ZakenBlogs

Marktonderzoek doen, hoe pak je dat aan?

Leestijd: 2 minuten

Marktonderzoek is van groot belang als je een bedrijf gaat starten. Maar ook als je bedrijf al een tijdje bestaat. Want marktonderzoek helpt je bij het verkrijgen van inzicht in de markt, de klanten en de concurrentie. Met deze informatie kun je als ondernemer beter beslissingen nemen en je bedrijfsstrategieën aanpassen aan de eisen van de markt. In de blog gaan we dieper in op deze en overige redenen.

1. Helpt bij het identificeren van marktkansen

Marktonderzoek helpt bij het identificeren van marktkansen en bij het bepalen van de haalbaarheid van je bedrijfsconcept.

2. Verkrijgen van inzicht in de klanten

Ook voor het verkrijgen van inzicht in de wensen, behoeften en verwachtingen van de klanten is marktonderzoek onmisbaar. Hierdoor kun je als ondernemer je producten of diensten beter afstemmen op de vraag van de markt.

3. Bepalen van de prijsstrategie

Wat is een juiste prijsstrategie voor je product of dienst? Marktonderzoek kan je helpen bij het bepalen hiervan, bijvoorbeeld door de prijzen en de prijsstrategie van concurrenten te vergelijken.

4. Bepalen van de juiste marketingstrategie

Marketing is vanzelfsprekend belangrijk voor je profilering en verkoop. Maar wat is de beste/slimste marketingstrategie voor jouw bedrijf? Marktonderzoek helpt je bij het bepalen van de meest effectieve manieren om klanten te bereiken.

5. Bepalen van de concurrentie

Natuurlijk is het belangrijk om te weten wie de concurrentie is en wat ze doen. Marktonderzoek helpt je bij het identificeren van concurrenten, hun sterktes en zwaktes en hoe je je kunt onderscheiden van hen.

6. Helpt bij het aantrekken van investeerders

Een gedetailleerd marktonderzoek kan investeerders overtuigen van de haalbaarheid en groeikansen van jouw bedrijf.

7. Helpt bij het nemen van beslissingen

Marktonderzoek helpt jou als ondernemer aan informatie om weloverwogen beslissingen te nemen over je bedrijf.

Waar moet je op letten bij het (laten) uitvoeren van marktonderzoek?

Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij het uitvoeren of laten uitvoeren van marktonderzoek. We stippen ze hieronder aan.

1. Definieer duidelijk je onderzoeksdoel

Bepaal voordat je begint met het onderzoek, heel helder welke informatie je wilt verzamelen/verkrijgen en welke vragen je precies wilt beantwoorden.

2. Selecteer de juiste methode

Er zijn verschillende manieren om marktonderzoek te (laten) doen. Je kunt kiezen voor enquêtes, interviews, focusgroepen en analyses van bestaande gegevens. Kies de methode die het beste past bij je onderzoeksdoel en je budget.

3. Bepaal je doelgroep

Bepaal wie je doelgroep is en hoe je die personen het beste kunt bereiken. Je kunt dit bijvoorbeeld bepalen via online enquêtes, telefonische enquêtes of focusgroepen.Wat heel behulpzaam kan zijn is om een specifieke persoon in gedachten te nemen die jouw klant is. Zo iemand heet een buyer persona. Kijk voor nadere informatie op Google.

4. Wees specifiek

Stel tijdens je marktonderzoek specifieke vragen zodat je specifieke informatie krijgt. Algemene vragen zorgen vaak voor algemene antwoorden die je meestal niet helpen bij het nemen van je beslissingen.

5. Verzamel voldoende gegevens

Verzamel voldoende gegevens om een representatief beeld te krijgen van je doelgroep en je markt.

6. Valideer je gegevens

Zorg ervoor dat je gegevens betrouwbaar zijn door ze te valideren met meerdere bronnen waardoor je foutieve informatie voorkomt.

7. Analyseer je gegevens

Analyseer de gegevens uit je marktonderzoek zorgvuldig en trek de juiste conclusies. Gebruik statistische technieken om patronen en trends te identificeren.

Wil je je marktonderzoek laten uitvoeren door specialisten? Er zijn in Nederland tal van marktonderzoekbureaus, zowel voor kwantitatief als kwalitatief marktonderzoek.

Wil je zelf aan de slag met marktonderzoek? Lees dan: De beste marktonderzoek boeken

Gratis: "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen"

actieplan
Meld je nu aan en ontvang direct het e-book “Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen” – jouw complete gids om als zelfstandige écht te slagen!

Ontdek stap voor stap hoe je:
  • Een winstgevend ondernemingsplan opstelt
  • Slim je financiën regelt zonder stress
  • Effectieve marketing inzet om klanten aan te trekken

🚀 Schrijf je vandaag nog in en zet de eerste stap naar een bloeiende business!

Lees ook:

Hoe medewerkers binden en motiveren?

Jeroen van Netten

Handige tips bij het kopen van een toetsenbord 

Jeroen van Netten

Waar moet je op letten bij het verkrijgen van startkapitaal?

Jeroen van Netten