ZakenDeals

De 9 beste managementboeken over public relations

Leestijd: < 1 minuten

Public Relations (PR) is niet meer weg te denken. Goedbeschouwd doet iedereen aan PR. Als je een bericht plaatst op Facebook, Instagram of LinkedIn bijvoorbeeld. Want ook daarmee draag je bij aan het beeld dat anderen, waaronder mensen behorend tot jouw doelgroep, van jou hebben. Of van je bedrijf en je diensten en producten. Een ander voorbeeld: een persbericht. Dat middel wordt steeds meer ingezet door bedrijven. Niet altijd even goed overigens. Al te vaak wordt een commerciële boodschap verpakt als interview en staat het persbericht bol van al te enthousiaste verkoopteksten. Journalisten en andere mediamensen prikken daar uiteraard door heen. Het resultaat: geen publicitaire aandacht.

We hebben 9 topboeken op het gebied van PR voor je geselecteerd. Kies het managementboek dat jou het meest aanspreekt en verbeter je PR-beleid structureel!

Bijgewerkt: 04-02-2023 13:20

1. Het handboek voor nieuwsmakers

Het handboek voor nieuwsmakers

Veel organisaties versturen met behulp van reclame-, pr- of marketingbureaus een boodschap naar buiten om aandacht te vragen. Omdat we creativiteit niet snel bij onszelf zoeken, en het gezond verstand mateloos wordt onderschat, betalen we daar graag veel geld voor. Zelfs als deze boodschap irritatie oplevert. Volgens de methode die in dit boek wordt besproken, hoef je niet meteen in marketing- en reclameoplossingen te denken. Kijk zelf eerst naar wat de organisatie aan kennis en informatie in huis heeft en welke nieuwsmogelijkheden voorhanden zijn die media-aandacht kunnen opleveren. Als je daarnaast met collega´s kunt samenwerken volgens deze methode, creëer je draagkracht.

bol.com | €8,45 | bekijken >

2. Alles wat PR-bureau's je niet vertellen

Alles wat PR-bureau's je niet vertellen

In dit boek vind je tal van praktische voorbeelden, succesvolle PR- cases en complete persberichten. Zo wordt de PR-theorie zo praktisch mogelijk gemaakt. Je ontdekt hoe snelgroeiende bedrijven als Inner Circle en Tentoo succesvol PR inzetten. Ook de PR-strategie van Sprout’s Startup van het Jaar Shypple vind je in dit boek. “Dit boek leert je denken als een journalist. Dat is een vaardigheid die elke marketeer en ondernemer kan gebruiken in de 21e eeuw” - Remco Janssen, oprichter van Silicon Canals “Een handige, compacte en vlotte handleiding voor PR.

bol.com | €20,95 | bekijken >
bookspot.nl | €20,95 | bekijken >
bookspot.nl | €20,95 | bekijken >
proxis.com | €20,95 | bekijken >

3. De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie

De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie

'De communicatieadviseur - op een strategische positie in de organisatie' maakt waar wat de titel belooft: dit boek helpt professionele communicatiebeoefenaren die plek te verwerven waar ze een wezenlijke bijdrage aan beleid en resultaat van een organisatie kunnen leveren. Dit is het eerste boek dat de fenomenen communicatie en advies samenbrengt. Daarmee kan de ambitieuze communicatiebeoefenaar zich op eigen kracht ontwikkelen tot een stevige, waardevolle communicatieadviseur op een strategische positie. En ontstijgen aan het uitvoerend niveau. ''Gek genoeg was er nog geen standaardwerk voor de communicatieadviseur en hoe je die in een strategische positie brengt.

bol.com | €45,00 | bekijken >

4. Persberichtenwijzer

Persberichtenwijzer

Een nieuw wasmiddel, een strenger parkeerbeleid, de jaarcijfers van een multinational ..., dagelijks verschijnen er honderden persberichten. Maar waarom haalt het ene persbericht de kranten wel, en het andere niet? De Persberichtenwijzer laat zien welk nieuws de aandacht trekt van journalisten en wat dat betekent voor voorlichters bij bedrijven en overheden. Dit boek gaat niet alleen in op strategische keuzes (het persbericht als instrument, media en timing), maar ook op de praktische uitwerking (opbouw, stijl en verzending). Vele praktijkvoorbeelden behandelen het persbericht van kop tot noot.

bol.com | €8,45 | bekijken >

5. Voor Dummies - PR voor Dummies

Voor Dummies - PR voor Dummies

Effectieve PR-technieken die de belangstelling van de pers garanderen D ids voor effectieve public relations! Mond-tot-mondreclame is op het gebied van marketing onverslaanbaar. Maar hoe krijg je klanten zover dat ze over je praten? Deze praktische gids leert je stap voor stap hoe je met een effectieve PR-strategie je verhaal de wereld in krijgt zonder dat je kapitalen kwijt bent. Eric Yaverbaum's PR-kantoor Jericho Communications verzint campagnes voor IKEA, Domino's Pizza en andere bedrijven. Yaverbaum is coauteur van het boek I'II Get Back to You. Bob Bly is een ervaren auteur van managementliteratuur. Bewerker mr. Sander Schroevers van PR-bureau Presseasy.

bol.com | €49,95 | bekijken >

6. Liegen met cijfers

Liegen met cijfers

Waar je ook kijkt, overal wordt gestrooid met cijfers en statistieken. Maar “er schuilt terreur in cijfers,” schrijft Darrell Huff in dit boek. En nergens wordt die terreur zo geraffineerd toegepast als in de glibberige wereld van gemiddelden, percentages, correlaties, grafieken en trends. In dit boek maakt Huff een einde aan list en bedrog met cijfers – hij onthult op welke sluwe manieren statistische cijfers worden misbruikt om een mooier beeld te schetsen of de waarheid te verdraaien. Voor het eerst gepubliceerd in 1954, maar de herkenbare voorbeelden en onmisbare inzichten zijn tijdloos (en nu relevanter dan ooit).

bol.com | €14,99 | bekijken >
blokker.nl | €19,98 | bekijken >
proxis.com | €14,99 | bekijken >
blokker.nl | €19,98 | bekijken >
blokker.nl | €19,98 | bekijken >
bookspot.nl | €14,99 | bekijken >
bookspot.nl | €14,99 | bekijken >

7. Verandering

Verandering

Over cultuurverandering, de mythe van de influencer en de sleutel tot het succes van de #MeToo en Black Lives Matter beweging. In ‘Verandering’ laat Damon Centola zien hoe verandering werkt en hoe nieuw gedrag zich verspreidt. Zijn baanbrekende onderzoek toont aan met welk beleid we gewenst gedrag kunnen stimuleren en wat juist averechts werkt. Daarnaast geeft hij zeven manieren voor een succesvolle cultuurverandering. Want anders dan we denken is er voor verandering een kleine hechte groep nodig, en niet influencers met een indrukwekkend netwerk.

bol.com | €24,99 | bekijken >
bookspot.nl | €24,99 | bekijken >
bookspot.nl | €24,99 | bekijken >
blokker.nl | €24,99 | bekijken >
blokker.nl | €24,99 | bekijken >
blokker.nl | €24,99 | bekijken >

8. Verkiezingen winnen

Verkiezingen winnen

Meest complete boek hoe politieke partijen verkiezingen kunnen winnen met aandacht voor data-analyses, inzet flyers, online campagnes, microtargeting, vrijwilligers management, fondsenwerving en meer. Verkiezingen winnen In het boek ‘Verkiezingen winnen’ krijgen politieke partijen en politici 12 concrete stappen voorgeschoteld die leiden tot een succesvolle verkiezingscampagne. De partij die er als beste in slaagt om tijd, menskracht en geld op een zo optimaal mogelijke wijze in te zetten, is de partij die de verkiezingen zal winnen. Dit boek behandelt alle aspecten van een effectieve verkiezingscampagne om dit te bereiken.

bol.com | €34,95 | bekijken >
blokker.nl | €34,95 | bekijken >
bookspot.nl | €34,95 | bekijken >
proxis.com | €34,95 | bekijken >
blokker.nl | €34,95 | bekijken >
blokker.nl | €34,95 | bekijken >
bookspot.nl | €34,95 | bekijken >

9. Mediarelaties en persvoorlichting

Mediarelaties en persvoorlichting

Traditionele en online media spelen een steeds belangrijkere rol in de wereld van overheid en politiek. Er gaat geen dag voorbij of volksvertegenwoordigers, wethouders, ministers of ambtenaren zijn in het nieuws. Persvoorlichters proberen deze media-aandacht in goede banen te leiden. Zij verzorgen alle mogelijke vormen van communicatie om het beleid van politici en daarmee ook de politici zelf zo goed mogelijk te presenteren. In dit boek komen verschillende aspecten van persvoorlichting en mediarelaties aan de orde.

bol.com | €36,50 | bekijken >
blokker.nl | €36,50 | bekijken >
blokker.nl | €36,50 | bekijken >
blokker.nl | €36,50 | bekijken >
bookspot.nl | €36,50 | bekijken >
bookspot.nl | €36,50 | bekijken >

Lees ook:

Nieuwe boeken over carrière en zakelijk succes

Raymond Veldkamp

De 10 beste tablets voor zakelijk gebruik

Raymond Veldkamp

De beste Terra 13 inch laptops met Intel Core i7 processor

Raymond Veldkamp