ZakenBlogs

Wat moet er in je marketingplan staan?

Leestijd: 2 minuten

Een marketingplan is een strategisch document waarin je de richtlijnen en doelstellingen van je marketingactiviteiten beschrijft. Over het algemeen omvat een marketingplan de hieronder vermelde belangrijkste onderdelen.

1. Samenvatting (Executive Summary)

Dit is een beknopte beschrijving van het marketingplan, inclusief de belangrijkste doelstellingen, strategieën en actiepunten. Het is vaak het eerste deel dat wordt gelezen en dient als een overzicht van het gehele plan.

2. Situationele analyse (SWOT-analyse)

In deze grondige evaluatie geef je de interne sterke punten (Strengths), zwakke punten (Weaknesses), externe kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) aan die gelden voor je bedrijf.

3. Doelstellingen

Bij dit deel van je marketingplan vermeld je specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelstellingen (SMART-doelen) die je wilt bereiken met je marketinginspanningen. Dit kan onder meer betrekking hebben op omzetgroei, marktaandeel, klantbehoud, merkbekendheid, etc.

4. Doelgroep

Op wie ga je je richten. Geef in je plan een gedetailleerde beschrijving van de doelgroep(en) voor de producten of diensten van de organisatie, inclusief demografische, psychografische en gedragskenmerken.

5. Positionering en propositie

Hierbij geef je aan hoe je bedrijf zich wil positioneren in de markt en welke waardepropositie je aanbiedt aan je doelgroep. Dit omvat vaak een beschrijving van de unieke verkoopargumenten (USP’s) en differentiatie ten opzichte van concurrenten.

6. Marketingstrategieën en -tactieken

Hierin beschrijf je de strategieën en methoden die je wilt gebruiken om je doelstellingen te bereiken. Je gaat onder meer in op de kanalen die je gaat gebruiken, welke prijsstrategieën je hanteert, welke marketingacties je gaat inzetten en wat je gaat doen aan je strategische productontwikkeling.

7. Budget

Hierbij geef je een overzicht van de financiële middelen die worden toegewezen aan je marketingactiviteiten zoals kosten voor onder meer je website, online promotie, beurzen, deelname aan netwerkbijeenkomsten, etc.

8. Uitvoeringsplan

Een gedetailleerd schema van de uitvoering van de marketingstrategieën en tactieken, inclusief wie verantwoordelijk is voor welke taken, deadlines en mijlpalen.

9. Monitoring en meting

In dit deel van je marketingplan geef je aan hoe en wanneer je de prestaties van je marketinginspanningen gaat volgen en evalueren aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators).

10. Risicobeheer

Hierin beschrijf je mogelijke risico’s en een plan voor het omgaan met onverwachte uitdagingen zoals bijvoorbeeld cybercriminaliteit.

11. Tijdslijn

Een overzicht van de timing van marketingactiviteiten en campagnes gedurende een bepaalde periode, meestal voor een jaar, maar kan ook voor een kortere of langere termijn zijn.

12. Evalueren en aanpassen

Je beschrijft hierin je strategie voor het regelmatig beoordelen van je marketingplan en het aanpassen ervan op basis van de voortgang en veranderende marktomstandigheden.

Het is van belang dat je marketingplan flexibel is zodat je het kunt aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en andere ontwikkelingen. Aan te raden is om je marketingplan regelmatig te herzien en bij te werken.

Hulp nodig voor je marketingplan?

Wil je hulp bij het schrijven van een marketingplan? Kijk dan op Rhinoz.nl

Gratis: "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen"

actieplan
Meld je nu aan en ontvang direct het e-book “Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen” – jouw complete gids om als zelfstandige écht te slagen!

Ontdek stap voor stap hoe je:
  • Een winstgevend ondernemingsplan opstelt
  • Slim je financiën regelt zonder stress
  • Effectieve marketing inzet om klanten aan te trekken

🚀 Schrijf je vandaag nog in en zet de eerste stap naar een bloeiende business!

Lees ook:

Webshop starten: 12 praktische tips

Jeroen van Netten

Wat doet een # in LinkedIn?

Maak slim gebruik van beschikbare subsidies voor ondernemers

Raymond Veldkamp