Ongetwijfeld heb je je gedachten laten gaan over de naam van je bedrijf. Waar moet je op letten bij het kiezen van je bedrijfsnaam?
Beschikbare domeinnaam
Tenzij je beslist niet van plan bent om ooit online zaken te gaan doen moet je bedrijfsnaam als domeinnaam beschikbaar zijn om die te kunnen registreren. Hoe kom je erachter of een domeinnaam nog beschikbaar is?Controleer hier de beschikbaarheid
Kort en krachtig
Het is sowieso handig om een bedrijfsnaam te kiezen die makkelijk te onthouden is. Vaak is dat een korte naam. Maar pas op: een bedrijfsnaam eindigend op een ‘c’ of ‘q’ kan verwarrend zijn. Want bij het uitspreken hoor je een ‘k’. Ook een bedrijfsnaam eindigend op een ‘z’ kan voor verwarring zorgen. Want zeker door de telefoon horen veel mensen dan niet een ‘z’ maar een ‘s’. Helemaal mooi is het als je bedrijfsnaam meteen vertelt waarin je gespecialiseerd bent.
Naam met knipoog
Afhankelijk van de branche waarin je actief bent kun je ook kiezen voor een bedrijfsnaam met een ‘knipoog’. Wil je bijvoorbeeld een tekstbureau starten, dan zou je kunnen kiezen voor de bedrijfsnaam ‘Tekstbakker’. Je kunt ook iets serieuzer zijn. Ga je bijvoorbeeld een praktijk beginnen voor mondhygiëne, dan kun je kiezen voor de bedrijfsnaam Sanident.
Kom je er niet zelf uit, schakel dan familie of vrienden in. Of maak gebruik van ChatGPT. Heb je daarna nog niet de door jou gewenste bedrijfsnaam te pakken? Neem dan bijvoorbeeld contact op met een creatieve tekstschrijver die ervaring heeft op dit gebied. Of neem desnoods contact op met een merkenbureau – hoewel die vaak nogal duur zijn – en laat hen met pakkende naamvoorstellen op de proppen komen.
