E-mail marketing is de krachtigste manier om in contact te blijven met jouw doelgroep en hen te betrekken. We geven je 10 tips om jou te helpen e-mail marketing effectief in te zetten.
1. Bouw een kwalitatieve lijst op
Verzamel e-mailadressen van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Het gaat er niet om dat je heel veel adressen hebt. Van belang is dat ze interesse hebben in jou, je diensten of producten en die mogelijk willen afnemen.
2. Personaliseer je e-mails
Spreek je ontvangers aan bij hun naam en bied gepersonaliseerde content op basis van hun interesses.
3. Houd het kort en boeiend
Beperk de lengte van je e-mails: maximaal 4 of 5 korte items. Gebruik aantrekkelijke kopregels en afbeeldingen.
4. Optimaliseer voor mobiel
Zorg ervoor dat je e-mails er goed uitzien en goed leesbaar zijn op smartphones.
5. Vermijd overmatig gebruik van afbeeldingen
Hiermee zorg je ervoor dat de boodschap duidelijk overkomt en voorkom je dat je e-mails worden geblokkeerd door spamfilters en firewalls.
6. Gebruik krachtige call-to-actions (CTA’s)
Spoor de ontvangers van je e-mail nieuwsbrief aan om actie te ondernemen. Vraag, in gebiedende wijs, om links of buttons aan te klikken of om zich in te schrijven.
7. Segmenteer je lijst
Verdeel je abonnees/inschrijvers in groepen. Maak bijvoorbeeld de volgende segmenten aan: klanten, ex-klanten, suspects, prospects, partners, pers/media en leveranciers. Hoe dan ook: zet gerichte e-mailcampagnes in.
8. Test en optimaliseer
Voer A/B-tests uit om te ontdekken welke onderwerpregels, inhoud en CTA’s het beste werken.
9. Houd je aan de regelgeving
Zorg ervoor dat je voldoet aan de wetgeving op het gebied van e-mailmarketing, zoals de AVG/GDPR.
10. Analyseer je resultaten
Houd de statistieken van je e-mailcampagnes goed bij. Kijk onder meer naar open rates, click-through rates, conversies en bounces om de prestaties van je e-mails te meten en te verbeteren.
Met deze tips verbeter je jouw e-mail marketingstrategie waarbij je effectievere e-mailcampagnes creëert en een waardevolle relatie opbouwt en onderhoudt met je abonnees/inschrijvers.
Bekijk hier de mogelijkheden om e-mail marketing effectief in te zetten
