ZakenBlogs

3 slimme manieren om je uurtarief als ZZP’er te verhogen

Leestijd: 2 minuten

Eén van de moeilijkste dingen om vast te stellen wanneer je voor jezelf begint, is welk bedrag je voor jouw tijd in rekening moet brengen. Als je dit goed doet, zul je veel klanten aan je weten te binden en zal je bedrijf flink groeien. Als je dit verkeerd doet, komt je bedrijf misschien nooit van de grond.

Als je prijzen te hoog zijn, zullen je klanten ergens anders heen gaan. Maar als je prijzen te laag zijn, zul je maanden achtereen alle uren moeten werken om kostendekkend te zijn. Of nog erger, om geld te verliezen!

Een veelvoorkomende fout die ondernemers maken, is denken dat mensen bij de aankoopbeslissing alleen worden gemotiveerd door de prijs. Daarom kijken veel ondernemers naar de bedragen die anderen in hun branche vragen om op basis daarvan hun eigen tarieven lager in te zetten. Trap niet in deze val!

Denk er goed over na. Het is tenslotte jouw broodwinning en het is essentieel dat je een behoorlijk en fatsoenlijk bedrag krijgt voor jouw tijd en expertise.

Met de ZZP uurtarief calculator bepaal je gemakkelijk jouw ideale uurtarief. Graag geven we je bij deze nog 3 tips om je uurtarief te verhogen.

1. Gewoon verhogen, want een hoger tarief werkt psychologisch

Bij een laag uurtarief kan een potentiële klant redeneren: Als het niet zo veel kost, zal het ook niet zo veel zijn. En andersom geldt: hoe duurder iets is, hoe meer er van verwacht wordt. Tegelijkertijd zal een klant veel meer zelf betrokken zijn en een grotere commitment hebben bij een hoge investering. En vaak is dat positief voor het eindresultaat.

Denk bijvoorbeeld aan een personal trainer die een flink bedrag voor zijn trainingen vraagt. Een klant zal meer gemotiveerd zijn om het maximale uit de trainingen te halen. Hij zal zich ook meer aan de voedingsadviezen houden. Vanzelfsprekend zal dit ten goede komen aan het verwachte resultaat.

En bij een hoger tarief ben je zelf ook meer gemotiveerd om je best te doen en een maximaal resultaat voor de klant te behalen. Zou je een te laag tarief hebben afgesproken met jouw klant dan heeft dat juist een negatief effect omdat je met minder plezier aan het werk gaat.

Een goede reden om je tarieven te verhogen dus!


Aanbevolen voor jou

Prijzen & Tarievengids 2022

Prijzen & Tarievengids 2022

Bekijk dit boek
Prijzen & Tarievengids

Prijzen & Tarievengids

Bekijk dit boek

2. Bied je diensten aan op basis van een projectprijs

Een groot voordeel van een projectprijs is dat het veel overzichtelijker voor jouw klanten is wat de uiteindelijke kosten voor hen zijn. Door je diensten aan te bieden op basis van een projectprijs leg je veel meer de nadruk op de totale waarde die je levert. Voor een klant is de afweging van wat iets kost en wat iets oplevert dan veel beter te maken.

Ben je bijvoorbeeld zelfstandig boekhouder, dan kan je de aangifte inkomstenbelasting voor iemand doen voor een vast bedrag per jaar. Teruggerekend naar het aantal uren dat je er daadwerkelijk aan besteed, kan je zo op een veel hoger uurtarief uitkomen.

3. Investeer in je eigen kennis

Je opleiding(en) en ervaring spelen een belangrijke rol bij het bepalen van je uurtarief. Want hoe meer relevante kennis jij hebt, hoe meer jij waard bent voor een potentiële klant.

De tijd, het geld en de energie die jij gestoken hebt in de kennis die je nu bezit, zijn hele goede argumenten voor het verantwoorden van jouw uurtarief. Jij levert in een uur namelijk veel meer waarde dan iemand zonder opleiding en zonder enige ervaring in jouw vakgebied.

Wil je een hoger uurtarief kunnen verantwoorden, zul je dus moeten investeren in jouw kennis. Dat kan al heel gemakkelijk door het lezen van een goed boek over jouw vakgebied. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het volgen van (online) trainingen, workshops en opleidingen.

Hopelijk kan je één of meerdere van bovenstaande adviezen toepassen om jouw uurtarief te verhogen.

Lees ook:

Wat doet een # in LinkedIn?

10 tips voor meer rendement uit je website

Jeroen van Netten

Welke wijn past bij jou?

Raymond Veldkamp