Het is natuurlijk van belang dat de door jou verstuurde facturen op tijd betaald worden. Hieronder vermelden we enkele tips die bijdragen aan een tijdige betaling.
1. Betaaltermijn
Vermeld op je factuur duidelijk wat de betalingstermijn is. Dit zorgt ervoor dat de klant weet wanneer de factuur betaald moet worden.
2. Benodigde informatie
Zorg ervoor dat de factuur alle benodigde informatie bevat, zoals het factuurnummer, de factuurdatum, een verwijzing naar een (geaccordeerde) offerte, een omschrijving van de geleverde of te leveren diensten of producten en het totale bedrag dat betaald moet worden.
3. Lees-/ontvangstbevestiging
Verstuur je je factuur per e-mail? Gebruik dan een leesbevestiging en/of ontvangstbevestiging. Daarmee heb je een soort van bewijs dat je factuur is ontvangen.
4. Herinnering
Stuur indien nodig een herinnering naar de klant om eraan te herinneren dat de factuur nog niet betaald is. Tip: gebruik hierbij het woord ‘herinnering’ of ‘betalingsherinnering’ en niet het juridische woord ‘aanmaning’ omdat dat nogal dreigend klinkt.
5. Meerdere betaalmogelijkheden
Zorg ervoor dat de klant verschillende betaalmogelijkheden heeft, zoals betaling via bankoverschrijving, Ideal of creditcard.
6. Persoonlijk contact
Onderhoud regelmatig (persoonlijk) contact met de klant om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en om eventuele problemen tijdig op te lossen.
7. Incassobureau
Als alle hiervoor vermelde stappen niet werken, overweeg dan om een incassobureau in te schakelen om de betaling af te dwingen. Maak met hen heldere afspraken over te verlenen van diensten en de kosten daarvoor.
Lees ook: Wanneer schakel je een incassobureau in?
