ZakenVerhalen

Frits van Barneveld, Huis en Zekerheid Soest: “Vertrouwen is de basis”

Leestijd: 4 minuten

Frits van Barneveld is directeur/eigenaar van het bedrijf Huis en Zekerheid in Soest. De groei van het kantoor zit er flink in. Inmiddels bestaat het team, naast Frits, uit Stephanie en Suzanna. Hun specialisme? Hypotheken, verzekeringen en financieel advies. Op basis van vertrouwen, transparantie en persoonlijke service werken ze voor een toenemend aantal particulieren, ZZP’ers en MKB-ondernemingen, vooral in Soest. Ze werken ook voor diverse grotere bedrijven, in Soest maar ook in het Oosten van ons land. Frits, lachend: ‘Nieuwe klanten blijven van harte welkom hoor’.

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Oei, dat was in 1989, bij de Vereniging van Artsen in Utrecht. Die hadden toen meer dan 85.000 leden, bezaten eigen accountantskantoren en bemiddelden voor artsen bij allerlei verzekeringen. Daarnaast waren ze en zijn ze uitgever van het bekende magazine Arts & Auto. Vervolgens werkte ik een half jaar bij het volmachtbedrijf Alexander & Cooke. Een voormalige collega van me bij Vereniging van Artsen, die toen inmiddels werkzaam was bij Huis en Zekerheid Amersfoort, wees me in 1996 op de mogelijkheid om Huis en Zekerheid in Soest te gaan runnen. We hadden toen een franchise-achtige formule en kantoren in Amersfoort, Soest en Bunschoten. Die kantoren zijn er nog steeds maar er is geen franchiseformule meer. Elke vestiging heeft sinds enkele jaren zijn eigen werkwijze en rayon. Zelf werk ik intensief en heel prettig samen met Huis en Zekerheid Amersfoort.”

“We helpen klanten bij uiteenlopende levensvragen”

Wat doet Huis en Zekerheid Soest?

“Feitelijk hebben wij geen tastbaar product. Je zou kunnen zeggen dat wij klanten helpen bij levensvragen rondom hypotheken, verzekeringen en financieringsvraagstukken waaronder pensioenen en alles wat daar mee samenhangt. Wat we vanaf ons begin ook doen is het verzorgen van de belastingaangifte voor particulieren. We bestaan dit jaar 25 jaar en hadden dat natuurlijk op een gepaste manier willen vieren, maar Corona gooide ook bij ons roet in het eten. Misschien dat we deze mooie mijlpaal later alsnog een beetje gaan vieren.”

” Je zou ons een typisch soesterS bedrijfkunnen noemen”

Wat zijn jullie doelgroepen?

“We zijn een lokaal kantoor en werken voor particulieren, vooral in Soest en omgeving maar ook voor een toenemend aantal ZZP’ers en MKB-ondernemers. We zijn er best een beetje trots op dat we ook werken voor een aantal grotere bedrijven in Soest. Je zou ons een typisch Soesters kantoor kunnen noemen. Hoe dan ook, onze nuchtere no-nonsense advisering met korte interne lijntjes en persoonlijke service spreken vele mensen in Soest aan en daar zijn we natuurlijk heel blij mee.”

“Ik kon die avond het huis van de klant echt niet vinden, gelukkig is er nu navigatie-apparatuur”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Da’s een fijne vraag. Wat ik me nog goed kan herinneren was een afspraak ’s avonds bij een klant thuis, volgens mij zo’n 22 jaar geleden. Navigatieapparatuur bestond nog niet, de afspraak was ergens in de polder en het was stormachtig weer. Hoe vervelend het ook was, ik kon het juiste adres niet vinden en kon de klant ook niet bereiken per telefoon. Dat was flink balen natuurlijk want daardoor kon onze afspraak niet doorgaan. De volgende ochtend belde ik de klant en die moest er hartelijk om lachen, ook al omdat ik niet de eerste was die zijn huis niet had kunnen vinden. Diezelfde dag hebben we een nieuwe afspraak ingepland en kon ik hem alsnog adviseren over zijn verzekeringen.”

Gratis e-book "25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt"

gratis e-book gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk ons nieuwste e-book (12 pag.) met praktische tips/adviezen voor o.a.:

  • Opbouw van je teksten.
  • Overtuigende schrijfstijl.
  • Content creatie/middelen-inzet.

“Op basis van halve informatie kun je niet sturen en adviseren”

Waaraan heb je een enorme hekel?

“Aan mensen die geen open kaart spelen en ons voorzien van onvolledige informatie. Dat maakt het geven van een echt goed advies moeilijk om niet te zeggen onmogelijk. Want bij hypotheken, verzekeringen en financieel advies zijn vaak tal van persoonlijke facetten van belang en is een goede onderlinge samenhang essentieel. We hebben beroepsgeheim, dus een klant kan ons, wat ons betreft, vrijelijk voorzien van informatie waarna wij een doordacht integraal advies kunnen geven. Zoals al eerder gezegd: vertrouwen is bij ons van groot belang.”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“Ik heb een voorliefde voor de Verenigde Staten en hun vrijgevochten cultuur, maar is dat bijzonder genoeg? Wat niet veel mensen van mij weten is dat ik, gewapend met een professionele metaaldetector, regelmatig twee tot drie uur de weilanden in de omgeving in trek op zoek naar oude muntjes. Of ik ga naar het strand. Heerlijk ontspannend vind ik dat en ook beetje spannend natuurlijk, want soms graaf je echt bijzondere munten op.”

“Ik trek er in mijn vrije tijd graag op uit met mijn metaaldetector, heerlijk ontspannend”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“We werken grotendeels papierloos. Documenten scannen we en slaan we digitaal op. Daarnaast hebben we binnen en buiten LED-verlichting en is ons pand voorzien van vloerisolatie zodat we minder hoeven te verwarmen. We hebben trouwens weinig CO2-uitstoot van onze auto’s. De meeste klanten komen namelijk naar ons kantoor. Dat is ook de reden dat we gekozen hebben voor een beetje gezelligheid en huiselijkheid in ons laagdrempelige kantoor.”

Welke business tools gebruik je?

“Eigenlijk steeds minder. Binnenkort is ons nieuwe klant-informatiesysteem FixFin operationeel met alle informatie bij elkaar op het gebied van hypotheken, verzekeringen en alle overige financiële zaken. Al die informatie is door ons bij elkaar in te zien. Maar de klant kan die ook inzien via een handige app of met een beveiligde eigen login op onze website. FixFin is een prachtig geïntegreerd en geavanceerd totaalpakket dat speciaal is ontwikkeld voor onze branche. Polissen van de verzekeringsmaatschappijen waarmee wij samenwerken worden bijvoorbeeld ’s nachts automatisch geüpload en met dit CRM-pakket kunnen we onder meer ook beeldbellen met de klant.”

Welke boeken lees je? Heb je een mediatip voor andere ondernemers?

“Ik lees veel vakliteratuur, meestal online. Ha, ha, omdat ik gek ben op koken, sla ik ook regelmatig een kookboek open. Een heel inspirerend, helder geschreven en soms humoristisch vakmatig boek vind ik ‘Wacht niet op de wind, ga roeien!’ Dit boek, geschreven door de bekende motivational speaker Jos Burgers, raad ik elke ondernemer aan.”

“Beste zakelijke advies dat ik kreeg: ga Huis en Zekerheid Soest runnen”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

“Dat was van Marcel van Leeuwen, mijn oud-collega bij Vereniging van Artsen. Hij adviseerde mij om Huis en Zekerheid in Soest te gaan runnen. Van dat advies heb ik nog elke dag plezier, simpelweg omdat we een leuk team en fijne klanten hebben en er geen enkele dag hetzelfde is.”

Nadere informatie

Nadere informatie over Huis en Zekerheid: www.huisenzekerheidsoest.n

Lees ook:

Dirk Boshuis, Profile Smeeing: “E-bike lease zal stormachtig groeien”

Jeroen van Netten

Jan Blankestijn, BINsystem: “Overstelpende vraag naar onze afvalbakken!”

Jeroen van Netten

Mark van der Last, AV AT LAST: “Totaal-partner op audiovisueel gebied”

Jeroen van Netten