Marktonderzoek is van groot belang als je een bedrijf gaat starten. Maar ook als je bedrijf al een tijdje bestaat. Want marktonderzoek helpt je bij het verkrijgen van inzicht in de markt, de klanten en de concurrentie. Met deze informatie kun je als ondernemer beter beslissingen nemen en je bedrijfsstrategieën aanpassen aan de eisen van de markt. In de blog gaan we dieper in op deze en overige redenen.
1. Helpt bij het identificeren van marktkansen
Marktonderzoek helpt bij het identificeren van marktkansen en bij het bepalen van de haalbaarheid van je bedrijfsconcept.
2. Verkrijgen van inzicht in de klanten
Ook voor het verkrijgen van inzicht in de wensen, behoeften en verwachtingen van de klanten is marktonderzoek onmisbaar. Hierdoor kun je als ondernemer je producten of diensten beter afstemmen op de vraag van de markt.
3. Bepalen van de prijsstrategie
Wat is een juiste prijsstrategie voor je product of dienst? Marktonderzoek kan je helpen bij het bepalen hiervan, bijvoorbeeld door de prijzen en de prijsstrategie van concurrenten te vergelijken.
4. Bepalen van de juiste marketingstrategie
Marketing is vanzelfsprekend belangrijk voor je profilering en verkoop. Maar wat is de beste/slimste marketingstrategie voor jouw bedrijf? Marktonderzoek helpt je bij het bepalen van de meest effectieve manieren om klanten te bereiken.
5. Bepalen van de concurrentie
Natuurlijk is het belangrijk om te weten wie de concurrentie is en wat ze doen. Marktonderzoek helpt je bij het identificeren van concurrenten, hun sterktes en zwaktes en hoe je je kunt onderscheiden van hen.
6. Helpt bij het aantrekken van investeerders
Een gedetailleerd marktonderzoek kan investeerders overtuigen van de haalbaarheid en groeikansen van jouw bedrijf.
7. Helpt bij het nemen van beslissingen
Marktonderzoek helpt jou als ondernemer aan informatie om weloverwogen beslissingen te nemen over je bedrijf.
Waar moet je op letten bij het (laten) uitvoeren van marktonderzoek?
Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden bij het uitvoeren of laten uitvoeren van marktonderzoek. We stippen ze hieronder aan.
1. Definieer duidelijk je onderzoeksdoel
Bepaal voordat je begint met het onderzoek, heel helder welke informatie je wilt verzamelen/verkrijgen en welke vragen je precies wilt beantwoorden.
2. Selecteer de juiste methode
Er zijn verschillende manieren om marktonderzoek te (laten) doen. Je kunt kiezen voor enquêtes, interviews, focusgroepen en analyses van bestaande gegevens. Kies de methode die het beste past bij je onderzoeksdoel en je budget.
3. Bepaal je doelgroep
Bepaal wie je doelgroep is en hoe je die personen het beste kunt bereiken. Je kunt dit bijvoorbeeld bepalen via online enquêtes, telefonische enquêtes of focusgroepen.Wat heel behulpzaam kan zijn is om een specifieke persoon in gedachten te nemen die jouw klant is. Zo iemand heet een buyer persona. Kijk voor nadere informatie op Google.
4. Wees specifiek
Stel tijdens je marktonderzoek specifieke vragen zodat je specifieke informatie krijgt. Algemene vragen zorgen vaak voor algemene antwoorden die je meestal niet helpen bij het nemen van je beslissingen.
5. Verzamel voldoende gegevens
Verzamel voldoende gegevens om een representatief beeld te krijgen van je doelgroep en je markt.
6. Valideer je gegevens
Zorg ervoor dat je gegevens betrouwbaar zijn door ze te valideren met meerdere bronnen waardoor je foutieve informatie voorkomt.
7. Analyseer je gegevens
Analyseer de gegevens uit je marktonderzoek zorgvuldig en trek de juiste conclusies. Gebruik statistische technieken om patronen en trends te identificeren.
Wil je je marktonderzoek laten uitvoeren door specialisten? Er zijn in Nederland tal van marktonderzoekbureaus, zowel voor kwantitatief als kwalitatief marktonderzoek.
Wil je zelf aan de slag met marktonderzoek? Lees dan: De beste marktonderzoek boeken
