ZakenBlogs

Wat doet een # in LinkedIn?

Leestijd: 2 minuten

Als ik die vraag in een LinkedIn-training stel, dan wordt het meestal muisstil. De meeste deelnemers weten wel wat een hashtag is, niet precies wat het doet in LinkedIn. Ik zal het uitleggen.

Zoekwoorden

Toen in 2006 Twitter van start ging begon iemand met het plaatsen van een # voor belangrijke zoekwoorden waardoor er gemakkelijk op content kon worden gezocht. In LinkedIn in Nederland is de # nog maar twee jaar actief. De Engelstalige # wordt in LinkedIn al veel langer gebruikt. Ik raad altijd aan om, voordat je in LinkedIn #’s gaat gebruiken, deze eerst op te zoeken en te achterhalen wie daar volger van zijn. Is dat wat je zoekt, dan wordt je volger en kun je deze #’s gaan gebruiken in jouw communicatie.

Je typt in het zoekvenster in LinkedIn bijvoorbeeld #communicatie (geen spatie na de # en het woord met kleine letters, want het is internettaal). Er komen dan suggesties gebaseerd op communicatie in beeld van #’s die al in LinkedIn actief zijn. Je klikt in dit geval op #communicatie

Ben je voor de allereerste keer op zoek naar een #, dan krijg je “bijdragen” te zien waarin die #communicatie wordt gebruikt. De kunst is nu om op zoek te gaan naar de originele #. Dat doe je als volgt:

hashtag linkedin 1

Ik moest even op zoek naar een # waar ik nog niet eerder was geweest. Daarom heb ik #weetikveel ingetypt in het zoekvenster in LinkedIn en klikte ik op ENTER. Dan zie ik de bijdrage van Arcadis België. Ik klik op MEER WEERGEVEN en zie de #weetikveel in het BLAUW. Daar klik ik op en dan zie ik dit:

hashtag linkedin 2

Community

Het gaat maar om een voorbeeld. In dit geval zijn er dus op LinkedIn 8 volgers van deze #. Dat betekent dat als ik deze # plaats in bijvoorbeeld een bijdrage, naast mijn netwerk ook deze 8 volgers mijn bijdrage zien omdat het in deze ‘community’ wordt geplaatst. Het gaat in dit geval even niet om de aantallen, maar om het principe. Gangbaar is dat je voor LinkedIn 3 tot 7 hashtags per bijdrage kunt gebruiken. Plaats in, tegenstelling tot Twitter, geen #’s in te tekst, want dat bemoeilijkt het lezen. Je hashtags plaats je achter elkaar onder de laatste regel van je tekst, na een ENTER.


Krachtig

Wat nu als je belangrijk nieuws hebt voor een bepaalde branche, zeg de bouw, en je plaatst onder jouw bijdrage de hashtag #bouw. Dan komt het bericht terecht bij bijna 15.000 volgers van #bouw, bovenop de mensen uit jouw netwerk. Duidelijk zal zijn: een goede hashtag is een heel krachtig hulpmiddel om via LinkedIn jouw communicatie rechtstreeks bij je doelgroep te laten landen.

Succes met het beter gebruiken van de # in LinkedIn!

Lees ook:

LinkedIn: 5 nieuwste functionaliteiten

Jeroen van Netten

Succesvol online in 10 stappen

Raymond Veldkamp

Hoe belangrijk is creativiteit voor je verkoop?

Jeroen van Netten