ZakenVerhalen

Gerben Branderhorst, Branderhorst Facilitaire Diensten: “Schoonmaakspecialist 2.0”

Leestijd: 4 minuten

SOEST – We hebben een gesprek met eigenaar/directeur Gerbert Branderhorst van Branderhorst Facilitaire Diensten. Zijn bedrijf is al jarenlang met succes actief op het gebied van professionele schoonmaak en het specialistisch en duurzaam reinigen van gevels, vloeren en zonweringen. Met een team van in totaal circa 70 medewerkers wordt landelijk gewerkt, hoofdzakelijk voor bedrijven maar ook voor particulieren. Afgelopen jaren kwam er, aanvullend op de schoonmaakwerkzaamheden, bij veel bedrijven steeds meer vraag naar het eveneens verzorgen van de kantinecatering, receptiewerk, groenonderhoud, het verzorgen van interne verhuizingen en het uitvoeren van kleine technische werkzaamheden.

“ÉÉn aanspreekpunt voor schoonmaakwerkzaamheden en diverse overige facilitaire diensten”

Makkelijker en efficiënter voor de klant

Gerbert Branderhorst, ruim 27 jaar als ondernemer werkzaam in de schoonmaak/reinigingsbranche:
“Een toenemend aantal klanten wil één aanspreekpunt hebben voor zowel schoonmaakwerkzaamheden als overige facilitaire diensten. Heel begrijpelijk natuurlijk want dat is makkelijker en efficiënter voor de klant. En ook heel praktisch. Stel je wilt een bedrijfsruimte professioneel gereinigd hebben voordat de interne verhuizing kan plaatsvinden. Dan is het handig als beide werkzaamheden door één partij gedaan worden en er niet allemaal verschillende mensen over de vloer komen. Wij stemmen de planning en uitvoering van de werkzaamheden perfect op elkaar af zodat mensen niet op elkaar hoeven te wachten.”

“Servicegerichtheid zit in ons bloed”

“Het klinkt misschien wat ouderwets maar bij ons is de klant echt koning. We zijn met z’n allen bijzonder servicegericht, dat zit echt in ons bloed. Dat geldt voor het team op kantoor maar ook voor de mensen op locatie. Wij selecteren medewerkers dan ook nadrukkelijk op servicegerichtheid en -bereidheid.”
We verzorgen ook lunches voor bedrijven. Een bedrijf kan er voor kiezen dat we elke werkdag de bedrijfskantine bemensen en ter plekke lunchgerechten bereiden, maar je kunt er ook voor kiezen dat we op alle werkdagen de lunch klaar maken en na de lunch de lunchtafels weer netjes afruimen. We doen trouwens niet alleen in lunches maar verzorgen, op vaste tijdstippen tijdens werkdagen, ’s morgens broodjes en ‘s middags ook thee of koffie met iets lekkers erbij. De complete catering inclusief bediening bij bedrijfsfeestjes en overige gelegenheden is ook mogelijk.”

Maximaal ontzorgen

“Een groot aantal van onze klanten is werkzaam in de gezondheidszorg. De schoonmaak van verpleegafdelingen en poli’s binnen ziekenhuizen is echt specialistisch werk. Dat geldt natuurlijk in het bijzonder voor OK-afdelingen en clean rooms, daar zijn uiterst strenge normen en procedures van toepassing. Met ons huidige pakket aan facilitaire diensten proberen we de klant maximaal te ontzorgen en denken we proactief mee om, waar mogelijk, de kosten voor de klant te verlagen en meer efficiency te bieden.”

“Wij zijn koploper in resultaatgericht schoonmaken, ook wel schoonmaak 2.0 genoemd”

Duurzaam en milieuvriendelijk

Hoewel het bedrijf diverse facilitaire diensten verleent zijn schoonmaak en specialistische reiniging, nog steeds de hoofdactiviteit van Branderhorst Facilitaire Diensten. Gerbert: “We verzorgen de schoonmaak voor kleine en middelgrote bedrijven. Maar we werken bijvoorbeeld ook voor een grote landelijke retailer met 150 filialen en 6 distributiecentra met elk een vloeroppervlakte variërend tussen 50.000 en 60.000m2. Veel mensen denken dat schoonmaak simpel een kwestie is van een sopje en schoonmaakdoekje is, maar professioneel schoonmaken is natuurlijk een vak op zich. Als ervaren specialisten op ons vakgebied weten we natuurlijk alles van duurzaam en milieuvriendelijk reinigen en weten we ook welke materialen en werkzaamheden het beste ingezet kunnen worden.”

Schoonmaak nieuwe stijl

“Of er ook trends zijn op het van schoonmaak? Natuurlijk, dat maakt ons vak zo boeiend. Ik mag wel zeggen dat we koploper zijn op het gebied van wat ‘resultaatgebaseerd schoonmaken’ of ‘schoonmaken 2.0’ wordt genoemd. Bij schoonmaak was de prestatie voorheen vaak leidend. We spraken met de klant af wat we wanneer zouden doen en daar kon men ons op af rekenen. Tegenwoordig kijken we samen met de klant steeds meer vooral naar het resultaat. Hierbij worden niet meer standaard dagelijks de bureaus of de vloeren schoongemaakt, maar wordt er schoongemaakt wanneer er vervuiling is. Natuurlijk spreken we hierbij duidelijk een ondergrens af. We kunnen bijvoorbeeld afspreken dat er bij een onaangekondigde controle maximaal twee keer een storende vervuiling op een bureau aanwezig mag zijn. Als gevolg van het nieuwe werkenconcept zijn niet altijd alle werkplekken bezet. Door onze mensen te trainen om volgens inzicht schoon te maken, werken we veel efficiënter, is het eindresultaat nog steeds volledig naar wens van de klant maar bespaart de klant in de kosten. Een tussenvorm is ook mogelijk. Hierbij laten we de prestatie los, maken we schoon naar eigen inzicht en komen we een minimale frequentie overeen. Hiermee wordt voorkomen dat hoekjes die niet of minder in het zicht liggen altijd overgeslagen worden. Ik verwacht dat komende jaren steeds meer bedrijven hiervoor gaan kiezen.”

Gedemineraliseerd water en zonnepanelen

“Een trend bij glasbewassing is het toenemende gebruik van gedemineraliseerd oftewel gezuiverd water. Na de bewassing droogt glaswerk hierdoor streeploos en druppelloos op. Dat scheelt zeemwerk en vermindert kosten voor de klant. Dit is echt een specialisme van ons. Het reinigen van zonnepanelen, zodat deze optimaal blijven presteren, doen we trouwens ook. Als particulier of bedrijf kun je dat eenmalig door ons laten doen maar je kunt ook kiezen voor een scherp geprijsd (jaar)abonnement.”

Nadere informatie over Branderhorst Facilitaire Diensten: Branderhorst.nl

close
gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Lees ook:

“Harold van Bourgondiën, VBA Accountancy & Advies: “We zijn heel laagdrempelig!”

Jeroen van Netten

Robert van Asch, Consignium Riskmanagement: “Nachtrust voor ondernemers!”

Jeroen van Netten

Judith de Pagter, De Social Media Training: “Verbinden is mijn missie!”

Jeroen van Netten

Plaats een reactie