ZakenNieuws

Telecommunicatie-wetswijziging; wat mag, kan en wérkt na 1 juli 2021?

Leestijd: 2 minuten

De nieuwe Telecommunicatiewet met de opt-in voor telemarketing gaat op 1 juli 2021 in. Daarmee gaan we van een bel-me-niet naar een bel-me-wel regime. Een poging om met wetgeving de groeiende ergernis bij consumenten tegen te gaan.

  • Wat betekent deze wet voor de toekomst van telemarketing?
  • Hoe richt je (voorbij de wetgeving) dit kanaal duurzaam en succesvol in?
  • Zijn er meer stappen nodig om dit kanaal toekomstbestendig te maken?
  • Hoe zorg je dat een telemarketinggesprek goed getimed, relevant en prettig is?
  • Wat mág, kán en wérkt?

Expert Patrick Jordens – ondernemer in Westland en gastdocent marketing, dataprivacy en ethiek aan de Hogeschool van Rotterdam – verwerkte zijn jarenlange ervaring en brede vakkennis in dit eerste alomvattende handboek met alle bouwstenen voor duurzame en succesvolle telemarketing, ná 1 juli.

Met bijdragen van o.m. de Autoriteit Consument & Markt en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De tips, best practices en checklists in Bel me wél helpen organisaties ontdekken welke bouwstenen onmisbaar zijn voor een duurzame en succesvolle telemarketingpraktijk.

Vanuit zijn expertise over consumenten- en (e-)privacywetgeving, over het toezicht door de overheid en op de naleving ervan is Patrick Jordens actief als bruggenbouwer tussen de politiek, de overheid, haar toezichthouders en de markt. In de rol als vertegenwoordiger van de sector voert hij regelmatig gesprekken met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en met diverse toezichthouders over de uitleg en invoering van (nieuwe) wet- en regelgeving.

‘Dit werk had door niemand beter geschreven kunnen worden dan door Patrick Jordens.’ – Diana Janssen – Directeur DDMA (Data Driven Marketing Association)

De telefoon is voor veel organisaties nog steeds hét kanaal voor een sale of gift. Telemarketing vertegenwoordigt een grote economische waarde. Het wordt echter door consumenten en ondernemers regelmatig als een ergernis ervaren. Hoe komt het dat deze telefoontjes zoveel weerstand oproepen? Het spanningsveld tussen het commerciële belang en de maatschappelijke acceptatie moet overbrugd worden, wil telemarketing een bruikbaar kanaal blijven in de toekomst. Het is noodzakelijk om de klant centraal te gaan stellen.

Jordens biedt de laatste en beste inzichten uit de praktijk, inclusief:

  • 18 interviews met inzichten van alle relevante partijen uit het telemarketingveld (o.a. de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
  • een overzicht van de kansen en beperkingen van steeds strengere wetgeving
  • relevante lessen uit de praktijk van diverse belangrijke adverteerders op de Nederlandse markt.

‘Telemarketing zal niet verdwijnen. Te veel organisaties zijn ervan afhankelijk. Maar als je het doet, doe het dan zodanig dat het geen irritatie opwekt, volgens de wet is en klant centraal staat, waardoor het een positieve ervaring wordt voor alle partijen.‘ – Patrick Jordens

1. #contentrecht

#contentrecht

Alles is content. #contentrecht beschrijft op een praktische wijze, met veel waargebeurde verhalen, hoe je content beschermt en gebruikt, zonder risico's. Het internet bestaat niet zonder content. Bijna iedere dag publiceren, delen en gebruiken we teksten, foto’s en ander materiaal, van onszelf en van anderen. De grenzen van wat wel en niet mag zijn daarbij niet altijd even duidelijk. De kans dat iemand jouw content gebruikt wordt steeds groter, en als je ongevraagd werk van een ander gebruikt, zal je niet de eerste zijn wanneer je een inbreukbrief in je mailbox vindt.

€ 23,98

Bekijk op Bol.com

2. Bel me wel

Bel me wel

Telemarketing is door het directe persoonlijke contact voor veel organisaties een van de belangrijkste kanalen voor verkoop en fondsenwerving. Telemarketing wordt echter door consumenten en ondernemers regelmatig als een ergernis ervaren. Hoe komt het dat deze telefoontjes zoveel weerstand oproepen? Het spanningsveld tussen het commerciële belang en de maatschappelijke acceptatie moet overbrugd worden, wil telemarketing een bruikbaar kanaal blijven in de toekomst. Het is noodzakelijk om de klant in het hele proces centraal te gaan stellen.

€ 22,95

Bekijk op Bol.com

Lees ook:

20% meer omzet als teams bezield zijn

Raymond Veldkamp

Techniek Nederland dringt aan op controleren ventilatiesystemen

Raymond Veldkamp

Mini-webinar “Zakelijke creativiteit” op woensdag 16 juni

Jeroen van Netten