ZakenBlogs

Aanbevelingen op LinkedIn zijn een cadeautje

Leestijd: 2 minuten

In de Calvinistische cultuur van ons koele kikkerlandje is het credo ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!’ Het geven en ontvangen van complimentjes is ons niet met de paplepel ingegoten. Hierdoor voelen velen van ons zich wat ongemakkelijk bij het hoofdstuk ‘Aanbevelingen’ op LinkedIn. LinkedIn komt uit Amerika en daar is het heel normaal om iemand te complimenteren. Sterker nog: daar kun je zonder blikken of blozen om een aanbeveling vragen.

Een aanbeveling van een ander is sterker

Zeg nou zelf: wie geloof je eerder als het gaat om de kennis of het vakmanschap van iemand? Degene waar het over gaat of een klant van diezelfde persoon? Het verhaal van iemand anders heeft meestal meer zeggingskracht dan dat van jezelf. Maak daar gebruik van. Nodig collega’s en klanten uit om iets over jou te vertellen en vraag of ze dat willen delen op LinkedIn. Geloof me: dat is niet raar. Inmiddels is het ook in Nederland heel normaal als je bezig bent om je expertise en reputatie op te bouwen.

Zorg dat je profiel actueel is!

Het is fijn als andere mensen je aanbevelen op LinkedIn. Ze kunnen dat doen door een vaardigheid van jou te onderschrijven. Je kunt daarin enigszins sturen, door zelf al een aantal vaardigheden te noemen die je graag onderschreven wilt hebben. Daarnaast kunnen ze een aanbeveling schrijven. Hierin kunnen je relaties aangeven waarom ze jou waarderen en jou aanbevelen aan anderen. Wees er alert op dat je ook beschikt over actuele aanbevelingen. Als alle vermeldingen meer dan twee jaar oud zijn of alleen betrekking hebben op een specifieke fase van je loopbaan, is de waarde van deze informatie veel minder. Hetzelfde geldt voor de diversiteit in relaties die jouw vaardigheden onderschrijven of een aanbeveling geven.

Hoe vraag je een aanbeveling?

Je kunt alleen een aanbeveling vragen aan iemand die een 1e graad contact is in jouw LinkedIn netwerk. Je zoekt de persoon in kwestie op via het zoekveld in LinkedIn en gaat naar de button MEER in het profiel van degene aan wie je een aanbeveling wil vragen. Je kiest voor VERZOEK OM EEN AANBEVELING. LinkedIn stelt je een paar eenvoudige vragen en als laatste kun je het beste zelf een aardige tekst invullen om je verzoek te doen in plaats van de standaardtekst.

Degene aan wie je het vraagt, krijgt via LinkedIn een bericht met een uitnodiging om een aanbeveling voor jou te schrijven. Zodra die is verzonden, komt er een bericht in jouw LinkedIn profiel binnen met een link naar de aanbeveling die je eerst kunt lezen. Als het een schot in de roos is, kun je de aanbeveling accepteren. Staat er foutieve informatie of een taalfout in, dan kun je om een herziening vragen. Pas als je de aanbeveling hebt geaccepteerd, wordt die zichtbaar op jouw LinkedIn profiel.

Ik wens je veel nieuwe en mooie aanbevelingen toe!


Gratis: “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts”

gratis e-book gratis e-book

Meld je aan voor het ontvangen van onze maandelijkse ZakenMail nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen, openhartige zakelijke bloopers, korte boekentips/recensies, ZakenBlogs en veel meer.

Ontvang nu tijdelijk onze “24 creatieve content ideeën voor zakelijke social media posts” en profiteer van de volgende voordelen:

  • Altijd een creatief en effectief idee.
  • Nooit mee worstelen met inspiratie.
  • Meer interactie met je volgers.
  • Forse tijdbesparing.

Lees ook:

’Niemand leest online’. Wel dus!

Jeroen van Netten

Welke wijn past bij jou?

Raymond Veldkamp

Wat doet een # in LinkedIn?