ZakenBlogs

De 5 beste boeken over creativiteit voor MKB-ondernemingen

Leestijd: < 1 minuut

Creativiteit is een ongrijpbaar fenomeen. Zo lijkt het vaak. Maar niets is minder waar. Deze 5 boeken helpen je bij het inzetten van creativiteit om je verkoopdoelstellingen te bereiken.

MKB-ondernemers maar ook ZZP’ers zien het belang in van creativiteit voor hun bedrijf. Sterker nog, steeds duidelijker wordt dat creativiteit zowel kan bijdragen aan een onderscheidende bedrijfsopzet/formule als aan de profilering en presentatie van het bedrijf. Er zijn hele datacenters volgeschreven over creativiteit en het op effectieve wijze inzetten daarvan. En er zijn talloze (online) workshops en trainingen op het gebied van zakelijke creativiteit. Maar ook tal van boeken. Wat zijn de absolute ‘must-reads’ voor ondernemers? Om het je gemakkelijk te maken en je tijd te besparen hebben wij voor jou de 5 beste boeken over creativiteit van dit moment geselecteerd. Doe er je voordeel mee.


Heb je een ZakenBericht? Geef het gratis door

gratis e-book

Gratis e-book "14 gouden website-tips"

gratis e-book

Abonneer je op onze ZakenMail met inspirerende ondernemersverhalen, praktijktips, openhartige zakelijke bloopers, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu gratis het e-book "14 gouden website-tips" om de positie van jouw website of webshop te verbeteren in de zoekresultaten van Google.

Dit e-book bevat onder andere:

  • 10 pagina's vol met bruikbare tips
  • Advies voor beginners en gevorderden
  • Extra aandachtspunten voor een betere vindbaarheid
Ontvang het e-book

Een idee aub - Erik Kessels

Een idee aub - Erik Kessels

Handleiding voor creativiteit op commando. Auteur Erik Kessels is medeoprichter en creatief directeur van het even eigenwijze als succesvolle Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer. Uit hun koker komen onder andere print- en tv-campagnes voor Heineken, Hans Brinker Hostel, SNS Reaal, MTV en vele andere merken. Kessels is daarnaast fotograaf.
Het boek ‘Een idee aub’ gaat over het bedenken van ideeën. En hoe je dit elke dag weer kunt doen. Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring presenteert reclamemaker Erik Kessels aan de hand van ruim veertig statements de do’s en don’ts van creativiteit. Kessels geeft je op een unieke manier de hulpmiddelen om creatief te denken en onderscheidende ideeën te leren herkennen. Tegelijk krijg je een kijkje in de keuken van een van Nederlands bekendste en meest succesvolle reclamemakers.

Prijsindicatie: €20,99

Bekijk op Bol.com

Steal like an artist - Austin Kleon

Steal like an artist - Austin Kleon

Tien dingen die niemand je vertelt over creativiteit. Een inspirerend, hip, origineel, praktisch en grappig boek over creativiteit zoals je nooit eerder zag. Aan de hand van tien praktische en verrassende inzichten zet ‘Steal like an artist’ van de New Yorkse bestseller-auteur Austin Kleon je op weg naar meer creativiteit.

De belangrijkste tip in dit lekker leesbare boek: beter slim gejat dan slecht bedacht. Want Picasso wist het al: ‘Kunst is diefstal.’ Ideeën die uit het niets komen, zijn bijna altijd niet de beste. Laat je daarom volop inspireren door wat anderen bedachten en maakten, steel goede ideeën en zet ze naar je hand. Volg je interesses, waar ze je ook naartoe leiden. Wees altijd vriendelijk, blijf uit de schulden en durf af en toe saai te zijn. Want alleen dan zul je voor jezelf ruimte creëren om grenzen te verleggen. 1. Beter slim gejat dan slecht bedacht 2. Je kunt al beginnen vóórdat je weet wie je bent 3. Schrijf het boek dat je zelf wilt lezen 4. Gebruik je handen 5. Nevenprojecten en hobby’s zijn belangrijk 6. Maak goed werk en deel het met anderen 7. Grenzen bestaan niet meer 8. Wees vriendelijk (we leven in een kleine wereld) 9. Wees saai (alleen zo krijg je je werk af) 10. Creativiteit is schrappen.

Prijsindicatie: €14,99

Bekijk op Bol.com

Creativiteit Hoe? Zo! - Igor Byttebier

Creativiteit Hoe? Zo! - Igor Byttebier

Origineel vormgegeven boek, volledig in kleur met vele illustraties, schema’s, foto’s, oefeningen en een checklist. Een vernieuwend en ongekend inspirerend boek met de beste inzichten en tips van auteur Igor Byttebier om de creativiteit van jezelf en je organisatie beter te benutten. Het geef inzicht in verrassend efficiënte methodes, zowel voor het bedenken van nieuwe ideeën als voor het uitwerken ervan. Aan de hand van vele praktische voorbeelden geeft ‘Creativiteit Hoe? Zo!’ de lezer een rondleiding in zijn eigen denken en helpt hem de eigen creativiteit te ontdekken. Ook wordt aandacht besteed aan het creatieve proces en de creativiteit met de groep om te eindigen met creativiteitsmanagement. Het boek bestaat uit blauwe, rode en gele ruimtes die elk op een eigen wijze het creatief leerproces weergeven, respectievelijk qua inzicht, gevoel en inspiratie.

Prijsindicatie: €39,99

Bekijk op Bol.com

Creativiteit krijg je niet voor niets - Carsten de Dreu

Creativiteit krijg je niet voor niets - Carsten de Dreu

De psychologie van creativiteit in werk en wetenschap. Bedrijven investeren jaarlijks miljoenen in creativiteit. Het is bepalend voor de toekenning van prijzen en beurzen en het maakt het verschil tussen middelmatige en geniale kunstenaars, wetenschappers en politici. Maar wat is creativiteit nu eigenlijk? Word je ermee geboren? Kun je het leren of verbeteren? Kun je binnen organisaties sturen op creativiteit? Wat zegt de wetenschap over situaties die creativiteit bevorderen? Wie hebben aanleg om creatief te zijn? En welke hersenprocessen spelen een rol?

Aan de hand van het leven en het werk van illustere kunstenaars en creatieve genieën, maakt ‘Creativiteit krijg je niet voor niks’ duidelijk hoe creatieve producten tot stand komen, hoe je creativiteit kunt meten en welke neuropsychologische processen een rol spelen bij creatief denken. Naast persoonlijkheidstrekken passeert een breed scala aan sociale situaties de revue die creativiteit belemmeren of juist bevorderen. Bijna terloops wordt een flink aantal mythes rondom creativiteit doorgeprikt en krijgt de lezer handvatten om zijn of haar eigen creativiteit te stimuleren en de ruimte te geven die het verdient. 


Auteur Carsten de Dreu is hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leiden en hoogleraar gedragseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is fellow van de Association for Psychological Science en lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Naast de psychologie van creativiteit en innovatie bestudeert hij samenwerking en conflicthantering binnen en tussen groepen. Voor zijn wetenschappelijk oeuvre ontving hij de Kurt Lewin Medal van de European Association for Social Psychology in 2014 en in 2015 de prestigieuze Dr. Hendrik Mullerprijs van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Co-auteur Daniel Sligte is zelfstandig adviseur.
Hij promoveerde in 2013 aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over creativiteit. In zijn proefschrift heeft hij aan de hand van een evolutionair raamwerk onderzocht welke functies creativiteit kan hebben.

Prijsindicatie: €24,95

Bekijk op Bol.com

Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel - Pieter Winsemius

 Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel - Pieter Winsemius

Meesterschaker Nigel Short zei ooit: ‘Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden.’ En hij voegde daar meteen aan toe: ‘Maar het helpt wel.’ Deze uitspraak is Pieter Winsemius, lid van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, hoogleraar aan de universiteit van Tilburg, oud-minister van VROM en schrijver van o.a. ‘Zestien miljoen Nederlanders’ (2011) en de onverbiddelijke bestseller ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’ (2004; 39ste druk) uit het hart gegrepen.
Met de uitspraak van Nigel Short als basis verdiepte hij zich in het verband tussen creativiteit en prestatie en kwam hij daarbij tot verrassende inzichten. Winsemius laat bijvoorbeeld overtuigend zien dat een creatieve doorbraak niet uit het niets tot stand komt, maar dat daar iets aan voorafgaat. En creativiteit in groepsverband – van een team tot een hele samenleving – is wel degelijk te sturen. We kunnen met z’n allen veel meer dan we denken. Een beetje gek zijn kan daarbij soms een beetje helpen. Het boek ‘Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel’ is een heerlijk en aanstekelijk boek over het geheim van creativiteit en inspiratie in navolging van zijn bestseller over sport en leiderschap ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’ (een uitspraak van Johan Cruijff).

Prijsindicatie: €19,99

Bekijk op Bol.com

Lees ook:

LinkedIn: 5 nieuwste functionaliteiten

Jeroen van Netten

De beste boeken om cadeau te geven aan ondernemers

Raymond Veldkamp

De beste monitoren voor je (thuis)kantoor

Raymond Veldkamp