ZakenBlogs

Interactieve content draagt bij aan betere websiteresultaten

Leestijd: 7 minuten

Websitebezoekers zijn veeleisender dan ooit. Ze verwachten dat alle content boeiend, relevant en toegankelijk is en op elk apparaat en elk moment beschikbaar is. Hoe verhoog je als bedrijf, in een wereld waarin iedereen overspoeld wordt met informatie, de betrokkenheid van webbezoekers met jouw content? Een beproefde oplossing is interactieve content waarbij je de inhoud van je website perfect afstemt op de individuele bezoeker. Welke vormen van interactieve content zijn er? En hoe kun je interactieve content slim en effectief inzetten?

Als je de afgelopen 10 jaar regelmatig websites hebt bezocht, dan is de kans groot dat je zelf ook in aanraking bent geweest met interactieve content. Bijvoorbeeld met quizzen, calculators, polls, product configurators en zoekfilters.

Dit soort inhoud komt steeds vaker voor in de online wereld, aangezien traditionele inhoudstypes steeds minder betrokkenheid genereren. En de bedrijven die het inzetten, weten dat interactieve content een middel is om een ​​voorsprong op de concurrentie te krijgen.

Wat is interactieve content?

Interactieve content is elk type inhoud/materiaal op een website of webshop dat zijn boodschap overbrengt door gebruikersparticipatie.

Het vereist dat de gebruiker interactie heeft met het materiaal om de gewenste informatie op een veel aantrekkelijkere manier te ontvangen dan alleen het lezen van een tekst. Dit geeft de bezoeker een spannendere en leukere ervaring dan het bekijken en lezen van statische content.

Hierdoor ontwikkelt de bezoekerservaring van passieve consumptie naar actieve betrokkenheid. En zo wordt de bezoeker een integraal onderdeel van een dynamische tweerichtingservaring.

Waarom investeren bedrijven nu meer in interactieve content dan in de jaren daarvoor?

Omdat de cijfers duidelijk zijn: interactieve content heeft een positieve invloed op de belangrijkste statistieken omtrent betrokkenheid die relevant zijn voor websites en webshops. Denk aan een lager bouncepercentage, langere tijd op de site, meer paginaweergaven, meer pagina’s per bezoek, hogere conversie, etc.

Vanwege het aantrekkelijke karakter van interactieve content, zullen bezoekers meer tijd besteden aan alle content die hun aandacht vraagt en hun deelname beloont. Met sterkere betrokkenheid statistieken dan statische inhoud, kunnen bedrijven interactieve content gebruiken om hun merkbekendheid te vergroten en een sterkere band te creëren met hun (potentiële) klanten.

Nu er elk jaar meer content wordt gemaakt en de verwachtingen van bezoekers exponentieel toenemen naarmate de technologie verbetert, is het voor bedrijven ongelooflijk moeilijk geworden om zich te onderscheiden van de concurrentie. Met interactieve content kan jouw bedrijf zich onderscheiden en betere resultaten behalen.

Deze verandering is nog relevanter als we kijken naar generatie Y: de millennials, geboren tussen 1980 en 1995, die op de markt trends dicteren en consumentengedrag beïnvloeden.

Deze “jongeren” hebben het internet zien ontstaan ​​en de wereld sneller zien worden. Daarom heeft deze generatie hogere verwachtingen.

Het heeft geen zin om statische, saaie en irrelevante inhoud aan te bieden. Ze hebben innovatie, uitdagingen en ervaringen nodig. Interactieve content komt dus tegemoet aan hun wensen.

Wat betreft de generaties die volgen, zal de dynamiek van content niet langer een keuze zijn, maar een noodzaak om met hen te communiceren.

Waar kan interactieve content worden ingezet?

Elk onderdeel van een website of webshop dat gebruikmaakt van content kan worden verbeterd met interactiviteit. Door interactieve elementen toe te voegen aan bestaande content, verander je deze content van statisch en passief naar dynamisch en interactief.

Wat je vervolgens zult zien is dat je de aandacht van de bezoeker veel langer vast weet te houden en de betreffende content veel beter zal gaan scoren op alle gebruikersstatistieken die belangrijk zijn.

Interesse in interactieve content op jouw website? Neem contact op met Tows Marketing

Segmentatie en targeting van bezoekers voor conversie

Interactieve content creëert niet alleen meer betrokkenheid, het levert ook resultaten op in het genereren van leads, verkopen en inkomsten.

Dynamische content, met visuele aantrekkingskracht, zorgt immers voor een rijkere beleving en kan de behoefte van de bezoeker opwekken. En met behulp van interactieve content geven bezoekers zelf aan in welk segment ze zitten, waardoor ze gepersonaliseerde content te zien krijgen die voor hun segment relevant is.

Bovendien kan dit soort content, door de aandacht van bezoekers vast te houden, hen ook begeleiden op hun reis naar conversie. Met interactieve content verbeter je dus zowel de kwaliteit als de kwantiteit van leads die worden gegenereerd uit content campagnes.

Loyaliteit en naamsbekendheid verhogen door groter bereik

Wanneer content meer gedeeld wordt op social media zoals LinkedIn en Facebook en er meer links vanaf andere websites naar jouw content verwijzen, verhoog je de merkbekendheid en loyaliteit.

Mond-tot-mondreclame blijft één van de krachtigste troeven voor elke marketeer. Als mensen (op internet) over jouw bedrijf praten, heb je een voordeel in de branche.

Interactieve content vergroot de kansen om viraal te gaan. En op zijn minst meer bekendheid te krijgen. Als je een bevredigende, plezierige, vermakelijke of leerzame ervaring levert, win je de loyaliteit van bezoekers. Mensen bezoeken sites die ze leuk vinden opnieuw.

Als je consequent een geweldige gebruikerservaring biedt, kun je verwachten dat mensen jouw website toevoegen aan hun favorieten en terugkeren om toekomstige content te bekijken.

Beter scoren in zoekmachines

De links vanaf social media en andere verwijzende websites zorgen er ook voor dat zoekmachines zoals Google jouw content als waardevol aanmerken. Met als gevolg dat jouw content vaker getoond zal worden in de zoekresultaten. En dat zorgt weer voor meer bezoekers en dus nog meer betrokkenheid met de content.

Behoefte van bezoekers

Het zit ook in de menselijke natuur: mensen houden van interactie. Door interactieve elementen toe te voegen aan je website verbeter je de algehele gebruikerservaring (UX) van de website. Ook geef je de bezoeker veel meer (het gevoel van) controle over wat ze te zien krijgen.

Bij het lezen van bijvoorbeeld een interactieve blog wordt de bezoeker verrast door een nieuwe manier van informatie consumeren, veel lichter en leuker. Dit moedigt hen aan om al het materiaal te lezen, de boodschap te begrijpen en zelfs te delen met hun netwerk.

Omdat een bezoeker waarschijnlijk op zoek is naar een antwoord of een oplossing voor zijn/haar situatie, is hij/zij niet altijd geholpen met een algemeen antwoord. Doordat de inhoud beter past bij de individuele bezoeker (massa personalisatie), heeft deze een veel meer gepersonaliseerde gebruikerservaring.

Meer feedback van bezoekers verzamelen

De toename van de betrokkenheid is duidelijk bij het analyseren van diverse statistieken zoals de tijd die op de site is doorgebracht en het delen van links op andere websites en social media.

Een ander voordeel van interactieve content is de mogelijkheid om een ​​uitgebreide reeks feedbackgegevens van bezoekers te ontvangen.

Passieve content zoals een blog-bericht laat niet zien of de bezoeker de inhoud daadwerkelijk heeft gelezen.

Je weet bijvoorbeeld alleen hoeveel bezoekers hebben gedownload of naar het einde van een blogpagina zijn gescrolld. Maar je kunt niet zien of ze de inhoud echt hebben gelezen.

Interactieve content daarentegen verzamelt gegevens tijdens het gebruik van de inhoud. Je kunt weergaven, klikken en interacties met elk element van het interactieve materiaal bijhouden en exit-punten evalueren.

Zodoende verzamel je veel meer data over het daadwerkelijk gebruik van de content en is het veel makkelijker om de content bij te schaven en te optimaliseren.

Interactieve content maken. Is dat ingewikkeld?

Hoewel je heel ver kunt gaan met interactieve content, hoeft het zeker niet ingewikkeld te zijn. Interactieve content kan bijvoorbeeld al een eenvoudige calculator zijn waarmee bezoekers de uiteindelijk kosten van jouw product of dienst zelf kunnen berekenen. Of een digitale “aankoop assistent” die de bezoekers, met behulp van een paar simpele vragen, de juiste producten aanbeveelt.

Waar wij zelf heel enthousiast over zijn, is een vorm van interactieve content die je middenin een blogbericht kunt plaatsen. Door de bezoeker telkens 1 simpele meerkeuzevraag te stellen, kun je de bezoeker heel snel kennis laten maken met content op jouw website die heel relevant voor ze is en die ze zelf anders niet hadden gezien.

Door zulke interactieve elementen toe te voegen aan bestaande content, kun je de gebruikerservaring van alle bestaande content direct verbeteren.

Voorbeelden van interactieve content

Er zijn meer mogelijkheden denkbaar met interactieve content dan dat we hier kunnen benoemen. Maar, om een goed beeld te schetsen, zullen we enkele bekende vormen van interactieve content toelichten.

Quiz

Een voorbeeld van interactieve content dat het meest tot de verbeelding spreekt is een quiz. Een quiz is een vermakelijk stuk content waarbij de kennis van de bezoeker over een bepaald onderwerp op de proef wordt gesteld. Door een score als uiteindelijk resultaat te geven, is het de uitdaging voor de bezoeker om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. En voor jou als website eigenaar is het onder andre een mooie manier om het kennisniveau van je bezoekers in kaart te brengen.

Calculator

Een praktische en bruikbare calculator is één van de meest waardevolle types interactieve content die je kunt gebruiken op je website. Waar bezoekers anders een ingewikkelde formule zelf moeten uitrekenen met een rekenmachine, kunnen ze met zo’n calculator gemakkelijk een berekening maken.

Denk bijvoorbeeld aan een BMI calculator, een kosten calculator en een ZZP uurtarief calculator.

Peilingen (polls)

Met een poll kun je heel makkelijk gegevens verzamelen over de voorkeuren van bezoekers. Dit helpt je vervolgens bij het opstellen van een (content-) strategie. Als je beter weet wat een bezoeker wil, dan neemt de kans op succes toe. Peilingen kunnen ook helpen bij het voorspellen van toekomstig gedrag en zo bedrijven helpen zich beter voor te bereiden op de toekomst.

Content vinder

Met een “content vinder” doorlopen bezoekers een vragenlijst waarbij telkens 1 simpele meerkeuzevraag gesteld wordt. Aan de hand van de gekozen antwoorden leid je de bezoekers naar specifieke content of overtuig je ze bijvoorbeeld om contact op te nemen.

Zie bijvoorbeeld deze content vinder die we zelf gebruiken:

Virtuele rondleiding

Met een virtuele rondleiding laat je mensen vanaf hun computer of smartphone gemakkelijk zien wat er achter de gevel van jouw bedrijf te zien is.

Zo raken ze vertrouwd met de binnenkant van jouw bedrijf/winkel en weten ze de weg op het moment dat ze bij je op bezoek komen.

Product configurator

Biedt jouw bedrijf producten of diensten aan waar veel opties aan verbonden zijn? Dan is een product configurator een perfecte manier voor bezoekers om bijvoorbeeld zelf een offerte mee aan te vragen. Ze zien dan direct welke mogelijkheden er zijn en eventueel ook wat de kosten zijn voor de door hun gekozen selectie.

Aankoop assistent voor product aanbevelingen

Met een aankoop assistent kun je bezoekers informeren, adviseren en helpen bij het maken van de juiste keuze. Heb jij de perfecte oplossing voor hun specifieke dilemma? Dan haal je met content die interactief is, klanten binnen!

Bekijk bijvoorbeeld deze wijn smaaktest

De voordelen van interactieve content

Wanneer op de juiste manier ingezet, biedt interactieve content bedrijven en bezoekers grote voordelen, waaronder:

  • Trekt de aandacht
  • Zorgt voor een actieve deelname
  • Geeft een ervaring in de communicatie met jouw bedrijf
  • Boost de conversie ratio de lucht in
  • Laat je e-mail lijst groeien als nooit tevoren
  • Bezoekers worden beter geïnformeerd, geadviseerd en geholpen
  • Bezoekers blijven langer op jouw website
  • Bezoekers komen vaker terug naar je website
  • Gepersonaliseerde gebruikerservaring
  • Verhoogt de betrokkenheid
  • Sterkere verbinding met jouw bedrijf
  • Onderscheidend ten opzichte van concurrentie en andere content
  • Je leert je bezoekers beter kennen
  • Hogere score in zoekmachines zoals Google

Interactieve content op jouw website?

Ben je overtuigt van de voordelen en wil jij ook interactieve content implementeren op de website van jouw bedrijf? Wij helpen je graag om jouw plan uit te denken en uit te voeren.

We nemen graag de tijd om samen met jou te brainstormen over je content. Neem zeker contact op om je idee te bespreken. Dan zorgen wij voor de technische uitvoering.

Lees ook:

10 tips voor meer rendement uit je website

Jeroen van Netten

LinkedIn: 5 nieuwste functionaliteiten

Jeroen van Netten

Laat zoeken en word gevonden door zoekopdrachten op je website

Raymond Veldkamp