ZakenVerhalen

Jan Blankestijn, BINsystem: “Overstelpende vraag naar onze afvalbakken!”

Leestijd: 4 minuten

SOEST – Jan Blankestijn is eigenaar en directeur van een aantal ondernemingen waaronder het bedrijf Growfun. Zijn bedrijf BINsystem, inmiddels actief in Nederland, België en Duitsland, is gespecialiseerd in milieubesparende oplossingen/producten voor het inzamelen van afval en hondenpoep.

Hoe en wanneer begonnen met ondernemen/binnen het bedrijf?
“Op 6 februari 2019 heb ik de divisie buitenafvalbakken overgenomen van het bedrijf AlcoChem Steel in Nijkerk. Bij deze bedrijfsovername heb ik prima ondersteuning gehad van bedrijfsmakelaar en zakenvriend Hans de Groot van DGMC. Voorheen was ik al een paar jaar zelfstandig ondernemer en onder meer actief in de markt van bloempotten gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic.”

“Duurzaamheid is bij ons geen modewoord. Wij adviseren onze klanten dagelijks over oplossingen voor afval, ongedierte en hondenpoep”

Een korte promotalk: wat doet jouw bedrijf? En wat is daar uniek aan?
“BINsystem heeft haar hoofdkantoor in Soest, 4 distributeurs in Nederland, een distributeur voor Vlaanderen en sinds kort ook een distributeur voor Duitsland. Wij zijn gespecialiseerd in het bedenken, ontwikkelen en fabriceren van duurzame oplossingen voor afval, ongedierte en hondenpoep. Ons assortiment bestaat uit diverse duurzame, onderhoudsvriendelijke en vandalismebestendige producten waaronder buitenafvalbakken, peukenzuilen en bijbehorende accessoires.

Twee onlangs door ons op de Nederlandse, Duitse en Belgische markt geïntroduceerde speciale afvalbakken zijn de BINswinger en de BINgoal. BINswingers zie je bij sportclubs en langs de weg bij fietspaden en dagen passanten uit om er afval in te gooien. Ook ons nieuwste product, de BINgoal, daagt je uit. Maar dan om er afval in te schieten. Deze afvalbak voor op het schoolplein heeft de vorm van een voetbaldoeltje en is voorzien van een ondergrondse opvangbak. Wat ons uniek maakt is de combinatie van topkwaliteit, een goed advies en een snelle levering, ook bij maatwerkproducten en kleine aantallen.”

“onze binswinger en bingoal afvalbakken dagen je uit om er afval in te gooien en te schieten”

Wie is je doelgroep?
“We leveren aan gemeenten, sportverenigingen en exploitanten van parkeergarages in heel Nederland. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen zoeken we trouwens nog een vijfde distributeur voor de Nederlandse markt.”

“Blooper: onvoldoende naar mijn onderbuikgevoel geluisterd. Kostte me 10% aanbetaling maar afzien van de koop was ‘n goede beslissing”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?
“Tsja, dat is een bijzondere vraag. Even denken hoor. Al doende heb ik afgelopen 20 jaar ongetwijfeld meerdere zakelijke fouten gemaakt. Een fout waar ik achteraf gezien heel blij mee ben betreft de overname van een bedrijf. Dat speelde enkele jaren geleden. Ik had de koopovereenkomst gesloten en al 10% aanbetaald maar de door ons geëiste garanties kwamen telkens maar niet. Ik heb toen afgezien van de overname en dat kostte me 10% van de totale overnamesom. De les die ik hier uit geleerd heb is dat je altijd naar je onderbuikgevoel moet luisteren. Had ik toendertijd iets eerder moeten doen, ha, ha.”

Aan wie of wat heb je een enorme hekel?
“In principe aan niemand. Hoewel, degene die een paar jaar geleden ongeoorloofd een product van mij namaakte en supergoedkoop, in een slechte kwaliteit, in China liet produceren en in Nederland ging verkopen is niet echt een vriend van mij. Het bijzondere is dat diezelfde persoon onlangs bij mij aanklopte en in veel te korte tijd een enorm aantal producten geleverd wilde hebben. Hoewel hij bereid was om een normale prijs te betalen is die deal niet doorgegaan.”

“ik ben een echte harley davidson-fan. Onze survivaltocht in polen was een onvergetelijk avontuur. Wat we daar hebben meegemaakt…”

Even heel eerlijk zijn: onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Voor mij bestaat er eigenlijk maar één motormerk: Harley Davidson. Ik ben een echte fan van dit legendarische merk. Een tijdje geleden heb ik met een paar maten, elk op een Harley, een survivaltocht in Polen gemaakt. Dat was een fantastische tocht waarbij we allerlei bijzondere avonturen beleefden. Daar ga ik niet over uitwijden.”

Hoe lever je (zakelijk/privé) een bijdrage aan een beter milieu?
“Eigenlijk door de ontwikkeling en de verkoop van onze producten. Die dragen bij aan een schoner milieu en zorgen voor minder afval op de grond. Onze BINswinger bijvoorbeeld is een echte blikvanger: hij valt op en nodigt passanten uit om blikjes en ander afval te deponeren. Ook met mijn bedrijf GrowFun lever ik een bijdrage aan het milieu. De bloempotten van GrowFun zijn gemaakt van afbreekbare bioplastics die volledig opgenomen worden in de natuur. Niet iedereen weet dat maar plastic,vooral bioplastic, is één van de best recyclebare producten ter wereld. We kunnen met z’n allen niet zonder plastic. Het is natuurlijk zaak om hier zo verantwoord mogelijk gebruik van te maken. Daar lever ik graag mijn bijdrage aan.”

Beste zakelijke advies dat je ooit gehad hebt?
“Leuke vraag. Mijn toenmalige chef van het transportbedrijf TNT, een oude en wijze Volendammer, prentte mij altijd in: ‘Het gaat er niet om wat erin komt maar om wat eruit gaat.’ Twee andere wijsheden van hem die zich in de praktijk bewezen hebben: ‘Cash is king’ en ‘Hou je vaste kosten zo laag mogelijk.’ Niet echt nieuw allemaal maar wel goed om je dat als ondernemer regelmatig te beseffen.”

“probeer eerst zaken te doen met lokale ondernemers. Dat is per saldo vaak gunstiger, ook voor je netwerk”

Welke businesstool raad je andere ondernemers aan. Waarom?
Exact Online Handel vind ik een echte aanrader. Hiermee heb je overal en altijd controle en kun je zowel offertes maken als de boekhouding verzorgen. Ik werk voor de rest eigenlijk alleen met Outlook, lekker overzichtelijk. Ik heb nog wel een ander soort tip voor ondernemers: ‘Probeer eerst en vooral zaken te doen met lokale ondernemingen. Kom je er niet uit, ga dan pas naar anderen. Lokaal zakendoen is per saldo vaak gunstiger en levert je meer op.”

Wat is jouw mediatip voor andere ondernemers? Waarom?
“Ik heb er meerdere. Ik raad bijvoorbeeld elke ondernemer aan om op onze website het TV-programma ‘How it’s done’ te bekijken waarin onder andere BINsystem twee minuten in beeld en aan het woord komt. Het event ‘MBA in 1 dag’ van Ben Tichelaar is ook aan te raden. In zijn algemeenheid heb ik de volgende tip voor ondernemers: wees open en transparant, vertel gewoon wat je probleem, uitdaging, wens of eis is. Met een open instelling laat je anderen in hun waarde en verdoe je geen tijd en energie.”

BINsystem logo

Hoe contact opnemen?
Gemeentes, sportverenigingen en exploitanten van parkeergarages die interesse hebben in onze milieubesparende dienstverlening en producten kunnen naar ons e-mailen. Bellen tijdens kantoortijden kan natuurlijk ook. De contactgegevens van ons hoofdkantoor in Soest zijn te vinden op www.binsystem.nl


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

ZakenMail ontvangen? Schrijf je net als onze 49 ontvangers hieronder in!

Lees ook:

Judith de Pagter, De Social Media Training: “Verbinden is mijn missie!”

Jeroen van Netten

Conrad van der Meij, Neoprint grafische producties: “Wat heb ik toch ‘n mooi vak”

Jeroen van Netten

Arjen Hop, NBSS: “Ik wil impact hebben op de jeugdsport in Nederland!”

Jeroen van Netten

Plaats een reactie

Vind je dit een leuk verhaal?
Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief: ZakenMail

Probeer het, je kan altijd uitschrijven.
close-link