ZakenDeals

De 9 beste managementboeken over public relations

Leestijd: < 1 minuut

Public Relations (PR) is niet meer weg te denken. Goedbeschouwd doet iedereen aan PR. Als je een bericht plaatst op Facebook, Instagram of LinkedIn bijvoorbeeld. Want ook daarmee draag je bij aan het beeld dat anderen, waaronder mensen behorend tot jouw doelgroep, van jou hebben. Of van je bedrijf en je diensten en producten. Een ander voorbeeld: een persbericht. Dat middel wordt steeds meer ingezet door bedrijven. Niet altijd even goed overigens. Al te vaak wordt een commerciële boodschap verpakt als interview en staat het persbericht bol van al te enthousiaste verkoopteksten. Journalisten en andere mediamensen prikken daar uiteraard door heen. Het resultaat: geen publicitaire aandacht.

We hebben 9 topboeken op het gebied van PR voor je geselecteerd. Kies het managementboek dat jou het meest aanspreekt en verbeter je PR-beleid structureel!

Gratis: "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen"

actieplan
Meld je nu aan en ontvang direct het e-book “Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen” – jouw complete gids om als zelfstandige écht te slagen!

Ontdek stap voor stap hoe je:
  • Een winstgevend ondernemingsplan opstelt
  • Slim je financiën regelt zonder stress
  • Effectieve marketing inzet om klanten aan te trekken

🚀 Schrijf je vandaag nog in en zet de eerste stap naar een bloeiende business!

Bijgewerkt op 14-11-2025

1. Voor Dummies - PR voor dummies

Voor Dummies - PR voor dummies

Hoe kom je bij journalisten onder de aandacht? Of beter nog: hoe zorg je ervoor dat jouw nieuws als een lopend vuurtje de ronde doet bij je doelgroep? Dit en veel meer lees je in de pocketeditie van PR voor Dummies. Je leert het perfecte persbericht schrijven, een pr-plan opstellen, succesvol interviews geven en effectief pr inzetten via sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn. Ook krijg je talloze voorbeelden van - gelukte en mislukte - pr-voorbeelden uit de praktijk. Zelf aan de slag met pr was nog nooit zo makkelijk!Met zijn bedrijf Voor nieuws! zorgt Eugène van Haaren ervoor dat maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijven succesvol in het nieuws komen.

€ 12,95

Bekijk bij bol >

2. Wantrouwen in de wandelgangen

Wantrouwen in de wandelgangen

Twee politiek redacteuren van twee generaties beschrijven de Haagse wereld van de jaren 70 tot nu, en hoe politici zijn gaan lijden aan controledrift en journalisten geharnast afstand houden. Ooit gingen Haagse politici en de parlementaire journalistiek zeer vertrouwd met elkaar om. Ze zagen elkaar dagelijks en deelden het leven in de salons van de macht. Sommigen noemden dat klef, anderen zagen er de voordelen van in. Inmiddels is er zakelijkheid voor in de plaats gekomen. De Tweede Kamer huist nu in een onpersoonlijke bunker met doodlopende gangen. Politici, hun voorlichters en spindoctors lijden aan controledrift en de Haagse journalistiek houdt geharnast afstand.

€ 21,99

Bekijk bij bol >

3. Vaker in de media

Vaker in de media

“Vergroot je impact met een sterke profilering in de media. Je zult zien dat het nieuwe deuren opent.”Media-aandacht kan veel betekenen voor je expertstatus en je carrière. Helaas zijn vrouwelijke experts nog altijd ondervertegenwoordigd in het nieuws. Slechts een derde van de personen die we zien, horen en lezen in de media is vrouw, blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Dat beeld wordt nog veel schever naarmate de vrouwen ouder worden. En komen de vrouwen wél aan het woord, dan lopen ze risico op stereotype framing. Dit boek wil dat veranderen. Vaker in de media is een wake-upcall. Het is tijd voor een bredere diversiteit aan deskundigen in de media.

€ 35,99

Bekijk bij bol >

4. Als het op communiceren aankomt

Als het op communiceren aankomt

€ 23,50

Bekijk bij bol >

5. Door de ogen van je stakeholders

Door de ogen van je stakeholders

Iedere organisatie – of het nou een commercieel bedrijf, een gemeente of een non-profit is – heeft stakeholders. En dat zijn er vaak meer dan je in eerste instantie denkt. Allemaal mensen die iets van jou vinden. Allemaal organisaties die in meer of mindere mate van invloed zijn op de verandering die jij wilt bereiken. Alle stakeholders samen noemen we wel het netwerk. Lukas Burgering laat in zijn nieuwste boek overtuigend zien hoe je dat netwerk optimaal inzet om de doelen van jouw organisatie te realiseren. Door de ogen van je stakeholders biedt een methode die je leert naar jezelf te kijken door de ogen van je stakeholders.

€ 25,99

Bekijk bij bol >

6. Merk en reputatie - Issuesmanagement

Merk en reputatie - Issuesmanagement

Organisaties worden regelmatig geconfronteerd met issues die schadelijk kunnen zijn voor bedrijfsvoering en reputatie. Vaak wordt dan pijnlijk duidelijk hoe weinig gevoel organisaties hebben bij wat er speelt in de samenleving. Hoe herken je als organisatie welke discussies relevant zijn en welke kansen of bedreigingen eruit voort komen? Hoe bereid je je voor op turbulentie in de media en de publieke opinie en hoe krijg je meer grip op dat proces? Het tijdig herkennen en managen van relevante issues is van levensbelang geworden. Issuemanagement, een stappenplan geeft hier praktische handvatten voor.

€ 41,50

Bekijk bij bol >

7. De woordvoerder

De woordvoerder

In dit tijdperk van enorme media-aandacht voor politiek en bedrijfsleven, voor sport en showbizz, voor maatschappelijke groeperingen en individuele belangen, is het aantal woordvoerders fors gegroeid. Soms zijn woordvoerders echte professionals, die er fulltime mee bezig zijn. Soms zijn het functionarissen, die het er een beetje bij doen. Er bestaat geen echte hogere beroepsopleiding voor woordvoerders. Het zijn vaak voormalige journalisten of communicatieadviseurs die er een neus voor (denken) te hebben.In De woordvoerder benadert Rob Sebes het woordvoerderschap als beroep.

€ 19,99

Bekijk bij bol >

8. De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie

De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie

'De communicatieadviseur - op een strategische positie in de organisatie' maakt waar wat de titel belooft: dit boek helpt professionele communicatiebeoefenaren die plek te verwerven waar ze een wezenlijke bijdrage aan beleid en resultaat van een organisatie kunnen leveren. Dit is het eerste boek dat de fenomenen communicatie en advies samenbrengt. Daarmee kan de ambitieuze communicatiebeoefenaar zich op eigen kracht ontwikkelen tot een stevige, waardevolle communicatieadviseur op een strategische positie. En ontstijgen aan het uitvoerend niveau. ''Gek genoeg was er nog geen standaardwerk voor de communicatieadviseur en hoe je die in een strategische positie brengt.

€ 19,10

Bekijk bij bol >

9. Mediarelaties en persvoorlichting

Mediarelaties en persvoorlichting

Traditionele en online media spelen een steeds belangrijkere rol in de wereld van overheid en politiek. Er gaat geen dag voorbij of volksvertegenwoordigers, wethouders, ministers of ambtenaren zijn in het nieuws. Persvoorlichters proberen deze media-aandacht in goede banen te leiden. Zij verzorgen alle mogelijke vormen van communicatie om het beleid van politici en daarmee ook de politici zelf zo goed mogelijk te presenteren. In dit boek komen verschillende aspecten van persvoorlichting en mediarelaties aan de orde.

€ 34,95

Bekijk bij bol >

Lees ook:

De beste Lenovo 13 inch laptops met Intel Core i9 processor

Raymond Veldkamp

De beste Dynabook 14 inch laptops met AMD Ryzen 3 processor

Raymond Veldkamp

De beste 34 inch BenQ monitoren voor zakelijk gebruik

Raymond Veldkamp