ZakenBlogs

LinkedIn in cijfers

Leestijd: 2 minuten

Als aftrap voor de serie blogs over LinkedIn dacht ik dat het leuk zou zijn om eerst maar eens iets over LinkedIn te schrijven.

LinkedIn werd in 2002 gebouwd door onder meer Reid Hoffman in Amerika. Het LinkedIn-platform werd op 5 mei 2003 gelanceerd met 4.500 connecties. Nu zijn er wereldwijd 774 miljoen profielen aangemaakt.

In december 2016 nam Microsoft LinkedIn over voor € 23,2 miljard! Vervolgens is het platform zich in een nog sneller tempo verder aan het ontwikkelen.

Uit nostalgie kijk ik soms nog wel eens terug in mijn eerste handleiding van 2010. Interessant om te zien hoe het platform zich heeft ontwikkeld en heeft geprofessionaliseerd! Niet meer te vergelijken met de beginjaren.

In Nederland zijn er ruim 9 miljoen profielen en zijn wij koploper in Europa. Ruim 85% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een profiel. Niet dat iedereen er even actief mee is, maar toch een mooi aantal.

Wie staan er allemaal op LinkedIn in Nederland?

  • Werknemers van ongeveer 700.000 organisaties
  • 1,6 miljoen zelfstandige professionals
  • Circa 200.000 werkzoekenden
  • Studenten

Je ziet op LinkedIn studenten vanaf hun 1e jaar op LinkedIn verschijnen tot en met mensen die van hun pensioen genieten en hun netwerk digitaal willen onderhouden. Leeftijd speelt in LinkedIn in die zin niet zo’n prominente rol, maar opleiding wel. In het begin was LinkedIn een platform voor HBO en Universitair geschoolden. Inmiddels staan er nu ook heel veel MBO-ers op LinkedIn. Mensen die lager opgeleid zijn dan MBO moet je op LinkedIn zoeken met een lampje.


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

Ik merk in mijn trainingen dat er aan LinkedIn een beetje de reputatie kleeft dat je pas een profiel gaat aanmaken (of updaten) als je op zoek wilt of moet naar een stage of een baan. Volgens mij ben je dan echt te laat! Je hebt echt even de tijd nodig om een netwerk op te bouwen en met een communicatiestrategie aan de slag te gaan.

Lees ook:

Wat is Conversie Ratio Optimalisatie? En wat is de impact ervan?

Raymond Veldkamp

De 5 woorden die tot meer verkoop leiden

Raymond Veldkamp

Succesvol online in 10 stappen

Raymond Veldkamp