ZakenBlogs

De 5 beste managementboeken voor MKB-ondernemingen

Leestijd: < 1 minuut

Wil jij zakelijk gezien de top bereiken? Deze 5 topboeken helpen je.
Als MKB-ondernemer heb je ongetwijfeld ambities. Je wilt vooruit: jezelf, je team en je (eigen) bedrijf verder ontwikkelen. Trainingen en boeken kunnen je hierbij helpen. Maar er zijn duizenden managementboeken verkrijgbaar. Wat zijn de absolute aanraders? Om het je gemakkelijk te maken en je tijd te besparen hebben wij voor jou de 5 beste managementboeken van dit moment geselecteerd. Doe er je voordeel mee.

close
gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"


gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail boordevol inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, 
openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om (zelf) de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Marketing aan de top - 10 problemen, oorzaken, oplossingen

Marketing aan de top - 10 problemen, oorzaken, oplossingen

Onder meer door de coronacrisis staat binnen veel organisaties de marketingafdeling extra onder druk. Resultaten moeten op korte termijn zichtbaar zijn en de afdeling krijgt intern soms een slechte pers.

In het managementboek ‘Marketing aan de top’, geschreven door Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam) en Peter Leeflang (hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen), worden de tien belangrijkste en meest actuele problemen van marketing besproken. Niet alleen wordt ingegaan op de oorzaken, er worden vooral mogelijke oplossingen aangedragen. Het boek biedt een beknopte, maar krachtig onderbouwde handreiking voor iedere marketeer en marketingmanager die zijn vak relevanter en waardevoller wil maken.

Ook voor topmanagers en managers actief in functionele gebieden buiten de marketing biedt het boek inzicht in de rol die de marketingfunctie kan spelen om de organisatie als geheel succesvoller te maken.


Prijsindicatie: €14

Bekijk op Bol.com

Top 10 voor topteams - Tien brillen om teams te versterken

Top 10 voor topteams - Tien brillen om teams te versterken

Een topteam bouwen en laten excelleren is geen gemakkelijke opgave en vereist allerlei kwaliteiten. 
Zowel van de teamcoach als van de afzonderlijke teamleden. Wanneer je een sterk team hebt opgebouwd ben je bovendien niet klaar. Onderhoud en continue waakzaamheid zijn belangrijk.



Het managementboek ‘Top 10 voor topteams’ van de auteur Victor Steijger biedt een integrale visie en gereedschapskist voor managers, teamleiders en medewerkers om samen een sterk team te bouwen.
 Hoe versterk je een team? Deze cruciale vraag wordt uitgewerkt vanuit tien brillen uit een BRILLENSET:


1. de B van Beschouwen – een holistische invalshoek

2. de R van Richten – ambitie en visie

3. de I van Inkleuren – kleurentheorie

4. de L van Levelen – groepsdynamiek en systemisch werk

5. de L van Lusdenken – systeemdenken

6. de E van Evolueren – leren, ontwikkelen en presteren

7. de N van Neutraliseren – denkfouten en groepsdruk

8. de S van Swingen – verandermanagement en zelfsturing
9. de E van Energizen – motivatie en werkplezier

10. de T van Tanken – vitaliteitsmanagement


‘Top 10 voor topteams’ bespreekt belangrijke handvatten voor teamontwikkeling, onder meer door uitgebreid in te gaan op vernieuwende methodes, concepten en denkwijzen. Het boek daagt uit tot het schakelen tussen meerdere zienswijzen en zorgt ervoor dat je verder gaat kijken dan je neus lang is. De vele voorbeelden en cases brengen de kracht en het potentieel maar ook de risico’s en valkuilen voor teams tot leven. Dit praktische boek geeft je de instrumenten om een groep individuen te ontwikkelen naar een uitgebalanceerd dreamteam.

Prijsindicatie: €27,50

Bekijk op Bol.com

Op karakter naar de top! - het succes van diversiteit en leiderschap onthuld

Op karakter naar de top! - het succes van diversiteit en leiderschap onthuld

De top. Een aspect dat mannelijke en vrouwelijke professionals al tientallen jaren bezighoudt. Vragen zoals ‘Wat heb je nodig om die te bereiken?’ en ‘Hoe zorg je als organisatie voor een gezonde balans in de man-vrouwdiversiteit?’ stonden jarenlang garant voor breinpijn. Dat hoeft nu niet meer.

Het managementboek ‘Op karakter naar de top!’ van Karin Raes en LiekeThijssen, biedt bestuurders en directies psychologisch inzicht rondom man-vrouwdiversiteit. Daarnaast onthult het het mysterie rondom de factoren die bepalen wie de top bereiken en wie niet. Het boek maakt onder andere duidelijk dat mensen aan de top over duidelijk andere karakterprofielen beschikken dan de subtop en dat onbewuste factoren er een aanzienlijke rol in spelen.

De auteurs geven adviezen over en inzichten in wat organisaties daadwerkelijk kunnen doen om diversiteit aan de top versneld tot stand te brengen. Ze combineren praktijkvoorbeelden met een theoretische onderbouwing van wat wel en niet werkt in het kader van diversiteit in leiderschap.

‘Op karakter naar de top’ is gebaseerd op het eerste grootschalige kwalitatieve onderzoek in Nederland op het gebied van diversiteit en leiderschap. De basis voor het boek wordt gevormd door 130 diepte-interviews met op persoonskenmerken geselecteerde vrouwen en mannen aan de top en in de subtop.

Prijsindicatie: €28,50

Bekijk op Bol.com

Top potentials in organisaties identificeren, ontwikkelen en binden

Top potentials in organisaties identificeren, ontwikkelen en binden

De afgelopen jaren is de top van veel organisaties geplaagd door zaken als fraude, zelfverrijking en andere zakelijke missers, vaak met opvolgingsproblemen tot gevolg. Ook de toenemende vergrijzing en de alsmaar groeiende mobiliteit tussen organisaties en landen maken het vinden van geschikte opvolgingskandidaten voor de top van de organisatie niet eenvoudiger.

Het nieuwe talent is aanwezig binnen de organisatie maar hoe bepaal je wie er uiteindelijk kan doorstomen? Het is de kunst de om top potentials in de organisatie te identificeren, te ontwikkelen en aan de organisatie te binden. Van hen wordt verwacht dat ze binnen afzienbare tijd de top van de organisatie kunnen bereiken, als captain of industry of als bestuurder in het politieke of maatschappelijke veld.

In ‘Top potentials in organisaties’, geschreven door C. Vinkenburg en co-auteur R. Pepermans, staan de talentvolle human resources van organisaties centraal en wordt dit thema van alle kanten belicht. Daarbij komt zowel het perspectief van de talenten zelf als de praktijk van top executive searchers ruimschoots aan bod.

‘Top potentials in organisaties’ is uitgegeven in samenwerking met de Nederlandse Stichting voor Management Development en is een must voor HR-professionals, MD-managers, HRM-managers, personeelsmanagers, headhunters en werving- en selectieadviseurs en uiteraard voor toptalenten die hun eigen carrière wil versnellen.

Prijsindicatie: €10

Bekijk op Bol.com

De Koppositie - de top-10 van managementtrends en -visies die een voorsprong geven

De Koppositie - de top-10 van managementtrends en -visies die een voorsprong geven

De belangrijkste ontwikkelingen, gezien door bedrijfsleven en overheden, in kaart gebracht en geclusterd. Een inzicht in vogelvlucht in de snel veranderende wereld om ons heen.

Het boek, geschreven door de gelouterde topondernemer Roland van Kralingen, geeft aan wat managers en ondernemers dagelijks (en soms ook ’s nachts) allemaal bezighoudt, waar hun prioriteiten liggen en wat hun verwachtingen zijn.

‘De Koppositie’ is een bijzonder leerzaam boek voor iedereen in een leidinggevende positie die zich bewust is van het feit dat anticiperen op veranderingen een voorwaarde is voor succesvol ondernemen en leidinggeven.

Prijsindicatie: €11,95

Bekijk op Bol.com

Lees ook:

LinkedIn: 5 nieuwste functionaliteiten

Jeroen van Netten

’Niemand leest online’. Wel dus!

Jeroen van Netten

De beste boeken om cadeau te geven aan ondernemers

Raymond Veldkamp

Plaats een reactie