ZakenNieuws

Wat drijft ondernemers tot ondernemen?

Leestijd: 2 minuten

Wat motiveert ondernemers om te ondernemen? Dat is de centrale vraag in het promotieonderzoek van Warren Lloyd. Is het de cultuur en de economische omgeving die hen motiveert om te gaan ondernemen? En wat motiveert hen dan precies: de hoop op succes of de angst voor mislukking? Of misschien wel beide? Lloyd vergelijkt Nederland, Engeland en Zuid-Afrika.

Motivatie om te ondernemen

De motivatie om te ondernemen is op het Afrikaanse continent niet vaak bestudeerd. Toch is ondernemen een belangrijk onderdeel van de Afrikaanse economieën en biedt het ondernemerschap de inwoners een manier om te ontkomen aan armoede of om de beperkingen opgelegd door cultuur of gender te overwinnen. Lloyd onderzocht de motivatie om te ondernemen in Zuid-Afrika, Engeland en Nederland. Bijna 2600 respondenten deden mee aan het kwantitatieve deel van zijn onderzoek. Er bleek echter weinig verschil te zijn tussen de cultuur en de economische omgeving enerzijds en de motivatie om te ondernemen anderzijds.

Hoop op succes en angst om te mislukken

Lloyd gebruikte twee maten voor motivatie: de hoop op succes en de angst om te mislukken. De verwachting was dat de motivatie hoger zou zijn bij een hogere hoop op succes en een lagere angst om te mislukken. Verrassend genoeg klopte dat voor de hoop op succes, maar niet voor de angst om te mislukken. Het meest motiverend bleek een hoge hoop op succes gecombineerd met een hoge angst om te mislukken.

Opleiding en ervaring

In alle culturen heeft opleiding een positieve invloed op de motivatie om te ondernemen. Verrassend is echter dat ervaring als ondernemer de motivatie maar tot op een bepaalde hoogte vergroot. Vanaf een bepaald moment draait het effect om: de ondernemerservaring neemt nog steeds toe, maar de motivatie daalt (curvilinair effect). Dit lijkt een bevestiging van het inzicht dat een hoge hoop op succes gecombineerd met een hoge angst om te mislukken de optimale motivatie is.

Gratis: "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen"

actieplan
Meld je nu aan en ontvang direct het e-book “Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen” – jouw complete gids om als zelfstandige écht te slagen!

Ontdek stap voor stap hoe je:
  • Een winstgevend ondernemingsplan opstelt
  • Slim je financiën regelt zonder stress
  • Effectieve marketing inzet om klanten aan te trekken

🚀 Schrijf je vandaag nog in en zet de eerste stap naar een bloeiende business!

Lees ook:

Foodtruck branche zwaar getroffen maar ziet ook kansen!

Raymond Veldkamp

60% van de ondernemers kan helft aan tijd besparen bij het factureren

Raymond Veldkamp

Dit zijn de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2025

Raymond Veldkamp