ZakenBlogs

De 8 makkelijkste manieren om aan nieuwe klanten te komen

Leestijd: 3 minuten

Als ondernemer kom je waarschijnlijk tijd tekort. Je moet je administratie bijhouden en tijdig je aangiftes voor de belasting indienen. Of laten indienen. Maar het belangrijkste is natuurlijk: je moet betaalde opdrachten hebben. 
En die naar tevredenheid uitvoeren. Zodat klanten bij je terugkomen. Nog mooier is het als ze fan/ambassadeur van je worden. 


Ondanks dat je als ZZP’er/MKB-ondernemer druk bent met je opdrachten voor klanten en tal van andere werkzaamheden is het natuurlijk belangrijk dat je ook voldoende tijd en moeite besteedt aan het werven van nieuwe klanten. Uit eigen ervaring, wij zijn beiden inmiddels ruim 12 jaar ondernemers, weten we dat acquisitie veel tijd kost. En ook dat maar weinig ondernemers klantenwerving echt leuk vinden. Hierdoor gaan ze vaak pas echt actief klanten werven als hun orderportefeuille leeg of bijna leeg is. Herkenbaar?

We raden je aan om dat te voorkomen. Want klanten werven met een lege orderportefeuille werkt vaak niet zo goed. Een potentiële klant ‘ruikt’ namelijk dat jij die order supergraag wilt binnenhalen. Of zelfs moet binnenhalen om ook volgende maand brood op de plank te hebben. Bij onderhandelingen sta je daardoor altijd minstens met 1-0 achter. 
Ons advies daarom: investeer tijdig en structureel tijd en moeite in het aantrekken van nieuwe klanten. En aan het verkrijgen van vervolgorders bij bestaande klanten. Onze 8 tips helpen je daarbij.

Tip 1: Laat je website informeren en activeren


Zorg dat je website jouw bezoeker informeert en verder helpt bij zijn/haar probleem en zoektocht naar een helpende hand. Je website moet niet alleen informeren, ook activeren. Want je wilt dat bezoekers contact met je opnemen. Het liefst wil je natuurlijk dat ze je direct bellen met een opdracht. Of je een e-mailtje sturen met een opdracht. Zo snel gaat het helaas vaak niet.

Bezoekers willen vaak eerst op een heel laagdrempelige manier nader kennismaken met jou, je product/dienst en je expertise/toegevoegde waarde. Een effectief middel daarvoor is een zogenoemde ‘lead magnet’ op je website. Dat is vaak een digitaal product dat je webbezoeker gratis en vrijblijvend ontvangt nadat hij zijn e-mail adres heeft achtergelaten. Beproefde ‘lead magnets’ zijn onder meer whitepapers en e-papers. 
Meer weten? Lees onze blog: ‘De impact van conversie ratio optimalisatie’.

Tip 2: 
Zorg dat relevante klanten jou online vinden


Trek relevante bezoekers naar je website door heel gericht zoekmachine adverteren in te zetten. Met Google Ads (voorheen AdWords) bepaal je zelf je budget per advertentie. En je betaalt alleen als er daadwerkelijk op jouw advertentie wordt geklikt. Dus alleen bij resultaten. Jouw korte tekst-advertentie(s) worden weergegeven bij de betaalde zoekresultaten van Google. Afhankelijk van het zoekwoord kun je al adverteren vanaf € 0,01 per klik op je advertentie. Een belangrijk voordeel van Google Ads is ook dat je de vertoning van je advertentie(s) geografisch kunt afstemmen. Wil je alleen webbezoekers in Amersfoort bijvoorbeeld? Dan regel je dat heel eenvoudig zelf in. Ook de looptijd van de vertoning van je advertenties bepaal je zelf. 



Tip 3:
 Neem een gratis LinkedIn-account

In Nederland zijn er ruim 9 miljoen LinkedInprofielen. Ruim 85% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een profiel. Daarmee zijn wij koploper in Europa. In Nederland zijn de gebruikers als volgt onder te verdelen: werknemers van ongeveer 700.000 organisaties, 1,6 miljoen ZZP’ers, circa 200.000 werkzoekenden, de rest zijn studenten. 
Duidelijk zal zijn: als ZZP’er mag je niet ontbreken op LinkedIn. Is LinkedIn een wondermiddel dat je volautomatisch elke dag een stroom aan prospects, leads en nieuwe klanten oplevert? Helaas niet. Ook aan LinkedIn moet je tijd besteden. Dat begint met goede profiel-informatie en aanbevelingen van klanten. Post regelmatig zelf berichten en vergeet vooral niet veelvuldig te reageren op de posts van anderen. Waarbij je – op niet commerciële wijze – af en toe jouw expertise naar voren kunt brengen. We zien dat LinkedIn steeds meer ‘vervuild’ wordt met commerciële boodschappen. Niet doen: daar is dit platform niet voor bedoeld. 
Meer weten? Lees de gastblog van LinkedIn-specialist Judith de Pagter: ‘LinkedIn in cijfers

Tip 4:
 Ga bloggen op je website en op LinkedIn


Ik durf te wedden dat jij een echte expert bent op je vakgebied. En dus veel kennis, misschien wel unieke kennis en ervaring hebt. Om klanten te werven kun je die kennis delen met potentiële nieuwe klanten. Uiteraard moet je niet alles prijsgeven. Een goed blog biedt de lezer waardevolle informatie en activeert hem of haar om meer te willen weten waardoor hij je belt of een e-mail stuurt. Sommigen denken dat een blog uitsluitend gortdroge informatie mag bevatten. En dat een oproep om contact op te nemen ‘not done is’. Geloof ons: ook informatie in een blog moet je smeuïg presenteren. En het is helemaal niet opdringerig of te commercieel om je contactgegevens te vermelden. De lezer van je blog weet echt wel dat jij verkoopgerichte intenties hebt en daar is niets mis mee natuurlijk.


Aanbevolen voor jou

Prijzen & Tarievengids 2022

Prijzen & Tarievengids 2022

Bekijk dit boek
Hosselen, harken en andere handigheden

Hosselen, harken en andere handigheden

Bekijk dit boek
Freelance : une aventure dont vous êtes le héros

Freelance : une aventure dont vous êtes le héros

Bekijk dit boek
Wetenschap is ook maar een mening

Wetenschap is ook maar een mening

Bekijk dit boek

Tip 5:
 Maak gebruik van klantcases

Wist je dat, naast ‘Over ons’, klantcases het eerst en het langst worden gelezen door je webbezoeker? Niet zo vreemd. Want in een klantencase komen de klant, zijn/haar probleem én de oplossing aan bod. Als potentiële klant met een behoefte/wens/probleem heb je vooral daarin interesse. En minder in de ‘reclame-achtige’ teksten op een website. Het is wel van groot belang om de tekst van de klantcase kort en bondig te houden. Dat doe je bijvoorbeeld door gebruik te maken van prikkelende kopregels, subkopjes, opsommingen en aansprekende quotes. Hierdoor trek je je lezer als het ware de klantencasetekst in en zorg je ervoor dat ze de hele tekst lezen. Zet de tekst voor je klantencases zo op dat je die heel makkelijk kunt omtoveren in een blogtekst. Deel die weer op LinkedIn en/of Facebook. Een bijkomend voordeel van klantcases is dat je ook een beetje reclame maakt voor je klant. En dat is natuurlijk goed voor je klantrelatie.

Tip 6: Zet e-mail intensief in


E-mailings zijn, naast websites, al tientallen jaren het meest effectieve communicatiemiddel voor het werven van nieuwe klanten. Daarom wordt dit middel ook veelvuldig ingezet. De meeste e-mail nieuwsbrieven blinken uit door saaiheid en/of zijn te lang(dradig). We adviseren je om e-mailings intensief (bijvoorbeeld maandelijks of tweewekelijks) maar op een juiste manier in te zetten. Zorg dat je e-mailings ‘entertaining’, informatief en activerend zijn. Neem een gratis account bij MailChimp of MailPoet en gebruik in je e-mailings bondige, wervende teksten en aansprekende foto’s van een goede kwaliteit.

Tip 7:
 Ga naar business clubs


Als ondernemers spreek je, als het goed is, in je dagelijkse werk klanten en leveranciers. Waarschijnlijk vind je het minstens zo leuk om regelmatig mede-ondernemers te spreken. Niet alleen ter inspiratie, ook om hen wellicht klant
te maken. Vele ondernemers vinden deelname aan een business club nogal ongemakkelijk. Daar is geen enkele reden toe. Iedereen heeft uiteindelijk hetzelfde belang: nieuwe klanten en opdrachten. We raden je daarom aan om lid te worden van een business club. Kies er een die goed bij je past wat betreft doelstellingen, leden, activiteiten en sfeer. Ben je een ochtendmens en vind je het geen probleem om al om 7.45 uur gezellig en commercieel te zijn? Dan zou je kunnen kiezen voor één van de vele ontbijtnetwerkclubs die Nederland telt. Google maar eens. Let wel goed op de kosten. Bij sommige clubs ben je, alles bij elkaar opgeteld, maandelijks een fors bedrag kwijt en kun je je afvragen of dit een zinvolle new business investering is.

Tip 8:
 Bel je leads maar ook je klanten


We horen je denken: ‘Daar heb ik een gloeiende hekel, da’s niets voor mij’. Je bent de enige niet. Veel ondernemers pakken nooit of bijna nooit de telefoon voor een verkoopgericht gesprek. En dat is jammer. Want tijdens een dergelijk één-op-éen gesprek heb je, net als in een live verkoopgesprek, de mogelijkheid om direct in te spelen op de informatie van je gesprekspartner. Dus ook op eventuele tegenwerpingen. Met name beginnende ondernemers vinden vaak dat ze opdringerig overkomen als ze iemand bellen met de intentie om hun product of dienst te verkopen. Dat is begrijpelijk. ‘Koud bellen’ is een vak op zich, vraagt veel ervaring op dit gebied en kost veel tijd. Heeft een potentiële nieuwe klant bijvoorbeeld een whitepaper op jouw website aangevraagd, dan is het helemaal niet vreemd of vervelend als je na een week of zo informeert of alles duidelijk is. En als je vraagt of de aanvrager interesse heeft in een nadere (persoonlijke) kennismaking. Aan te raden is ook om regelmatig je bestaande klanten te bellen en bij te praten over hun plannen en wensen waarbij je, bijna tussen de regels door, probeert vervolgopdrachten te werven of in te schatten of er binnenkort opdrachten voor je aankomen. 


Lees ook:

LinkedIn in cijfers

Judith de Pagter (Gastblogger)

Je bereik op LinkedIn vergroten door @ te gebruiken

Judith de Pagter (Gastblogger)

3 slimme manieren om je uurtarief als ZZP’er te verhogen

Raymond Veldkamp