ik nog steeds en met veel plezier, maar inmiddels zijn de kernactiviteiten behoorlijk verschoven. Zo’n 15 jaar geleden raakte ik in namelijk in gesprek met Jan Geurts. Hij woonde in Eemnes, is medeoprichter van het topheadhuntersbureau Maes & Lunau in Amsterdam en is zonder meer één van de beste headhunters van Nederland. Hij daagde mij eind 2016 uit door te zeggen dat ik alle kwaliteiten heb voor het vak van headhunting, omdat ik altijd met mensen bezig ben. Dat had hij goed gezien, zo bleek. Mede door wat hij bij mij aan talent ontdekte, ben ik nu actief met mijn eigen bedrijf ThunderMinds. Wij zijn actief op het gebied van Innovatie, Executive Search en Personal Branding.”
“Topheadhunter Jan Geurts zag een excellente headhunter in mij”
Vertel kort iets over je bedrijf
“ThunderMinds heeft een compleet andere aanpak dan wat gebruikelijk is in de markt. Geregeld win ik pitches van grotere en gerenommeerde spelers in ons vakgebied. Ik zie ons als een ambitieus clubhuis van dwarsdenkers met een unieke combinatie van innovatie, executive search en personal branding. Op basis van een onderscheidende waardepropositie helpen wij ondernemingen en topprofessionals op het kruispunt van managerial en menskapitaal uitdagingen op weg naar duurzame groei en rendement. Wij reduceren vervuiling van de geest en stimuleren creatief denken en handelen. Dat doen we in diverse sectoren. Vanuit passie, creativiteit en pragmatisme combineren wij een sterke visie, innovatief conceptueel denken en een authentieke, mensgerichte aanpak. Van idee tot implementatie. Onze integrale denk- en werkwijze is gebaseerd op het leveren van een waardevolle, vaak circulaire bijdrage aan de betekeniseconomie waarbij de mens altijd op nummer 1 staat. Ik weet het, dat is een mondvol. Op onze website licht ik het bovenstaande toe.”
“wij willen een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij”
Wat is het grootste misverstand over jouw producten/diensten?
“Leuke vraag. Mijn businessmodel op het gebied van Executive Search roept vaak vragen op. En dat begrijp ik volkomen. Want alleen bij ThunderMinds bepaalt de opdrachtgever de te betalen commissie. Dat is een unieke methodiek, waarbij ik onder meer veel tijd investeer in het gedegen meten en doorgronden van de organisatie en het profiel van de best passende kandidaat. Dit leidt structureel tot betere resultaten voor de klant. Bijna al mijn opdrachten op het gebied van Executive Search krijg ik dan ook via doorverwijzing van tevreden opdrachtgevers.”
Wat is jouw grootste zakelijke uitdaging?
“Schaalbaarheid. Zoals ik al aangaf is het businessmodel van ThunderMinds uniek. Ik werk samen met een aantal complementaire experts, onder meer op het gebied van diepgaande psychologische testen. Het aannemen van personeel of het aangaan van een samenwerking met een businesspartner is soms gecompliceerd omdat niet iedereen het lef heeft om zaken te doen zoals wij dat doen.”
onthulling: “volgens mij ben ik klaar met stagelopen”
Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Ik ben nu 57 en volgens mij ben ik nu klaar met stagelopen! Het klinkt misschien wat overdreven, maar zo bedoel ik het niet. Ik doe nu pas waar ik voor op aarde ben en wil vooral waarde teruggeven aan de maatschappij om mensen te helpen hun werkelijke werkgeluk te vinden. Dat deed ik ook al toen ik CEO was bij een groot bedrijf. Ik ben gek op tuinieren maar vooral op auto’s, met name oldtimers. Zelf heb ik een Donkervoort. Die heb ik helemaal zelf opgeknapt. Ik ben, al zeg ik het zelf, nogal handig en kan alles maken met hout, steen en metaal. Ons jaren ’30 huis in Soest heb ik dan ook grotendeels zelf opgeknapt en tot in de puntjes afgewerkt. Eigenlijk dank ik dat aan mijn oma die mij in mijn jonge jaren aanraadde om te zorgen dat ik zowel iets kon met mijn hoofd als met mijn handen.”
“ik kan niet tegen rommel of vuile spullen”
Waaraan heb je privé een enorme hekel?
“Aan rommel. Daar kan ik absoluut niet tegen. Met name omdat ik een druk hoofd heb. Mijn bureau is dan ook altijd opgeruimd en ook in huis is altijd bijna alles netjes. Ik heb ook een hekel aan een vieze auto of een vuile fiets. Je merkt: ik ben nogal zuinig op mijn spullen.”
Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
“Ten eerste wil ik eraan blijven werken dat mijn huidige fijne relatie met mijn vriendin in stand blijft. Daarnaast vind ik een goede gezondheid natuurlijk belangrijk, ik wil graag vitaal oud worden. Ik heb zo veel plezier in en voldoening van mijn werk, dat ik graag tot op hogere leeftijd wil doorwerken. Op mijn 67e ga ik echt nog niet stoppen met werken. Ik ben best trots op wat ik afgelopen 5 jaar heb bereikt op zakelijk gebied en wat betreft mijn persoonlijke ontwikkeling. Komende tijd zal mijn focus nog meer komen te liggen op dienstverlening aan A-merken en CEO’s, CFO’s en DGA’s van onder meer grote familiebedrijven.”
“We gaan in nederland niet goed om met onze ouderen”
Waar lig je ’s nachts wakker van?
“Ik lig regelmatig wakker van allerlei breed maatschappelijke ontwikkelingen die er momenteel zijn en die heel veel impact hebben op mensen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de omgang van de Nederlandse politiek met ouderen die ons land hebben opgebouwd. En op het gebied van duurzaamheid schieten we enorm door vind ik. We innoveren en vergroenen volop, maar het huidige beleid gaat aantoonbaar ten koste van de leefkwaliteit in ons land.”
Welk bekend persoon zou jij een dag willen zijn?
“Herman van Veen. Hij is echt een multitalent. Natuurlijk kennen we hem als theaterman, zanger en schrijver maar hij schildert ook heel goed en investeert ook veel geld in natuurbehoud. Ik vind hem dan ook een even markante als boeiende man. Overigens ben ik ervan overtuigd dat het voor velen van ons goed is om actief te zijn in verschillende contextuele omgevingen. Werk je op kantoor dan kan het bijvoorbeeld heel verfrissend zijn om enkele dagen per jaar bij een kringloopbedrijf te werken of lekker fysiek werk te doen. Gebleken is dat afwisseling zorgt voor meer werkplezier en werkgeluk. Alles wat je vaker doet dan twee keer zet het creatieve deel van je brein ‘uit’. Blijf jezelf iedere dag opnieuw uitvinden.”
Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?
“Voor mergpijpjes met marsepijn maar ook voor een beschuitje met Zwitserse strooikaas van het merk Geska. Zo’n beschuitje vind ik echt overheerlijk en eet ik al zo’n 56 jaar.”
“EEN MISMATCH OP TOPNIVEAU KOST AL GAUW € 500.000,- AAN DIRECTE EN INDIRECTE KOSTEN”
Wat is jouw grootste zakelijke blooper?
“Ik kan me niet echt een blooper herinneren, maar ik heb wel eens gehad dat een kandidaat, ondanks alle geïnvesteerde tijd en moeite, niet 100% paste bij de organisatie. Of de organisatie niet bij de kandidaat. Hoe dan ook: sinds 4 jaar werk ik bij elke Executive Search samen met Paul Lagerweij van het bedrijf Essentive dat gespecialiseerd is in gedegen persoonlijkheidsdiagnostiek. We hebben een heel mooie samenwerking: hij licht door en ik zorg voor de verbinding tussen de kandidaat en de opdrachtgevende organisatie. Als je bedenkt dat een mismatch op topniveau bij elkaar al gauw ruim vijf ton kost is het van groot belang om grondige analyses te maken van zowel de organisatie als de kandidaatprofielen waardoor je mismatches zo veel mogelijk voorkomt. Maar je kunt uiteraard niet alles analyseren en voorspellen, het blijft mensenwerk. Gelukkig maar.”
Jouw bijdrage aan een beter milieu?
“Ik ben autofreak maar ik rijd jaarlijks nog geen 6.000 kilometer ook al omdat ik binnen 60 seconden van huis naar kantoor loop. Klanten komen meestal naar mij toe, vaak gaan we dan wandelend zaken bespreken in de Soester duinen. Heel bewust hebben mijn vriendin en ik ervoor gekozen om geen kinderen te hebben, aangezien een mens ongeveer 58 ton CO2 per jaar produceert. Dat staat ongeveer gelijk aan 17 trans-Atlantische vliegtuigvluchten. We zijn, zoals ik al eerder zei, heel zuinig op onze spullen die daardoor lang meegaan. In ons jaren ’30 huis hebben we nu een warmteterugwinsysteem, we hebben een warmtepomp en op het dak hebben we een groot aantal zonnepanelen. Ook met vakanties leveren we een bijdrage aan het milieu want we gaan heel bewust maar om de 5 jaar op vakantie, dat is dan wel wat we noemen een ‘high impact’ vakantie. Een tijd geleden zijn we bijvoorbeeld naar Antarctica geweest, dat was heel imposant en waardevol.”
boekentip: “het boek ‘gezocht: hofnar’, een aanrader voor iedere ondernemer”
Boekentip voor andere ondernemers?
“Het boek ‘Gezocht: Hofnar’ van Juri Hoedemakers kan ik iedere ondernemer aanraden. Hij beschrijft heel boeiend hoe hij, oprichter van een succesvolle franchise-organisatie, organisaties en directies verder helpt door als een moderne hofnar volledig uit de losse pols de status quo in een organisatie ter discussie te stellen.
“Hou elke 5 jaar tegen het licht waar je mee bezig bent”
Advies/tip voor andere ondernemers?
“Hou elke 5 jaar tegen het licht waar je mee bezig bent en hoe je daar mee bezig bent. Werken gaat er volgens mij in essentie om hoe je dagelijks in staat bent om op de meest elegante wijze je eigen ongeschiktheid te compenseren. Daarom is het denk ik heel goed en verfrissend om niet te blijven hangen in of zelfs verstrikt te raken in je bestaande situatie, waaronder je werksituatie. Blijf om je heen kijken en durf veranderingen aan te gaan. Angst is drie keer sterker dan geluk. Kortom, blijf openstaan voor vernieuwing, verfrissende ideeën en prikkelende uitdagingen. Probeer jezelf steeds opnieuw uit te vinden. En zorg als ondernemer dat je onderneming nooit je eigen ‘gevangenis’ kan worden.”
Nadere informatie
Ga voor nadere informatie naar www.thunderminds.com of www.directeurenwinkel.nl