Een marketingplan is een strategisch document waarin je de richtlijnen en doelstellingen van je marketingactiviteiten beschrijft. Over het algemeen omvat een marketingplan de hieronder vermelde belangrijkste onderdelen.
1. Samenvatting (Executive Summary)
Dit is een beknopte beschrijving van het marketingplan, inclusief de belangrijkste doelstellingen, strategieën en actiepunten. Het is vaak het eerste deel dat wordt gelezen en dient als een overzicht van het gehele plan.
2. Situationele analyse (SWOT-analyse)
In deze grondige evaluatie geef je de interne sterke punten (Strengths), zwakke punten (Weaknesses), externe kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) aan die gelden voor je bedrijf.
3. Doelstellingen
Bij dit deel van je marketingplan vermeld je specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelstellingen (SMART-doelen) die je wilt bereiken met je marketinginspanningen. Dit kan onder meer betrekking hebben op omzetgroei, marktaandeel, klantbehoud, merkbekendheid, etc.
4. Doelgroep
Op wie ga je je richten. Geef in je plan een gedetailleerde beschrijving van de doelgroep(en) voor de producten of diensten van de organisatie, inclusief demografische, psychografische en gedragskenmerken.
5. Positionering en propositie
Hierbij geef je aan hoe je bedrijf zich wil positioneren in de markt en welke waardepropositie je aanbiedt aan je doelgroep. Dit omvat vaak een beschrijving van de unieke verkoopargumenten (USP’s) en differentiatie ten opzichte van concurrenten.
6. Marketingstrategieën en -tactieken
Hierin beschrijf je de strategieën en methoden die je wilt gebruiken om je doelstellingen te bereiken. Je gaat onder meer in op de kanalen die je gaat gebruiken, welke prijsstrategieën je hanteert, welke marketingacties je gaat inzetten en wat je gaat doen aan je strategische productontwikkeling.
7. Budget
Hierbij geef je een overzicht van de financiële middelen die worden toegewezen aan je marketingactiviteiten zoals kosten voor onder meer je website, online promotie, beurzen, deelname aan netwerkbijeenkomsten, etc.
8. Uitvoeringsplan
Een gedetailleerd schema van de uitvoering van de marketingstrategieën en tactieken, inclusief wie verantwoordelijk is voor welke taken, deadlines en mijlpalen.
9. Monitoring en meting
In dit deel van je marketingplan geef je aan hoe en wanneer je de prestaties van je marketinginspanningen gaat volgen en evalueren aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators).
10. Risicobeheer
Hierin beschrijf je mogelijke risico’s en een plan voor het omgaan met onverwachte uitdagingen zoals bijvoorbeeld cybercriminaliteit.
11. Tijdslijn
Een overzicht van de timing van marketingactiviteiten en campagnes gedurende een bepaalde periode, meestal voor een jaar, maar kan ook voor een kortere of langere termijn zijn.
12. Evalueren en aanpassen
Je beschrijft hierin je strategie voor het regelmatig beoordelen van je marketingplan en het aanpassen ervan op basis van de voortgang en veranderende marktomstandigheden.
Het is van belang dat je marketingplan flexibel is zodat je het kunt aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en andere ontwikkelingen. Aan te raden is om je marketingplan regelmatig te herzien en bij te werken.
Hulp nodig voor je marketingplan?
Wil je hulp bij het schrijven van een marketingplan? Kijk dan op Rhinoz.nl
