ZakenVerhalen

Benny Schulte, thexton armstrong: “Wij helpen vakmensen in hun rol als ondernemer”

Leestijd: 4 minuten

Benny Schulte vormt, samen met Tijnis Verhoeff, de directie van thexton armstrong, een landelijk actieve organisatie met inmiddels zo’n 25 bedrijfsmentoren gespecialiseerd in bedrijfsverbetering, bedrijfsgroei en de bedrijfsovername van MKB-ondernemingen.

Bij hun dienstverlening maken ze gebruik van een zelf ontwikkelde methode die aantoonbaar zijn vruchten afwerpt voor klanten. Anders dan diverse vergelijkbare dienstverleners is thexton armstrong niet gericht op het produceren van zoveel mogelijk vuistdikke adviesrapporten maar ondernemen de bedrijfsmentoren op betrokken wijze mee met hun klant en bieden ze eveneens praktische ondersteuning. Onderscheidend is ook dat zowel gekeken wordt naar de onderneming als naar de ondernemer/directeur zelf inclusief zijn persoonlijke wensen en dromen voor de toekomst, bijvoorbeeld op het gebied van vrije tijd.

“Als bedrijfsmentor ondernemen we echt mee met de klant”

Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?

“Na eerst bij MeesPierson en het IT-bedrijf ATOS Origin gewerkt te hebben stapte ik over naar NCCW, gespecialiseerd in diensten voor woningcorporaties. Daar was ik verantwoordelijk voor HR en consultancy. Al langere tijd had ik concrete plannen om voor mijzelf te beginnen. Eén van de opties was om een bestaand uitzendbureau over te nemen. Na diverse uiterst boeiende gesprekken te hebben gehad met de eigenaresse van het uitzendbureau dat ik zou overnemen blies ze de overname af. Ze ging vol enthousiasme verder met haar bedrijf. Een mislukte overnamedeal zou je kunnen zeggen. Maar zij was blij met mijn adviezen en het zette mij op het spoor van mijn huidige werk waarbij ik MKB-bedrijven, schouder aan schouder, help met het verbeteren van hun bedrijfsresultaten. En waarbij ik, indien gewenst, samen met hen gericht toewerk naar een succesvolle verkoop van hun bedrijf.”

“We begrijpen waar de MKB-ondernemer voor staat en spreken zijn taal”

Wat doet thexton armstrong?

“Misschien is het goed om eerst aan te geven wat we vooral niet doen. We zijn geen adviseurs die bijna alleen maar dikke rapporten maken die vervolgens ergens onder in een lade belanden. Wij begrijpen waar de ondernemer voor staat, spreken zijn taal en komen met bondige en praktische adviezen die bijdragen aan zijn of haar bedrijfsprestaties en de opbrengst uit de verkoop van het bedrijf. Daarbij hebben we het niet slechts over geld maar ook over het geluk van de ondernemer. Als geen ander beseffen we dat het bedrijf van de directeur/oprichter vaak iemands kindje is en dat een ondernemer niet gelukkig wordt als hij of zij in het bekende ‘zwarte gat’ valt. Een goede verkoopprijs is natuurlijk van groot belang. Maar de zekerheid dat het bedrijf na de verkoop een goede toekomst heeft is vaak minstens zo belangrijk voor een ondernemer en daarmee voor ons. Wij kijken naar het totaal van ratio en emotie, niet slechts naar de cijfers. Wie meer wil weten over onze methode en onze aanpak kan het beste even een kijkje nemen op onze website.”


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

Wat is jullie doelgroep?

“We werken voor en met de Directeur/Grootaandeelhouder (DGA) niet voor de operationeel directeur van een bedrijf. De grootte van de bedrijven waar we voor werken varieert van 5 tot circa 80 medewerkers. We zijn niet gebonden aan bepaalde branches, het gaat om de bedrijfsvoering en die is in hoofdlijnen vaak hetzelfde. Financiële bedrijven en start-ups behoren niet tot onze primaire doelgroep. Vrijwel altijd wordt onze expertise en hulp ingeroepen door een DGA die er alleen voor staat bij het nemen van belangrijke strategische beslissingen om zijn bedrijf verder/beter te laten groeien, anders gezegd: die zich in de acceleratiefase bevindt.”

“Mijn grootste zakelijke blooper? Ik liet onze eigen facturen te lang onbetaald”

Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?

“Hoef ik niet lang over na te denken. Dat was bij een persoonlijke klant van me die financiële problemen had. Omdat ik goed op de hoogte was van zijn situatie liet ik de betaling van onze facturen aan hem op zijn beloop. Op zich is dat misschien begrijpelijk maar het was niet echt slim. Na zo’n 3 maanden hebben we heel duidelijke afspraken gemaakt waar de klant zich keurig aan hield. Leuk is te vermelden dat betreffende klant samen met ons zijn financiële problemen heeft overwonnen.”

Waaraan heb je een enorme hekel?

“Aan wat ik noem ‘non-professionalisme’. Stel, een keukeninstallatiebedrijf zegt toe dat ze jouw nieuwe keuken voor een afgesproken prijs tiptop installeren maar er zijn telkens opnieuw mankementen. Dat komt bij mij heel amateuristisch over. Als je zegt specialist te zijn op je vakgebied moet je ook echt professioneel vakwerk leveren. Een dergelijk iets geldt ook voor onze rijksoverheid. Ook bij hen geldt: lever gewoon professionele kwaliteit.”

Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf

“Ik ben van huis uit inspanningsfysioloog. Tijdens mijn afgeronde studie Bewegingswetenschappen leerde ik van alles over de bewegende mens. Volgens mij is het ook verrassend als ik meld dat ik op nogal hoog niveau aan wielerrensport heb gedaan en in 1983 zelfs nationaal studentenkampioen was.”

“Van huis uit ben ik inspanningsfysioloog”

Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?

“Ik rij en print zo weinig mogelijk, scheid ons afval netjes en hergebruik materialen waar mogelijk.”

Welke business tools gebruik je?

Naast onze eigen “Winstlekkage-tool” gebruik ik Office365 en onder meer Google Workspace en LinkedIn.
Ik zie wel eens ondernemers die dagelijks tientallen tools gebruiken, dat is aan mij niet besteed. Ik hou het graag overzichtelijk.”

Welke boeken lees je? Heb je een mediatip voor andere ondernemers?

“Ik ben niet zo van de boeken. Want daar heb ik eerlijk gezegd niet echt het geduld voor. Ik lees wel allerlei managementartikelen en heb bijvoorbeeld de Netflix-documentaires over McDonald’s en Steve Jobs gezien. Wat ik trouwens iedere ondernemer kan aanraden om te lezen is het “Het grote gesprekkenboek”, waaraan ik zelf bijgedragen heb. Hoofdstuk 14 gaat over demotie, oftewel over de tegenhanger van promotie.”

“Beste zakelijke advies dat ik kreeg:
bedenk dat het eenzaam aan de top is”

Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?

“Dat was toen ik vertrok bij het IT-bedrijf ATOS Origin. De HR-directeur gaf me als advies om te beseffen dat het eenzaam is aan de top. Daarmee bedoelde hij dat werken op middle managementniveau of als directeur enorm van elkaar verschilt. Als directeur heb je vaak geen echte collega’s en kan het zijn of aanvoelen dat je er alleen voor staat. Een belangrijk aspect in de dienstverlening van thexton armstrong is dan ook dat we ‘mee-ondernemen’ met de ondernemer. Met andere woorden: we doen het samen.”

Nadere informatie

Nadere informatie is te vinden op www.thextonarmstrong.nl

Lees ook:

Yourlease leasing: “Er zijn bijzonder veel maatwerkmogelijkheden”

Jeroen van Netten

Peter Brouwer, Brouwer Systeemplafonds: “Bewust gekozen voor 
niche-markt”

Jeroen van Netten

Henk van Asch, BMO Soest: “O.a. druk met parkmanagement”

Jeroen van Netten