ZakenVerhalen

Frans Davelaar, Office Centre: “Soort Bol.com aan het worden”

Leestijd: 4 minuten

ALMERE – Frans Davelaar, een alom bekende inwoner van Soest, is sinds zo’n 2 jaar één van de twee eigenaren van Office Centre kantoorartikelen en ongeveer een jaar hoofdsponsor van de eredivisievoetbalclub FC Groningen. Onlangs werd heel voetbalminnend Nederland overrompeld door de plotselinge komst van topspeler Arjen Robben naar die club.

“ongelooflijk mooi dat Arjen Robben weer in nederland bij zijn eigen FC Groningen speelt”

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Dat is inmiddels ruim 25 jaar geleden, ik was toen 27 jaar en werkte bij mijn vader die het bedrijf Brink Kantoorinstallaties runde aan de Nijverheidsstraat in Soest. We verkochten toen het traditionele assortiment op het gebied van kantoorartikelen maar ook kantoormachines zoals schrijfmachines, kopieermachines en printers. En we hadden een ruime keuze in kantoormeubilair. Na 8 jaar zijn we verhuisd naar een ander pand aan de Nijverheidsweg, zijn we gefuseerd met wat toen nog All-office van de Ven heette en vervolgens hebben we vergelijkbare bedrijven overgenomen in Katwijk en Rotterdam en de naam KantoorExpert geïntroduceerd. Daarna namen we 9 bedrijven in Amsterdam over en een groot bedrijf in Rotterdam. Toen kwam Office Centre op mijn pad. Samen met mijn zakenpartner Goswijn Feyen leid ik nu een kleine 2 jaar de groep vanuit dit mooie hoofdkantoor in Almere. De groep bestaat uit 39 Office Centre-winkels in Nederland, 55 Staples-winkels in Duitsland, Boekhandel van de Ven in Soest, de KantoorExpert-winkels in Soest en Rotterdam en de eveneens in Rotterdam gevestigde kantoorartikelenbedrijven MaritiemExpert en PurchaseExpert. In totaal hebben we nu ruim 1.500 medewerkers en realiseerden we in 2019 een omzet van 220 miljoen euro.”

“veel meer dan kantoorartikelen, elektronica en kantoormeubelen, we zijn een totaalaanbieder”

Korte promotalk: wat doet Office Centre? Wat is daar uniek of bijzonder aan?

Lachend: “We zeggen hier wel eens gekscherend tegen elkaar dat we bezig zijn een soort van Bol.com voor de zakelijke markt en studenten te worden. Niet voor niets luidt onze slogan ‘alles voor je bedrijf en opleiding’. OfficeCentre heeft zich de afgelopen 30 jaar ontwikkeld van een bedrijf voor kantoorartikelen tot een totaalaanbieder. In onze winkels en online bieden we een compleet assortiment op het gebied van kantoorartikelen, elektronica en kantoormeubelen. Maar we bieden ook tal van diensten op het gebied van print & marketing, ICT en het tanken van brandstof. In Alkmaar loopt nu een pilot waarbij we flexplekken verhuren aan ZZP’ers zoals websitebouwers. Daarnaast zijn we momenteel in gesprek met autoleasebedrijven en een automatiseringsbedrijf. Aan klantgerichte nieuwe ideeën hebben we hier gelukkig nooit gebrek.”

Grootste zakelijke blooper: “HAd mijn grootste klant totaal verwaarloosd!”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Dat was bij mijn toenmalige grootste klant toen ik directeur was van de KantoorExpert-groep. Jaarlijks nam hij voor ruim € 100.000,- bij mij af. Ik kwam op afspraak netjes opdraven en dacht naar huis te zullen gaan met een grote nieuwe opdracht. Niets bleek minder waar. De klant zegde tijdens ons gesprek de relatie per direct op omdat ik verzuimd had gepaste aandacht aan hem als klant te geven. Ik moest hem groot gelijk geven. Commodity-producten zoals kantoorartikelen kun jij bij vele partijen kopen en ik had hem de afgelopen 2 jaar als klant verwaarloosd. Je kunt je voorstellen dat ik die nacht niet best heb geslapen. De les die ik hieruit heb geleerd zal duidelijk zijn: het ontvangen van orders is niet een vanzelfsprekendheid, investeer tijdig en voldoende tijd en moeite in de relatie met je klanten.”

Aan wie of wat heb je een enorme hekel?

“Aan mensen die hun afspraken niet nakomen. Eerlijk gezegd overkomt  het mijzelf heel soms dat ik een afspraak niet nakom. Daar baal ik dan enorm van hoewel ik de oorzaak wel weet. Eén van mijn grootste persoonlijke valkuilen is namelijk dat ik heel snel ergens enthousiast over ben.”

Onthullend: “op een vakantiepark gewerkt als beveiliger”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“Vele volwassenen in Soest weten dat ik jarenlang één van de goedheiligmannen in Soest was. Niet iedereen weet dat ik op tamelijk hoog landelijk niveau scheidsrechter was bij wedstrijden van de jeugdteams van onder meer Ajax, Feyenoord, Volendam en FC Zwolle, in totaal zo’n 17 jaar. En nog minder mensen weten dat ik een tijd op een vakantiepark in Noord-Nederland 3 weken per jaar als vrijwilliger dienst heb gedaan als beveiliger.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“Op zakelijk gebied door in onze branche het meest van alle aanbieders in te zetten op een circulaire economie waarbij onder meer papier en cartridges maar ook meubilair actief worden hergebruikt. Daar maken we flink werk van, ook met advies/tips aan onze klanten. Op privégebied scheiden we uiteraard ons afval, daarnaast hebben we zonnepanelen op ons dak en gebruiken we een warmteterugwinpomp. Niet enorm bijzonder, maar alle beetjes helpen.”

“Ik haal dagelijks veel verkoopgerichte inspiratie uit nieuws-apps”

Welke business tools gebruik je?

“We werken hier al een jaar of zo met Microsoft Teams en dat werkt prima om op afstand te vergaderen. De app Buienradar en ook allerlei nieuwsapps waaronder nu.nl houd ik elke dag goed in de gaten omdat die me inspiratie geven voor mogelijke nieuwe verkoopkansen.”

Welke boeken lees je? Heb je een boekentip voor andere ondernemers?

“Ha, ha, het is misschien een beetje raar omdat Boekhandel van de Ven onderdeel van de groep is maar ik lees niet al te veel boeken, zeker geen filosofische boeken of thrillers. Naast heel compacte en praktijkgerichte managementboeken zoals ‘Klantengek’ lees ik vooral biografieën van bekende topsporters. Die lezen lekker makkelijk weg en vaak leer je er als ondernemer iets van.”

Beste zakelijke advies: “Maak af waar je aan begonnen bent!”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

“Die kreeg ik van twee heel ervaren ondernemers. Hun advies: ‘Houd je enthousiasme vast maar maak af wat je begonnen bent, hop niet van het ene onafgemaakte idee naar het andere.”

Nadere informatie

Nadere informatie is te vinden op www.officecentre.nl


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"

gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Dit e-book bevat onder andere:

  • 10 pagina's vol met bruikbare tips
  • Advies voor beginners en gevorderden
  • Extra aandachtspunten voor een betere vindbaarheid
Ontvang het e-book

Lees ook:

Dennis van Vulpen, Van Vulpen Design: “Ik hou van hout en ijzer”

Jeroen van Netten

Smeeing Mobility Solutions: misschien wel Nederlands leukste mobiliteitswinkel!


Jeroen van Netten

Judith de Pagter, De Social Media Training: “Verbinden is mijn missie!”

Jeroen van Netten