ZakenNieuws

Vijf voorwaarden voor succesvol ondernemen

Leestijd: 2 minuten

Doorzettingsvermogen, creativiteit, passie voor je product of dienst, risico’s durven nemen, flexibiliteit, commercieel inzicht en betrouwbaarheid. Volgens de KvK noemen ondernemers deze eigenschappen het vaakst als het gaat over kwaliteiten van een succesvol ondernemer. Wij voegen daar graag vijf voorwaarden aan toe die succesvol ondernemen mogelijk maken. Vooral in onderlinge samenhang zijn deze bepalend voor succes.

Voorwaarde (1) Glasheldere ondernemersambitie

Om doelgericht te kunnen sturen heb je logischerwijs een doel nodig. Voor ondernemers is het ultieme doel gelijk aan hun ondernemersambitie . De focus die we daarmee creëren is het vertrekpunt voor sturing en beheersing. Ofwel richting geven aan en grip hebben op de bedrijfsvoering.

Voorwaarde (2) Structuur als hygiëne factor

Structuur creëert duidelijkheid en houvast voor jezelf en je medewerkers. Het is misschien verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Maar het helpt niet om de juiste focus te creëren. Daardoor is het onmogelijk om tot effectieve en efficiënte processen te komen.

Voorwaarde (3) Doelgerichte strategie

Je hebt meer kans op succes als je een strategie volgt. En bij het volgen van een strategie, is focus ook weer enorm belangrijk. Allereerst voor je marketing. Welke waarde creëer je bijvoorbeeld voor je (ideale) klant? Zorg voor een duidelijke visie, SMART doelstellingen en een strak plan om deze te bereiken.

Voorwaarde (4) Verwachtingen managen

Een verwachtingskloof tussen directiekamer en werkvloer zorgt in vele organisaties voor veel verbeterpotentieel. Het leveren van topprestaties vraagt om een topteam met een hoogontwikkelde teamintuïtie . Het managen van verwachtingen is daarbij een heel belangrijk aspect. Als mensen duidelijkheid hebben, zijn zij gemotiveerder en vele malen productiever.

Voorwaarde (5) Strakke rapportages als stuurinformatie

Meten is weten. We kennen allemaal de spreuk. Maar dingen vastleggen is voor velen onder ons iets wat geen gevoelens van geluk oproept. En daarom zijn we geneigd om minder vast te leggen dan eigenlijk gewenst is. Dat is jammer want daardoor hebben we vaak ook onvoldoende informatie om te weten waar we staan. Of het nu gaat om de gerealiseerde omzet, behaalde marges, cash flow of prestaties binnen operationele processen. Denk na over de informatie die nodig is om te kunnen (bij-) sturen.


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

Eigenlijk is al het bovenstaande niets meer dan een manier van denken. Die tevens de basis vormt voor succesvol ondernemen. En dus ook voor een financieel gezond bedrijf. Alweer een goede reden dus om invulling te geven aan MKB governance in de praktijk!


Aanbevolen boeken

Zero to One

Zero to One

Bekijk dit boek
12 Months To $1 Million

12 Months To $1 Million

Bekijk dit boek
De route naar 100.000 euro per jaar

De route naar 100.000 euro per jaar

Bekijk dit boek
Voor Dummies  -   De kleine ZZP'en voor Dummies

Voor Dummies - De kleine ZZP'en voor Dummies

Bekijk dit boek

Lees ook:

Coronacrisis zorgt voor verbinding binnen MKB bedrijven

Raymond Veldkamp

Spaarpotten van grote Europese bedrijven verdubbelen

Raymond Veldkamp

De Nederlandse arbeidsmarkt staat sterk, maar het sentiment vlakt langzaam af

Raymond Veldkamp