ZakenVerhalen

Boudewijn Happé, DATA-collectief: “Geen adressenleverancier maar leadpartner”

Leestijd: 5 minuten

Boudewijn Happé, commercieel directeur van de bedrijven DATA-collectief/Website-Leads en PSA Professional, leek carrière te gaan maken in de wereld van juweliersdoosjes en overige verpakkingen. Na een beroepskeuzetest en de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) ging hij aan het werk in de verzorgende sector. Vervolgens koos hij een totaal andere richting.

Hoe en wanneer begon jouw carrière?
“Dat weet ik nog goed, dat was op 13 juli 1999. Precies op die dag startte mijn zus toevallig ook bij haar werkgever. Na 7 jaar in Wijk bij Duurstede met veel plezier gewerkt te hebben bij een bedrijf gespecialiseerd in de productie van juweliersdoosjes en overige verpakkingen ging ik het leger in. Na een leuke dienstperiode deed ik een beroepskeuzetest. Onder meer omdat ik nogal goed scoorde op het punt van inlevingsvermogen heb ik toen de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening gevolgd en was ik zo’n 5 jaar werkzaam in die sector. Heel dankbaar werk maar ik kon er niet helemaal mijn ei in kwijt. Zeker niet op commercieel gebied. In 1998 kwam ik in contact met Remco Dekker, oprichter/directeur van WinRIS, de voorloper van het huidige DATA-collectief.

“Pedagogische dienstverlening bleek toch niet mijn ultieme uitdaging te zijn”

Sinds 2003 werk ik bij de huidige groep van bedrijven. Afgelopen jaren heb ik veel geleerd en allerlei functies gehad. Mijn eerste baan bij DATA-collectief was ‘accountmanager inside direct sales’. Ha, ha, in goed Nederlands: telefonische verkoop van onze DATA-collectief omgeving/oplossingen. Heerlijk werk. Sinds 2019 ben ik commercieel directeur bij DATA-collectief en ons bedrijfsonderdeel Website-Leads. Hier ben ik helemaal op mijn plek. Geen dag is hetzelfde, ik kan hier dagelijks echt mijn energie kwijt.”

“Bij DATa-collectief kan ik elke dag opnieuw
mijn energie kwijt”

Wat doet DATA-collectief?
“Feitelijk gezien zijn wij als combinatie van drie bedrijven gespecialiseerd in ‘klantenwerving’. Wij ondersteunen organisaties bij het leggen van commerciële contacten met prospects en dus potentiële nieuwe klanten. Ik zeg dat zo nadrukkelijk omdat onze dienstverlening veel verder gaat dan alleen het leveren van adressen.

DATA-collectief biedt gegevens van 3,3 miljoen bedrijven, verenigingen en stichtingen in Nederland en heeft ook de actuele gegevens van 3,7 miljoen functionarissen. Ons DATA-collectief biedt tal van verfijnde selectiemogelijkheden zodat je precies de juiste doelgroepen en functionarissen kunnen benaderen. Ik mag wel zeggen dat we ook diverse unieke functionaliteiten hebben. Heb je bijvoorbeeld een ‘droomklant’, dan kun je heel gemakkelijk de kenmerken van die klant ‘kopiëren’. Vervolgens selecteer je op grond daarvan vergelijkbare ideale klanten. Wat onze klanten ook heel handig vinden is de mogelijkheid om zelf in een handomdraai marktpenetratie analyses te maken. Die maken heel inzichtelijk waar je verkoopkansen liggen.”

“Wij leveren Droomklanten op een presenteerblaadje”

Gratis e-book "25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt"

gratis e-book gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk ons nieuwste e-book (12 pag.) met praktische tips/adviezen voor o.a.:

  • Opbouw van je teksten.
  • Overtuigende schrijfstijl.
  • Content creatie/middelen-inzet.

Vertel eens over jullie samenwerking met Website-Leads en PSA Professional
“Als klant van DATA-collectief kun je geselecteerde bedrijfsgegevens downloaden en die vervolgens gebruiken voor je acquisitie. Je kunt aanvullend ook de diensten gebruiken van ons bedrijfsonderdeel Website-Leads. Telkens wanneer iemand jouw website bezoekt krijg je een alert in je e-mail. Die is gekoppeld aan de DATA-collectief omgeving waardoor je alle relevante gegevens direct bij de hand hebt. Je krijgt gerapporteerd hoe vaak en hoe lang ze welke webpagina’s bezocht hebben en of ze je website één of meerdere keren hebben bezocht.”

“Het nabellen van prospects geeft bijna
altijd net dat laatste zetje”

Die leads kun je vervolgens opvolgen met een e-mailtje of een telefoontje. Niet door te zeggen ‘Ik zag dat u onze website bezocht, kan ik u van dienst zijn?’ Je kunt beter op zoek gaan naar toegevoegde waarde die je biedt. Website-Leads helpt je te achterhalen welke doelgroepadressen je als eerste moet gaan benaderen en waar de kans op succes het grootst is.

Veel mensen hebben een enorme hekel aan ‘koud bellen’ maar ook aan het bellen van de hiervoor genoemde Website-leads. Of ze komen er niet aan toe. Dat is jammer. Dan laat je verkoopkansen liggen. Want het blijkt dat je met bellen dat laatste zetje geeft om de gewenste conversie te scoren. Doel van acquisitie is vaak om een persoonlijke afspraak te maken, al dan niet via Teams of Zoom, waarna je hopelijk zaken kunt doen. Het aan ons gelieerde bedrijf PSA Professional, gevestigd in hetzelfde pand als DATA-collectief en Website-Leads, is specialist in het een-op-een ondersteunen van klanten in de acquisitie en kan je het belwerk uit handen nemen.”

Wat is jouw doelgroep?
“Ha, ha, daar kan ik kort over zijn: iedere organisatie met de ambitie om te groeien door voor betere en meer klanten te werken. Wij werken voor en met ZZP’ers, MKB-ondernemers en multinationals.”

“Grootste zakelijke blooper: week te vroeg voor afspraak in Noord-Groningen”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?
“Daar vraag je me wat. Natuurlijk maak ik fouten en foutjes. Het spijt me maar een onuitwisbare blunder wil me helaas niet te binnenschieten. Ik kan me wel herinneren dat ik een tijd geleden een afspraak dacht te hebben met een klant in Noord-Groningen. Die afspraak bleek een week later te zijn. Best bijzonder als je bedenkt dat we met ons DATA-collectief een heel goed CRM-systeem hebben waar je gespreksnotities en afspraken in kunt noteren. Mijn afspraak stond daar ook correct in, maar ik had me gewoon een weekje vergist. Die prospect is trouwens wel klant geworden. Die ritten naar Groningen waren daardoor achteraf gezien de moeite waard.”

Waaraan heb je een enorme hekel?
“Als iemand zijn afspraak niet nakomt, zonder een reden op te geven. Bij ons geldt “afspraak is afspraak.”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Ik ben een fervent marathonloper. Net als in mijn dagelijkse werk vind ik het fijn om duidelijke doelen te stellen en resultaten te behalen. Een sportieve prestatie waar ik best een beetje trots op ben is dat ik 2e werd op het NK Marathon 2019 in Amsterdam. Mijn tijd? Die was 2,36 uur en 12 seconden. Minstens 4 keer per week ben ik lekker aan het hardlopen in de omgeving van Nieuwegein. Dan krijg ik altijd volop inspiratie. Ik ben trouwens ook trainer en coach van de Nieuwegeinse atletiekvereniging Atverni. Muziek is een andere hobby van me. Ik speel gitaar en houd van allerlei genres, variërend van George Michael tot de jazz van onder meer het Rosenberg Trio.”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?
“Samen met andere hardlopers prik ik regelmatig zwerfafval dat ik tijdens het hardlopen onderweg in de natuur tegenkom, ik koop zo weinig mogelijk producten die verpakt zijn in plastic, eet hoofdzakelijk biologisch en weinig vlees en ik rij in een hybride auto.”

“regelmatig prik ik zwerfafval Tijdens het hardlopen in de natuur”

 Welke business tools gebruik je?
“Het zal je niet verbazen dat ik ons eigen DATA-collectief systeem intensief gebruik. Daarnaast maak ik gebruik van LinkedIn, niet van allerlei apps. Ha, ha, wel van Buienradar. Want dan weet ik welke kleding ik moet aantrekken tijden het hardlopen.”

Welke mediatip voor andere ondernemers?
“Ik ben niet echt een boekenlezer. Eerlijk gezegd ben ik een beetje te onrustig om al te dikke boeken door te worstelen. Boeken met Jack Reacher in de hoofdrol vind ik ontspannend om te lezen en ik heb ook diverse vakmatige boeken van de bekende psycholoog Cialdini gelezen, onder meer “Invloed, de zes geheimen van het overtuigen

“Beste zakelijke advies: ‘focus je op toegevoegde waarde”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?
“Op zakelijk gebied heb ik heel veel geleerd van Remco Dekker maar ook van André Hagelen en zijn Sales Playbook. Sinds een aantal jaren volg ik diverse sales- en managementgoeroes. Het beste advies, ik weet niet van wie ik dat kreeg of in welke publicatie ik die las: “Overvoer mensen niet, focus je op toegevoegde waarde.”

data-collectief

Nadere informatie
Nadere informatie is te vinden op www.datacollectief.nl en www.websiteleads.nl

Lees ook:

Thijs Duindam, De Soester Duinen: “Ongeveer alles is mogelijk”

Jeroen van Netten

Arjen Hop, NBSS: “Ik wil impact hebben op de jeugdsport in Nederland!”

Jeroen van Netten

Marijke de Jongste, hulporganisatie Present Soest: “Onderscheidende aanpak”

Jeroen van Netten