ZakenNieuws

Ruim kwart ondernemers ontvangt klanten liever niet in eigen bedrijfsruimte

Leestijd: 3 minuten

Maar liefst 27 procent van de Nederlandse ondernemers ontvangt liever geen (potentiële) klanten in zijn bedrijfsruimte. Dit blijkt uit onderzoek van GaragePark onder 1.004 Nederlandse ondernemers, uitgevoerd door Panelwizard. Zeven procent van de ondervraagden schaamt zich zelfs voor zijn bedrijfspand.

Gastvrijheid per provincieOndernemers uit Flevoland, Utrecht en Zuid-Holland houden het vaakst de deuren gesloten voor (potentiële) klanten. Zo nodigt maar liefst 32 procent van hen hun klanten liever niet uit voor een afspraak. “Ik ken een aantal ondernemers voor wie de bedrijfsruimte een écht visitekaartje van hun onderneming is”, zegt Rick Venema, directeur en oprichter van GaragePark. “Ondanks dat niet iedereen zijn deuren opent, kun je als ondernemer wel ervoor zorgen dat je werkt in een bedrijfsruimte waar je trots op bent. Zorg ervoor dat je elke dag met een goed gevoel je deuren opent, al is het maar voor jezelf. Gelukkig lijkt het erop dat slechts een klein deel van voornamelijk jonge ondernemers schaamte voelt voor hun werkplek. Het zou mij niet verbazen als veel van hen nog vanuit huis ondernemen.”

Imago

Bedrijfsimago per leeftijd en geslachtOndanks dat veel ondernemers klanten liever niet uitnodigen, ziet 38 procent van hen zijn werkplek wél als een belangrijk onderdeel van het bedrijfsimago. Vooral vrouwelijke ondernemers (41 procent) erkennen dat hun bedrijfsruimte invloed heeft op de uitstraling van hun organisatie, tegenover slechts een derde van hun mannelijke evenknieën. Venema: “Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat de ruimte waar je werkt inderdaad iets zegt over je onderneming en jou als ondernemer. Als ik een veilige, opgeruimde werkplaats zie dan weet ik dat ik te maken heb met een serieuze ondernemer. Dat mannen hier lager scoren, komt mogelijk doordat zij zich meer focussen op hun product of dienst. Dit is natuurlijk heel belangrijk, maar het hebben van een goede basis evengoed. Je bedrijfsruimte is hier een onderdeel van.”

Werkomgeving jongeren

Acquisitie

Naast de bedrijfsruimte is ook de locatie van het pand belangrijk. Zo stelt een op de tien ondernemers dat de omgeving van de bedrijfsruimte een negatieve invloed heeft op het succes van zijn onderneming. Opvallend genoeg zien vooral ondernemers jonger dan dertig (21 procent) een duidelijk verband tussen de standplaats en het bedrijfssucces. Deze samenhang blijkt verder uit het feit dat maar liefst 42 procent van de ondervraagden één of meerdere klanten binnen een straal van één kilometer rondom het bedrijfspand heeft gevonden. Venema: “Uit ons onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlandse ondernemers het lastig vindt om nieuwe klanten te werven. Vaak begint dit al bij het lokaliseren van leads. Je hoeft het jezelf niet onnodig moeilijk te maken met ingewikkelde marktonderzoeken en salesmethoden. Het kan bijvoorbeeld al helpen om even een praatje te maken in de buurt, wat naar mijn mening nog te weinig gebeurt. Zonde, want het gezegde ‘beter een goede buur dan een verre vriend’ gaat ook vaak op voor ondernemers.”

Over GaragePark

GaragePark is marktleider op het gebied van garageparken. Sinds 2007 verzorgt GaragePark het volledige concept; van ontwikkeling en bouw tot verkoop en verhuur. De boxen bieden multifunctionele, centraal gelegen en goed beveiligde opslag- en werkruimte. Momenteel heeft GaragePark meer dan 2.500 garageboxen verspreid over dertig parken in Nederland. De garageboxen van GaragePark kunnen zowel worden gehuurd als gekocht. Daarnaast kan een garagebox dienen als een belegging met een aantrekkelijk rendement.


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

ZakenMail ontvangen? Schrijf je net als onze 49 ontvangers hieronder in!

Lees ook:

Software-industrie: ‘hot sector’ in de internationale overname wereld

Raymond Veldkamp

Amsterdam-Delta in top drie beste startup ecosystemen van Europa

Raymond Veldkamp

Wat drijft ondernemers tot ondernemen?

Raymond Veldkamp

Plaats een reactie