ZakenVerhalen

Christiaan Veldhuizen, SmartCom: totaalpartner voor ICT en telecommunicatie

Leestijd: 5 minuten

Christiaan Veldhuizen, runt samen met 3 minstens zo enthousiaste als ervaren medewerkers, het ICT/telecombedrijf SmartCom in Soest. “Veel particulieren maar ook steeds meer bedrijven in Soest en in de regio Eemland weten ons te vinden. Afgelopen jaren zijn we een paar keer van naam veranderd. Eerst waren we met onze winkel aan de Van Weedestraat franchisenemer van Optie 1. Het afgelopen jaar waren we onderdeel van de Telecombinatie-keten. Sinds 1 juni van dit jaar gaan we volledig zelfstandig verder als SmartCom, zowel met onze winkel als met service op locatie.”

“techniek zo slim mogelijk toepassen”

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Ik heb altijd al veel belangstelling gehad voor techniek en het zo slim mogelijk toepassen daarvan. In 1998 heb ik daarom bij mijn MBO-opleiding gekozen voor de vakrichting ICT. Tijdens die opleiding heb ik heel veel uitgeprobeerd en geleerd. Mijn eerste ICT-baan was bij EasyTech, een ICT-bedrijf gespecialiseerd in zakelijke automatisering. Het werk was uitdagend en afwisselend maar na ongeveer een half jaar werd ik weg bezuinigd. Na me grondig te hebben georiënteerd ben ik in 2014 thuis in Amersfoort voor mezelf begonnen met mijn 1-mans ICT-bedrijf Xcellent Services.

“totaalaanbieder op het gebied van

ict en telecommunicatie”

Enkele maanden later heb ik dat bedrijf verhuisd naar Nieuwegein. Na een goed gesprek met de franchiseketen Optie 1 ben ik in juni van 2014 van start gegaan met een vestiging in ons huidige pand aan de Van Weedestraat in Soest. Enkele jaren later bleken we toch niet helemaal goed bij elkaar te passen en stapte ik over naar de franchiseketen Telecombinatie. Afgelopen jaren zijn we flink doorgegroeid wat betreft onze expertise en ons aanbod in producten en diensten. Inmiddels zijn we zo veel meer dan alleen maar een smartphonewinkel met enkele computerproducten. Ik mag wel zeggen dat we een totaalaanbieder zijn op het gebied van ICT en telecommunicatie. Wij zijn klanten van dienst met allerlei slimme oplossingen die hen tijd, ergernis en geld besparen. Vandaar onze nieuwe naam SmartCom Solutions.”

Korte promotalk: wat doet SmartCom Solutions? Wat is daaraan uniek of bijzonder?

“In onze SmartCom Store in Soest kun je tijdens winkeltijden terecht voor onder meer een smartphone, advies over een slim abonnement, allerlei accessoires en kabels en reparatieservice. Daarnaast bieden we een totaalpakket aan diensten, producten en oplossingen, met name voor bedrijven. We zijn graag zo transparant mogelijk. Daarom hebben we ons dienstenpakket opgedeeld in 6 groepen: ICT/Automatisering, Telecommunicatie, Internet, Security, Webhosting en Back-up.

Onderscheidend voor SmartCom? We maken het niet onnodig moeilijk”

Wat ons onderscheidt is onze klantgerichtheid. Wij maken het niet onnodig moeilijk. Onze missie is het bieden van continuïteit, zekerheid en nachtrust. Onderscheidend is ook dat we niet werken met servicecontracten. En we hebben ook geen ticket-systeem of een telefonisch systeem waarbij je eerst een hele tijd in de wachtrij staat. Is er een probleem of een wens, dan bel je gewoon. We zijn je dan van dienst met service op afstand of op locatie, oftewel aan huis. Je kunt ook een e-mailtje sturen. Wie meer wil weten over ons en ons dienstenpakket kan een kijkje nemen op onze nieuwe website: www.smartcom.nl.”

Wie is jullie doelgroep?

“Ha, ha, daar kan ik kort over zijn. Consumenten uit Soest maar ook uit Baarn en Amersfoort komen naar onze winkel in Soest, consumenten uit andere plaatsen bestellen vooral via onze webshop. Daarnaast bedienen we uiteenlopende MKB-ondernemingen en ZZP’ers, met name bedrijven gevestigd in Soest en circa 50 kilometer rondom Soest. Onze no-nonsense serviceverlening in heldere taal en optimale transparantie over mogelijkheden en kosten spreekt veel klanten aan. Dat zie ik dan ook als onze kernwaarde.”

“BINNEN EEN JAAR MOESTEN WE ONZE VESTIGING IN BAARN SLUITEN”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Een leuke maar moeilijke vraag. Een echte blooper schiet me niet te binnen. Wel een domper. In 2016 startte ik vol enthousiasme een tweede vestiging van Optie 1, in Baarn. Na een motorongeluk en een moeizaam herstel moest ik besluiten om de vestiging in Baarn al binnen een jaar te sluiten om ons volledig te kunnen focussen op serviceverlening vanuit de Optie 1-vestiging in Soest.”

Gratis e-book "25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt"

gratis e-book gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk ons nieuwste e-book (12 pag.) met praktische tips/adviezen voor o.a.:

  • Opbouw van je teksten.
  • Overtuigende schrijfstijl.
  • Content creatie/middelen-inzet.

Waaraan heb je een enorme hekel?

“Aan wat ik ‘losse eindjes’ op ons vakgebied noem. Vaak hangen bepaalde technische oplossingen en keuzes met elkaar samen. Als er op het gebied van ICT en/of telecommunicatie losse eindjes zijn, de onderlinge samenhang niet helder is, dan kunnen we een klant niet altijd meteen precies vertellen wat het probleem is. Hierdoor kunnen we het probleem minder snel verhelpen dan we zouden willen voor de klant. Natuurlijk valt daar niet altijd aan te ontkomen.”

“iK BEN ECHT ENORM GEK OP KOKEN,

VOORAL OP KOKEN MET EEN INSTANT-POT”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“Ik rij nog steeds motor en ik ben gek op koken. Voor het dagelijkse koken en het bereiden van speciale gerechten maak ik veel gebruik van een instant-pot, een speciale hogedrukpan. Hiermee behoud je de vitamines en de smaak zo goed mogelijk en verbruik je minder water en energie. Zowel in de zomer als in de winter barbecue ik voor mijn gezin of vrienden met mijn ‘Black Bastard’, een soort van Green Egg maar dan zwart en betaalbaarder.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“Met die instant-pot hogedrukpan tijdens het koken maar ook met de zonnepanelen op het dak van ons huis. Binnenkort gebruiken we geen gas meer maar een speciale lucht/waterwarmtepompcombinatie. Binnen ons gezin proberen we het waterverbruik zoveel mogelijk te beperken, onder meer door kort te douchen. Daarnaast gaan we bewust en verantwoord om met voedselresten, papier en plastic. Ik wil niet belerend overkomen maar volgens mij is het belangrijk om kinderen dat bewustzijn al op jonge leeftijd aan te leren.”

“met onze dashboards hebben we direct alle informatie bij de hand”

Welke business tools raad je anderen aan. Waarom?

“Bij onze werkzaamheden gebruiken we heel veel tools. Voor een goede serviceverlening en om het onszelf makkelijker te maken hebben wij alles verwerkt in dashboards en koppelingen gemaakt. Hierdoor hebben wij overal en altijd inzichtelijk toegang tot systemen en kunnen wij problemen direct snel oplossen zonder dat de klant daar hinder van ondervindt.”

Welke mediatip heb je voor andere ondernemers? Waarom?

“Ik bezoek regelmatig allerlei platformen en fora op het gebied van kantoorautomatisering en telecommunicatie, zowel om op de hoogte te blijven van de laatste technische ontwikkelingen als om onze dienstverlening verder te kunnen verbeteren. Eén van de laatste boeken die ik las was ‘Hoe word ik een rat’. Ha, ha, dat was zeker niet omdat ikzelf een rat wilde worden, wel om een beter inzicht te krijgen in de beweegredenen en tactieken van mensen, vooral binnen grotere zakelijke omgevingen. Dit is echt een interessant en leerzaam boek en raad ik anderen regelmatig aan. Een heel interessante film vind ik Cowspiracy. Hierbij krijg je, soms op een humoristische manier, een verrassend inkijkje in de gevolgen van de bio-industrie voor ons milieu.”

“bESTE ADVIES DAT IK OOIT KREEG? DOE WAT JE LEUK VINDT. Dat doe ik dagelijks!”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

“Ik ben heel kort autoverkoper geweest. Dat werk was helemaal niets voor mij. Van die voormalige werkgever in de automotive branche kreeg ik wel een heel goed advies: ‘Doe wat je leuk vindt’. Ik blij dat ik daar naar geluisterd heb. Dagelijks heb ik, samen met mijn team, heel veel plezier in mijn werk.”

Nadere informatie

Nadere informatie over SmartCom Solutions is te vinden op www.smartcom.nl

Lees ook:

Ronald Snel, SIT Injectietechniek: “24/7 paraat voor injectiewerk”

Jeroen van Netten

Peter Brouwer, Brouwer Systeemplafonds: “Bewust gekozen voor 
niche-markt”

Jeroen van Netten

Gerben Branderhorst, Branderhorst Facilitaire Diensten: “Schoonmaakspecialist 2.0”

Jeroen van Netten