ZakenBlogs

Hoe medewerkers binden en motiveren?

Leestijd: 3 minuten

Zoals je weet is er in Nederland al enige tijd een schreeuwend tekort aan medewerkers. Dat geldt in ongeveer elke sector. Hoe behoud je een medewerker die je in dienst hebt genomen? We hebben geen toverformule voor je. Wel een aantal praktische adviezen.

Investeer in tijd en aandacht

Veel ondernemers zijn volop bezig met het op allerlei manieren aantrekken van nieuwe medewerkers en besteden daar serieuze budgetten aan maar ze vergeten vaak om de ‘achterdeur’ te sluiten. Heb je als startende ondernemer een medewerker aangetrokken, richt je dan in eerste instantie actief op het behouden van hem of haar. Zorg dat je echt weet wat de medewerker bezighoudt en wat zijn of haar plannen, ambities en ontwikkelmogelijkheden/wensen/kansen zijn. Je medewerker verdient serieus aandacht en waardeert die aandacht in hoge mate.

Gooi niet alleen maar terloops een vraagje op als jullie bij het koffieapparaat staan. Maak hier structureel werk van.
Bereid een gesprek met je medewerker goed voor, neem er de tijd voor en plan dat in zodat je iemand niet overvalt. 
Dat is een zinvolle investering voor jou en de medewerker. Te adviseren is om minstens 2 gesprekken van minstens een uur per jaar te hebben. Eigenlijk is 3 of 4 keer beter. Hiermee voorkom je dat je medewerker zich ongehoord voelt, ontevreden wordt en jouw bedrijf verlaat.

Salaris is niet zaligmakend

Natuurlijk moet je je medewerkers een marktconform salaris en bijbehorende voorzieningen bieden. Krijgt je medewerker een zwaardere functie of extra taken die hij of zij bijvoorbeeld een half jaar lang goed heeft uitgevoerd, verras hem of haar dan met een ongevraagde salarisverhoging. Het verhogen van het salaris omdat de medewerker zegt (dreigt) anders naar de concurrent te gaan lijkt een goede en snelle oplossing. Maar dat is het niet.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat een salarisverhoging dan in 9 van de 10 gevallen niet werkt en dat de medewerker vervolgens op korte termijn alsnog het bedrijf verlaat. Salaris is natuurlijk belangrijk. Te laag is niet goed, maar met alleen maar meer salaris behoud je je medewerker niet. Een prettige bedrijfscultuur en dagelijks een leuke sfeer waarbij jullie open en fijn met elkaar omgaan blijkt een veel belangrijkere reden dan salaris te zijn om bij een bedrijf te (blijven) werken. Een extraatje af en toe is natuurlijk altijd leuk. Dat kan bijvoorbeeld door samen eens uit eten te gaan of door je medewerker te verrassen met een cadeaubon.

Werk aan betrokkenheid

Betrokkenheid bij het wel en wee van jouw bedrijf is heel belangrijk. Je hoeft niet alle ins en outs gedetailleerd te vertellen. Maar het is wel goed om successen, waaronder mooie orders, te delen met je medewerker of medewerkers. Want iemand werkt graag bij een succesvol bedrijf. Gaat het minder goed met de resultaten, wees daar dan ook transparant over. En ook over de manier waarop je werkt aan het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Dit zorgt voor extra betrokkenheid en voorkomt onnodige onrust en het vertrek van je medewerker(s).

Kijk in je directe netwerk

Als je bedrijf groeit kan het zijn dat je er echt niet aan ontkomt om een tweede of derde medewerker aan te trekken.
Heb je al een medewerker dan kun je die natuurlijk vragen om met je mee te zoeken. Eventueel kun je dan een leuke beloning in het vooruitzicht stellen bij een ‘gouden tip’. Je kunt dat ook vragen aan klanten en leveranciers. Een andere mogelijkheid is om een voormalige medewerker te benaderen. Misschien is ‘het gras’ bij hun huidige werkgever toch minder groen dan gedacht.

Afhankelijk van de functie zou je ook een onlangs gepensioneerde kunnen benaderen voor een parttime functie. Contact leggen met scholieren/studenten, die een combinatie willen van werk en leren, kan ook heel aantrekkelijk zijn. Dat geldt ook voor het aantrekken van een stagiaire. Maar bedenk wel dat die ook daadwerkelijk iets bij je moet leren en daardoor begeleidingstijd kost. Je ziet het: er zijn tal van mogelijkheden.

Beste boeken over het managen van medewerkers

Bekijk hier de beste boeken over het managen van medewerkers

Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen

actieplanWil je een vliegende start maken met jouw onderneming? Schrijf je dan in voor ZakenMail en ontvang inspirerende ondernemersverhalen, handige praktijktips, leerzame zakelijke bloopers en veel meer.

Direct na je inschrijving ontvang je het e-book "Actieplan succesvol zelfstandig ondernemen" als welkomstcadeau!

Dit actieplan geeft antwoord op al jouw ondernemersvragen:

  • Praktische informatie en tips
  • Compleet stappenplan van A tot en met Z
  • O.a. ondernemingsplan, financiële planning en marketing

Lees ook:

7 Logistieke tips voor een webshop

Jeroen van Netten

Hoe bepaal je jouw bedrijfsidee?

Jeroen van Netten

Auto van de zaak kopen of leasen?

Jeroen van Netten