ZakenVerhalen

Dick van den Berg, FamilieDocumentaire: specialist in ‘gefilmde levensverhalen’

Leestijd: 4 minuten

Dick van den Berg is een bijzondere man. Al op 8-jarige leeftijd maakte hij, met de 8 mm filmcamera van zijn vader, korte films van ‘zelfgroeiende’ puzzels en ‘Meccano-creaties’. Voor de jongere lezers: Meccano was vroeger een immens populair speelgoedmerk. Met hun kleurige losse metalen onderdelen en schroefjes in bouwsetjes kun je de meest uiteenlopende dingen maken.

Na opleidingen op het gebied van analytische chemie en automatisering was Dick werkzaam op diverse middelbare scholen en op een land- en tuinbouwschool. Later stapte hij over naar de automatisering. Omdat filmen altijd bleef trekken volgde hij in deeltijd een filmopleiding. Sinds 2001 runt Dick het bedrijf A1Studio, gespecialiseerd in films, documentaires en 3D animaties. Daarnaast maakt hij sinds enkele jaren, onder de naam FamilieDocumentaire, ‘gefilmde levensverhalen’ in opdracht van families en bedrijven.

“Ik film eigenlijk al vanaf mijn achtste,
filmen is echt mijn lust en mijn leven!”

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Je zou kunnen zeggen dat ik al sinds mijn achtste film. Met mijn 1-mans bedrijf A1Studio ben ik in 2001 begonnen in Amersfoort. Mijn werk is superafwisselend. Ik maak films voor bedrijven en musea, maar ook documentaires, promovideo’s en uitlegvideo’s waarbij ik vaak film combineer met 3D animaties. Al voor de klas kon ik, al zeg ik het zelf, complexe materie begrijpelijk uitleggen. Die vaardigheid komt me goed van pas als ik abstracte of bijzonder technische processen/producten heel toegankelijk moet presenteren. Klanten zijn onder meer Nationaal Militair Museum (NMM), Cliniclowns, SVB, Translink en enkele multinationals. Inmiddels woon ik in Sliedrecht en heb ik het product FamilieDocumentaire verder vorm gegeven.”

“Verhalen in Familiedocumentaire zijn niet promotioneel maar puur en eerlijk”

Vertel daar eens wat meer over

“Voor Kamp Amersfoort mocht ik 100 mensen interviewen om hun ervaringen en hun levensverhaal voorafgaand, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog vast te leggen op film. Dit project gaf me een bijzondere blik op die periode op microniveau. Daarom besloot ik om deze unieke vorm van documentaire maken als apart product ‘gefilmde levensverhalen’ in de markt te zetten. De verhalen die verteld worden en in beeld worden gebracht onder de vlag van FamilieDocumentaire zijn niet promotioneel maar puur en eerlijk, een naslagwerk in beeld. Families schakelen mij in voor een familiekroniek. Voor bedrijven, waaronder familiebedrijven, maak ik zakelijke levensverhalen ter gelegenheid van onder meer een jubileum of een bedrijfsoverdracht.”


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

“Mijn grootste blooper? opnames vlakbij een 4G zendmast en geluid niet goed gecontroleerd”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Dat was zo’n 12 jaar geleden. Voor een projectontwikkelaar moest ik een serie korte promotiefilms voor hun nieuwbouwhuizen maken. In die films vertelden bewoners over hun goede ervaringen rondom hun nieuwe huis. Ik ben altijd op een bijna maniakale manier gefocust op een goede werking van mijn apparatuur. Die dag ging het mis. Ik vond het op dat moment niet nodig met een hoofdtelefoon de audiokwaliteit te controleren. De opnames die ik maakte waren in de buurt van een 4G zendmast en die veroorzaakte een storende piep in de geluidsopnames, zo bleek toen ik thuis de opnames afluisterde. De schade viel mee. Gelukkig kon op korte termijn een nieuwe afspraak voor een interview worden gemaakt en bij elkaar kostte me dit zo’n 1 uur extra. De les? Bij elke opname altijd en overal je hoofdtelefoon gebruiken.”

Waaraan heb je een enorme hekel?

“Aan mensen die het, wellicht onbedoeld, geringschattend hebben over ‘Even een filmpje maken’. Alsof het maken van een film een soort van hobby is. Het is een vak.”

“Ik speel al 25 jaar saxofoon en heb in allerlei bands gespeeld”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“Leuke vraag is dit. Wat is verrassend? Misschien het feit dat ik al 25 jaar saxofoon speel en zo’n 5 jaar heb gespeeld in bands. Of dat ik nu zo’n 3 jaar aan een brede rivier woon en ben gaan vissen. Als dat niet verrassend genoeg is kan ik ook nog onthullen dat ik soms mijn eigen kleren verstel. Dat heb ik van mijn moeder die een geweldig goede coupeuse was. Ik verplaats bijvoorbeeld altijd de veel te lage achterzakken van mijn spijkerbroeken en voor carnaval heb ik wel eens mijn eigen carnavalspak gemaakt.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“Op het dak heb ik zonnepanelen en bij zakelijke afspraken van maximaal 15 kilometer van huis neem ik de fiets. Ik heb wel een auto en die is hybride maar ik probeer zo weinig mogelijk auto te rijden. Mijn volgende auto wordt een elektrische. Het liefst zou ik een auto nemen die op waterstof rijdt, maar die vind ik nu nog veel te duur.”

Welke business tools raad je anderen aan. Waarom?

“Ik heb mijn ICT-omgeving grotendeels zelf ingericht en ben verrast hoeveel je met opensource software kunt bereiken.”

“Het beschouwelijke boek 21 lessen voor de 21e eeuw is echt een aanrader”

Welke mediatip heb je voor andere ondernemers? Waarom?

“Ik heb er meerdere. Op het gebied van ontspanning kan ik de boeken van bestsellerauteur Lee Child aanraden, vooral zijn serie met held Jack Reacher in de hoofdrol. Ook een aanrader is het boek ’21 lessen voor de 21e eeuw.’ Auteur Yuval Noah Harari geeft hierin aan hoe we wereldwijd een verdere polarisatie en de uitbreiding van het aantal conflicten en oorlogen kunnen voorkomen. Hij beschrijft dat heel beeldend en in een groot verband. Het boek ‘Drive’ van de voormalige topschaatser Markt Tuitert is ook een must read. Het gaat over een stoïcijnse mindset, persoonlijke ontwikkeling en het focussen op doelen. De podcast ‘Wetenschap Vandaag’ van BNR Nieuwsradio vind ik eveneens een echte aanrader. In enkele minuten worden hierin uiteenlopende interessante onderwerpen op een uiterst toegankelijke manier besproken.
Ik luister er bijna elke werkdag naar.”

“Beste zakelijke advies: neem geen personeel aan, daar heb ik me altijd aan gehouden”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

“Neem geen personeel aan. Daar heb ik me netjes aan gehouden, inmiddels al zo’n 20 jaar. Ik heb ook geen medewerkers in dienst nodig omdat ik samenwerk met een groep uiterst competente professionals. Hierdoor combineer ik de flexibiliteit en de geringe overheadkosten van een 1-pitter met de slagkracht van een groot productiebedrijf.”

Nadere informatie

Nadere informatie over FamilieDocumentaire: www.famdoc.nl
Voor meer informatie over A1Studio: kijk op www.a1studio.nl

Lees ook:

Smeeing Mobility Solutions: misschien wel Nederlands leukste mobiliteitswinkel!


Jeroen van Netten

Toon van Doorn, i-Reserve: “Europa verder veroveren”

Jeroen van Netten

Theo Mostert, DenG Solar: no-nonsense zonnestroom-specialist

Jeroen van Netten